Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og som ikke jobber på noe særlig stort akkurat nå?

 

Please, tell me here, vi trenger coders i Viking mod teamet !!

 

bare si her om du kanskje er interessert så kontakter jeg deg nærmere.

 

Info om modden er ikke gitt ut public enda, men når du gir beskjed om at du kunne tenke deg dette, så får du all info du vil, så du kan betemme deg lettere ;):D !!

 

 

mvh ZeZar :D

 

Alle kan forresten sjekke forumet her: Forumet

Kommer helt nytt forum snart, IPB istedet for free ;):D

Websiden er klar om en ukes tid ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mod for hva? (link)

 

*bare nysjerrig egentlig*

 

Edit:

http://wildfiregames.com/0ad/portal.php ?

 

(går ut i fra at jeg gjettet riktig)

Er det ikke meningen at man bruker et eget script-språk (ikke C++) for å modde dette? Altså, det ser ikke ut som de slepper et SDK når man ser på FAQ'en:

 

http://wildfiregames.com/0ad/viewtopic.php?t=176

 

Selve spillet er sikkert skrevet i C/C++, men det ser ut til at når man skal lage modder så bruker man egne verktøy de har laget til akkurat dét.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Ikke for a mase, men tror nok jeg vet hva jeg skal kunne.

Du må kunne C++, gjerne JavaSCIPT, men helst C++. Vet at det er 2 forskjellige, men vi må ha begge.

 

Jeg aner ikke hva de er for noe, men vet GODT at det er de to, siden jeg daglig er i kontakt med utviklerne, og har spurt dem.

 

Åh ja, det er ikke så mye coding, pågrunn av SDK-en de skal gi ut, som er en samling av alle toolsene de lager ;)

 

Please si om du vil, info om modden får du om du KAN C++ og overhodet kunne tenke deg det ;)

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt skeptisk til det du sier; jeg er rimelig sikker på at de ikke bruker C++ når man skal modde. Jeg tror du har misforstått det utvikleren(e) har fortalt deg.

 

Det ville vært idiotisk egentlig - i hvertfall for vanlige modder. Det måtte eventuellt være om dere skulle modde spillet totalt og at det er meningen at folk skal kunne dét. Et slags plugin-system. Da må dere ha headerfiler og biblioteker å kode mot, ikke "tools". Det er dette -jeg- som C++-programmerer mener med SDK .. å programmere for meg handler ikke om disse "toolsene" de skal gi ut. De er det meningen karteditor-folka, grafikerene o.l. skal bruke.

 

Derimot ser det ut til at selve "hovedprosjektet" trenger C++-programmerere:

http://wildfiregames.com/0ad/viewforum.php?f=5 (venstre side)

(det er her jeg tror du kanskje kan ha misforstått)

Dette er mer "naturlig" vanligvis, enn at man trenger C++-programmerere for å lage mods.

 

En javascript-dialekt (som er mer sansynlig enn C++ i sammenheng med modding) som scriptspråk er rimelig fort gjordt å lære seg, og jeg tror hvem-som-helst som har drevet med bittelitt programmering finner ut av dette rimelig kjappt.

 

Hvis det jeg sier viser seg å stemme, kan dere ikke begynne å modde (scriptdelen) før "hovedprosjektet" er ferdig.

 

Uansett - forresten, det står lite om lisens og slikt, er det open source eller hva?

 

Edit:

* Can I modify 0 A.D.?

Yes, a substantial number of our development tools will ship with the game, including the map, scenario, scripting, tech tree and victory condition editors.

 

C++ er -ikke- et scriptspråk. Javascript er et eksempel på et scriptspråk.

 

* What scripting language is used for 0 A.D.?

JavaScript (Spidermonkey, to be exact).

 

http://www.mozilla.org/js/spidermonkey/

http://www.mozilla.org/js/language/

http://www.mozilla.org/js/scripting/

 

Dette er språket dere kommer til å bruke når dere skal modde, tror jai.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Ok, skal ta dette fort, jeg ANER ikke dette, men vet kun det jeg er blitt fortalt av utviklerne selv:

 

The short answer: C++ ;)

Så sjefens svar:

That's pretty much the only answer  Along with Javascript (NOT JAVA, but Javascript) and basic XML which isn't really a language.

