ArmenMinAU Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvilken distro anbefales for servere? Lenke til kommentar
sim Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Debian, Slackware, Gentoo osv. Clarkconnect, smoothwall ... Endret 1. juni 2004 av sim Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Kommer an på hva den skal brukes til og hva du vil bruke. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Tenkte å sette opp en liten radio-kanal og BNC/shell til IRC Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 webradio eller radiosenderkort? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Egner Smoothwall seg til server? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Nei. Den er meget velegnet til ruter, men tror det er grundig bortkastet tid å bruke som serverdistro... Clarc-connect? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Slackware er en god og stabil distro og har alt du trenger for serverdrift innebygget. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 ... Men den har ikke noe skikkelig pakkesystem, som kan gjøre det til et helvete å holde oppdatert. bla. Debian har dette. CC er så vidt jeg vet basert på debian og har arvet dpkg/apt Lenke til kommentar
moesen Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 ... Men den har ikke noe skikkelig pakkesystem, som kan gjøre det til et helvete å holde oppdatert. bla. Debian har dette. CC er så vidt jeg vet basert på debian og har arvet dpkg/apt Men debian har stort sett gamle pakker, og den versjonen som har nyere pakker er ikke så stabil.(Vil IKKE starte en krangel) Dessuten er Slackware bra, du kan bruke swaret. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Clarkconnect er basert på RedHat (9) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 HVis det er en gammel PC som du har tenkt å bruke, kan vel FreeBSD være det rette ? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 freebsd eller redhat er jo to gode Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Trenger du virkelig alltid det "aller nyeste" på en server? Debian er sikkert, bånnsolid og lett å administrere når den først er oppe og går (dvs. det begrenser seg stort sett til å sette på strømmen etter strømbrudd etc.) apt-get install cron-apt Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Eldre maskiner ville jeg godt for Debian stable, med mindre du trenger grafisk på den (servertjenestene er det ikke så store endringer på at du trenger bare sikkerhetsoppdateringene, desktop derimot, der er Debian/Skolelinux ALT for dårlig) Selv liker jeg ikke Slackware på grunn av at du må gjøre så mye manuelt. All den manuelle jobbinga som egentlig er unødvendig har en tendens til å ta futten fra de fleste. Er bare en oppgave som jeg syns slackware er greit som server, og det er hvis du skal ha virtuelle servere, da alt må settes opp manuelt, og oppgraderinger etc. ikke kan skje. Om du har nyere maskinvare kan nok clarkconnect være ganske greit, med webbasert administrasjon etc. Trenger du grafisk ville jeg godt for SUSE. Fedora syns jeg har for kort levetid og siste versjon er så som så med stabiliteten. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 CC er da debian-basert? Nei, RedHat-basert. Kjører APT i bånn (som ikke er pakkesystemet i debian, bare en frontend) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 jeg vet at debians pakkesystem er dpkg... Men apt-rpm funker fett det! Synd at ikke fedora kvitter seg med de elendige yum-greiene, og legger inn apt/synaptic som standard i steden. Yum er bare tregt og slit å bruke. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Muligens verdt å sjekke ut whiteboxlinux.org, taolinux.org og/eller centos.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå