Gå til innhold

Sjakkanalyse - Hvilken prosessor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SuperPI er vel et program som viser styrker på en prosessor på tallknusing. Mener at Intel var best før, men mener å ha lest på overklokking.no at AMD har tatt igjen Intel det siste året...

Eller... AMD får gjort mer per tidsenhet enn Intel, men Intel har mye høyere klokkefrekvens.

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar

Hvordan tror dere den mye omtalte XP-M 2400+ klokka til 2.4/2.5GHz

vil stå seg sammenlignet med de allerede nevnte alternativene?

Virker som en får mye datakraft for pengene, men ettersom CPU'en stort sett vil bli brukt til sjakkanalyser er kanskje ikke dette beste alternativet(?)

Endret av mackforever
Lenke til kommentar
Hvordan tror dere den mye omtalte XP-M 2400+ klokka til 2.4/2.5GHz

vil stå seg sammenlignet med de allerede nevnte alternativene?

Virker som en får mye datakraft for pengene, men ettersom CPU'en stort sett vil bli brukt til sjakkanalyser er kanskje ikke dette beste alternativet(?)

koster vel 700-800kr og har jeg sagt hvor RÅ den blir til å klokke? Altså min vanlige XP Barton @2.3 slår P4C 3.4 ghz.... now think about it, din mobile XP barton @ 2.5- 2.7(?) vil være en definitivt syyyyyyyk tallknuser for 800kr :D

Edit: ekke sikkert du går så høyt opp, men om den blir godtallknuser, det blir den.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

Kommer litt an på om det er forutsigbare beregninger eller ikke. Komprimering (forutsigbart) er f.eks. P4 som regel best på. Om du kjører et 64bit OS tror jeg AMD64 vil slå P4 nesten uansett. På jobben kjører vi en del tallknusing mot maskiner basert på Opteron med 64bit Red Hat. En bruker mente at prosessering var 5 ganger raskere på en Opteron prosessor enn en Xeon 1,7Ghz (applikasjonen som prosesseres er fortsatt 32bit om jeg ikke husker feil).

Så alt i alt går vel det definitive skillet om du får utnytta noe av 64bit'en til AMD eller ikke.

Lenke til kommentar
Rangert fra best til dårligst ( antall knps )

1. Athlon FX-53

2. Athlon FX-51

3. Athlon 64 3400

4. Athlon XP 3200

5. Intel P4 Nortwood 3,4

6. Intel P4 Prescott 3,4

Unnskyld meg men en xp 3200 foran en P4 3,4 :) den har jo problemer mot en 2,8 og blir langt bak en 3,4 . Ellers var rangeringen grei .

Lenke til kommentar
Skal investere i ny maskin, og lurte i den forbindelse på hvilke av CPU'ene som egener seg best sjakkanalyser?

...med andre ord hvilken CPU som får gjort flest beregninger per tidsenhet... :)

Vel på slike ting har G5 CPUen skåret veldig høyt grunnet FMAC-instruksjoner (multiply-accumulate for flyttall). MEn de koster en liten formue.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...