 

Skal ikke påstå at du tar feil eller noe, men det er det som er blitt skrevet på 0ad Core forum.

 

Fikk forrresten ett svar til, men det var forklarende, har kanskje lite med greia å gjøre:

Java is far less efficient than C/C++ for most purposes. Very few 'serious' games that run on the PC have been written in Java. Also, there's the fact that all of the 0 A.D. programming department know C++ whereas not all of us can use Java. That said, it's not a particularly bad choice for a beginner if you want to use it.

 

About scripting versus coding: Coding is what the 0 A.D. developers do: writing programs that make up the game engine. This includes lots of low-level code to do things like graphics rendering, pathfinding, networking, getting input etc. Scripting is what 'scripters' do - both the 0 A.D. team and potential future modders. Scripts are small programs that define the gameplay; they are run by the engine and tell the engine what to do. For example, a scripter could write (in JavaScript) a piece of code that tells the engine to teleport a unit to the other side of the map. When the engine finds this code in the script, it transfers control to code (written in C++ by the staff here) that actually does the low-level stuff that will make the unit move.

 

You'll also sometimes hear people call XML files 'scripts'. These are different again: XML files are not programs, rather, they are similar to Excel spreadsheets where most of the gameplay data is stored (units, etc.)

 

I hope that answers your questions.

 

So, kan hende du har rett, kan spørre på nytt, men regner med at de vet hva de snakker om.

 

En ting til, hvordan visste du om 0ad? Trodde ingen visste om det ? :D

Lenke til kommentar
Skal ikke påstå at du tar feil eller noe, men det er det som er blitt skrevet på 0ad Core forum.

I sammenheng med hvilket spørsmål? (Kunne jeg sett tråden?) :]

(..men det du siterer under bekrefter alikevell det jeg har sagt..)

 

About scripting versus coding: Coding is what the 0 A.D. developers do: writing programs that make up the game engine ..

Jepp, dere skal -ikke- lage en "game engine" (dette er foregår i C++, garantert) .. dere skal lage en "mod".

 

Scripting is what 'scripters' do - both the 0 A.D. team and potential future modders.

Dette er det dere skal gjøre. Dette fåregår i Javascript som beskrevet i FAQ'en dems.

 

Resten bekrefter det jeg har sagt .. script (javascript) --> engine (C++) .. o.s.v. Dette er den vanlige måten å lage utvidbare spill på; omtrent alle utvidbare spill jeg har sett bruker slike løsninger.

 

En ting til, hvordan visste du om 0ad? Trodde ingen visste om det ?

Googlet og tittet på forumet du linket til - fannt noen poster av deg, fannt noen poster av andre; og krysset informasjonen og kom frem til at det måtte være den-og-den tingen/linken eller at det var det som var mest sansynlig. :]

 

Når "hovedprosjektet" er klart kommer de sikkert til å legge ut noen tutorialer slik at dere kommer i gang med scripte-delen av moddingen. I mellomtiden kan jo den av dere som skal bli den fremtidige mod-scripteren øve seg på generell programmering ved å lære C/C++ (send han/hun gjerne hit :]). Med generell programmering mener jeg at det er visse ting som går igjen i (nesten) alle språk - så har man lært det i ett språk; kan man det i andre (som f.eks. Javascript) også.

 

Han/hun -må- lese en bok om dette, spesiellt hvis han/hun ikke har programmert tidligere.

 

Lykke til. :]

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg er helt på bærtur blir modder til HL skrevet i C++. Blandt annet har du en essensiell fil som heter client.dll som kan distrubueres med modden.

Fra HL2 FAQ:

What language will the Source SDK be in?

The Source SDK will be similar to the existing Half-Life SDK in that it will be C++ based, not using a proprietary scripting language. Programmers familiar with the Half-Life SDK source code will be comfortable immediately with the Half-Life 2 SDK source code.

Lenke til kommentar
I sammenheng med hvilket spørsmål? (Kunne jeg sett tråden?) :]

(..men det du siterer under bekrefter alikevell det jeg har sagt..)

Sorry, men vi har skrevet under kontrakt på at alt som blir sagt innenfor 0ad Core forumet ikke skal kopieres eller fortelles til folk. Det jeg kopierte er vel av liten betydning, men kan ikke gi deg noen link!

