Gå til innhold

suse 9.1 - vil ikke boote!? hva er feil?

Anbefalte innlegg

Da har jeg prøvd å legge inn suse 9.1 på min stasjonære PC. det gikk ikke over all forventning akkurat. under installasjon får jeg at den og den filen ikke kan leses. etter kopiering er ferdig kommer en melding om at disse enhetene/filene meldte en feil. der ligger ca. alle programmene. bl.a. xfree og masse kde filer. tenkte det kunne være minnefeil sånn som du kan få på windowsinst. med "cdfeil". har kjørt 6 runder med memtest86. ingen feil.

Windows har fungert som fy. Men nå starter ikke bootloaderen da så nå fønker ikke windows heller :cry: men etter "fullført" suse installasjon kommer den med avslutter inst og lagrer bootloader etc. plutselig går den ut i "dos-gui" med en "noe har skjedd som gjør at inst. stoppes" melding.

Tenkte det var plata mi som var føkka, men inst. fra plata på en bærbar og det funka som fjell. ikke 1 feilmelding, ikke en feil i det heletatt. knalltøft os!

men da er spørsmålet. maskina som det ikke funker på består av:

Abit AT7-max2

athlon 1,4 t-bird

512 twinmos ram

200gb disk + 3 40gb

floppy

sapphire 9800 pro

nec 2500 dvd-rw

ingen tilleggskort.

plata jeg inst. den bærbare med er en kopi laget på den stasjonære og da på nec brenneren. samme problem med den brente. så utelukker egentlig dvd brenneren, hvis ikke det kan være et driverproblem mot denne og linux? hadde også problem med å starte en "backup" av suse 9.0 på dvd. cd versjonen fungerte derimot godt. tenkte dette kanskje var et problem med "backupen".

noen som har noe tips om hva som kan gjøre dette ellers? disk-kontroller? alle disker sitter på raidkontrolleren. har ikke testet med med å sette en disk på "vanlig" ide kontroller, men windows er vel ikke så glad i det. må prøve å få lånt meg en tom disk å prøve med. noen andre tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...