Gå til innhold

FX5900 specs

Asak

Anbefalte innlegg

Har sett 2 skjermkort av type FX5900 men med svært ulik pris: Ultra/1600XP og Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail (finner ikke dette siste produktet hos Komplett lenger, varenr 120648).

Noen som vet hva det betydelige forskjellen skyldes ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Førstnevnte er ett *ekte* 5900 Ultra (450/900), sistnevnte er ett 5900XT (390/700) som nå er utsolgt.. (Jeg venter på mitt nå).

Sistnevnte skal iflg. noen her på forument lett la seg klokke til Ultra..

Vi får se... ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Så hva er feil med XT versjonen, hva er dårligere ?

Hva slags ytelsesforskjell kan det være snakk om ?

Betalte bare 1274,- for mitt kort, mens nå selger de billigste XT versjon for 1699,-. Er dette omtrent samme kort ?

Ta gjerne og post oppskrift på hvordan dette kan oppgraderes :green:

Endret av Asak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så hva er feil med XT versjonen, hva er dårligere ?

Hva slags ytelsesforskjell kan det være snakk om ?

Betalte bare 1274,- for mitt kort, mens nå selger de billigste XT versjon for 1699,-. Er dette omtrent samme kort ?

Ta gjerne og post oppskrift på hvordan dette kan oppgraderes  :green:

Feil og feil..

Dette må du nok spørre Gainward om..

Jeg har ihvertfall en tråd om dette fra før av..

Ingen kom med noen bedre svar enn jeg fant selv.. men er vel ikke overrasket da det virker som om det er relativt overvekt av ATI-"ekspertise" her... :p ("Dooohh! Kjøp 9800Pro!")

Det kortet som ble solgt som FX5900 er/var 5900XT..Hvorfor det var litt billigere enn det som selges som FX5900XT har jeg ingen forklaring på. Dette kortet finnes ikke listet opp blant "products" på Gainwards sider..

Ett *ekte* FX5900 skal vel ha 400+/850 (GPU/mem). Sjekk tidligere tråder..

Kanskje Gainward fikk en berettighet klage om villedende produkt-navn? Mulig disse FX5900 (uten XT) er fra ett parti/produktserie før de endret navn (korrekt) til FX5900XT? Spekulasjoner fra min side... :roll:

Det finnes da også mange tråder om hvordan man "skrur på" frekvenser..

Selv benytter jeg Rivatuner til slikt...og håper å nå Ultra-specs på mitt "FX5900"..når jeg får det..

Se her for specs:

http://www.theinquirer.net/images/articles/5900.gif

Edit:

Skriveleif..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når vi er inne på det med fx5900: Noen som har erfaringer med Asus 9950SE?

Det skal være GF FX5900, men kjører på 400/700 og Komplett selger det for 1550,-. Altså er det vel ikke "vanlig" FX5900?

To spørsmålet:

1. Er dette kortet noe bra?

2. Er "Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail" til 1795,- hos Komplett et bedre kjøp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Asus skal vel være bra sies det..

Har intet negativt å si om mitt Radeon 9600XT..

Hvorvidt det er en "rangstige" over skjermkort-produsentene overlater jeg til andre som har laaaaang erfaring i å teste kort med samme brikkesett fra ulike produsenter..

Nåja, du får sikkert noen skråsikre meninger uanz..

Det har gått mange tråder rundt FX5900.. Asus kaller dette for V9950SE der SE antyder noe.. i dette tilfellet at det er ett XT-kort med klokkefrekvens 390/700.

Det 9800Pro kortet er nok mere "bang for the bucks".

Lenke til kommentar
har selv ett gainward 5900 1100Ultra 2.8ns og det klokker fra 400/700 til 500/1000. meget godt kort til en fornuftig pris. skjønner godt at komplett er utsolgt!