 

Men du har sikkert rett, jeg ANER ikke akkurat det.

Men så vidt jeg vet, og som jeg forstår av det du skriver, er det en stor fordel med en C ++ coder, i og med at de mest sannsynlig kan, eller kan kjapt lære seg, de språkene de kan.

 

Eller?

Lenke til kommentar

ZeZar is BACK:

Jo, men tror f.eks. en Java-koder eller Perl-koder også ville kunne lært seg et nytt scriptspråk rimelig kjappt.

 

Så hvis du ikke får noen respons her kunne du jo forsøk i et av de andre forumene. Jeg tror imidlertid du har god tid på å finne en som kan bli med dere. Ser de planlegger første beta-test først i 2005.

 

Nazgul:

Ja - det finnes så klart, og det er ikke umulig (bibliotek (dll-fil) og plugin-system), men i dette tilfellet, når man ser på FAQ'en, ser det ut til at de bruker en scriptbar løsning for å modde. Jeg trooor dette er den mest vanlige måten å gjøre slikt på, derfor snakker jeg om sansynlighet og "vanlige måter"; ikke beinharde fakta.

 

Det hadde sikkert gått kjappere med en slik løsning enn med en script-basert løsning egentlig, men det blir endel vanskeligere kanskje. De tenker vel sånn at det er flere som kan generell programmering enn C++.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
Jeg tror imidlertid du har god tid på å finne en som kan bli med dere. Ser de planlegger første beta-test først i 2005.

For det første, har faktisk fått litt svar på PM ya :D

 

For det andre, takk :D

 

For det tredje, og forresten, betaen KAN komme i 2004 også, i rundt jul sier de... :D Gleder meg, skal være beta tester (Alle Core forum V.I.Per skal det) tar sikkert helt av ;):D !!

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk eller noe, men les toppen

Det er en mod, en mod gjør du av kjærlighet (evt å ha noe å komme med om du skal bli spill dev), jeg, ingen andre i teamet eller om du joiner, vil tjene 5 flater øre, jeg for min del taper penger på det!!

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk eller noe, men les toppen

Det er en mod, en mod gjør du av kjærlighet (evt å ha noe å komme med om du skal bli spill dev), jeg, ingen andre i teamet eller om du joiner, vil tjene 5 flater øre, jeg for min del taper penger på det!!

Det er ikke alle som har tid til å utvikle gratis. Om man har mulgihet til å delta på kommersielle prosjekter og tjene penger så er det selvfølgelig en høyere prioritet en noe som er på ulønnet frivillig basis.

 

Uansett, lykke til

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som har tid til å utvikle gratis. Om man har mulgihet til å delta på kommersielle prosjekter og tjene penger så er det selvfølgelig en høyere prioritet en noe som er på ulønnet frivillig basis.

 

Uansett, lykke til

Hmm, skjønner det selvfølgelig :D

 

Thanks btw ;)

Lenke til kommentar

Uhm - nei, (for 2. gang) du trenger en som kan Javascript - det vil i praksis si generell programmering; ikke nødvendigvis (bare) en/de som kan C++.

 

* What scripting language is used for 0 A.D.?

JavaScript (Spidermonkey, to be exact).

 

http://www.mozilla.org/js/spidermonkey/

http://www.mozilla.org/js/language/

http://www.mozilla.org/js/scripting/

 

Dette gjelder altså mod'en din/deres. Hovedprosjektet derimot, trenger C++-programmerere, men dette er ikke fullt så interesannt (direkte) for deg som har planer om å lage en mod.

 

..men skjønner fortsatt ikke hva BlueEAGLE legger ut om.. :}

Endret av søppel
Lenke til kommentar

huff. Vet, men trenger også en C++ coder om vi skal gjøre det vi har planlagt. Ikke gidd å spørre why, for jeg skal fortelle deg, evt gi deg ett eksempel nå:

 

Vi skal adde units på murer, altså de kan gå på murer :) - C++ coder

 

Vi kan nemlig, om vi vil, få tilgang til hele "sourcecoden", om vi måtte det :) Derfor kan det være greit med en C++ coder også :)

 

 

 

ok ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...