Har du noe ekstra kjøling på kortet ? Prøvde mitt litt i går kveld, dvs brukte den funksjonen som lå i nVidia sitt kontrollpanel, og den klokket kun kortet opp til 460/840.

Jeg har veldig lite erfaring med overklokking, så er det andre ting enn å stille på frekvensene som må gjøres ? Som å stille på noen spenninger ?

Endret av Asak
Lenke til kommentar
har selv ett gainward 5900 1100Ultra 2.8ns og det klokker fra 400/700 til 500/1000. meget godt kort til en fornuftig pris. skjønner godt at komplett er utsolgt!

Har du noe ekstra kjøling på kortet ? Prøvde mitt litt i går kveld, dvs brukte den funksjonen som lå i nVidia sitt kontrollpanel, og den klokket kun kortet opp til 460/840.

Jeg har veldig lite erfaring med overklokking, så er det andre ting enn å stille på frekvensene som må gjøres ? Som å stille på noen spenninger ?

Har kun standard kjøling. Kjører på 475/950 til vanlig (5950ultra hastighet)

har ikke brukt auto detect, men klokket opp selv helt til det ikke gikk høyere og så klokket litt ned igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har kun standard kjøling. Kjører på 475/950 til vanlig (5950ultra hastighet)

har ikke brukt auto detect, men klokket opp selv helt til det ikke gikk høyere og så klokket litt ned igjen.

Asak spør om hvordan klokke høyere enn det "ExpertTool" kan tillate..

Da bør du vel opplyse om hvilket program du bruker til det...

Hvor langt du kan klokke avhenger ofte av annen hardware og kanskje? PSU..

Jeg kan ikke klokke mitt kort høyere enn ca. 480/800... avh. av hva jeg kjører..Aquamark tåler f.eks. litt mer enn 3DMark03.. I 3DMark01 kan jeg klokke enda høyere, men her testes jo CPU minst like mye som GPU.

OBS!

Ref. annen tråd...

De driverne som følger med CD fra Gainward *sucs* i DX9(og tildels ogås DX8.1).

Så avinstaller driver fra CD og installer siste drivere fra nvidia.com..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg kjører også mitt gainward geforce FX5900 2,8 ns på 475/950(5950 ultra hastighet) med stock kjøler, får over 6k i 3dmark2k3 og er fornøyd med dette kortet :)

Det er jo skikkelig bra..Klarte selv "kun" 5.300 med mitt kort..

http://service.futuremark.com/servlet/Inde...ojectId=2602630

Men jeg har jo ikke klokket CPU og har heller ikke så bra HW som du har...

Må vel oppgradere da... :p

Lenke til kommentar
Jeg kjører også mitt gainward geforce FX5900 2,8 ns på 475/950(5950 ultra hastighet) med stock kjøler, får over 6k i 3dmark2k3 og er fornøyd med dette kortet :)

Det er jo skikkelig bra..Klarte selv "kun" 5.300 med mitt kort..

http://service.futuremark.com/servlet/Inde...ojectId=2602630

Men jeg har jo ikke klokket CPU og har heller ikke så bra HW som du har...

Må vel oppgradere da... :p

blir oppgradering på meg å :) hvilken HW fikk du 5,300 med? uklokket får jeg 4,900 :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

blir oppgradering på meg å  hvilken HW fikk du 5,300 med? uklokket får jeg 4,900

Dette får jeg på en MSI KM4ML - Via KM400M..

Athlon XP2500+ Barton.

Apacer 2x256 DDR333.

Uklokka (kortet) fikk jeg 4819. Kan dessverre ikke klokke CPU'n da HK kun har jumper for å sette FSB... Og KM400M støtter ikke FSB200..dessverre..

Vurderer å få tak i ett KT600-kort.. og så klokke Barton til 3200+..

Det bør (sammen med DDR400) gi en pen gevinst.. selv i 3DMark03.. da jeg da regner med at jeg kan klokke kortet enda litt til ... når resten av HW "henger med i svinga".. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...