Gå til innhold

Al-Qaida vinner terrorkrigen - JA!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du føler lykke pga det så tror jeg du vil dypt skuffet hvis Osama skulle "vinni".

For å si det mildt.

Osama og hans gjeng er ikke ute etter demokrati eller å frigjøre befolkninger i diktatorland i midtøsten. De vil ha makten selv gjennom et prestediktatur.

Og der vil ikke jeg leve iallefall.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Enig. Det er bare ett tids spr.mål før vi vil få en krig med den vestlige verden (kristne) mot østen (muslimer). Det bygger jo bare mer å mer opp til det, å etter at vi så hvordan terroristene i Saudi Arabia gjorde så er det vel egentlig klart. De drepte alle gislene som var der som ikke var Muslimske....... De er helt skrudd i hodet. Blitt matet med galskep siden de var små, å nå er de livsfarlige.............. Mulig at USA sin krig i Irak har økt hatet, men skjønner ikke helt grunnen. Regner da med at de fleste Irakere foretrekker ett demokrati, fremfor Saddam, men så er det alltid noen galninger som lager helvete...........

Lenke til kommentar

Denne nyheten er postet i en annen tråd, så det er vel ikke så veldig nødvendig med en ny.

Blir egentlig litt feil å bli glad for at man har rett når faktum er at situasjonen blir verre for OSS.

Det er vel ikke så veldig overraskende nytt. Vi i vesten tror det er en gave å gi irakerne demokrati. Det kan stemme for noen. Men så har vi dem som ønsker seg tilbake til Saddamtiden fordi _de_ hadde det bra, dem som hater USA og vil sabotere et hvert forsøk på å gi amerkanerne suksess, de som vil ha et preststyre fordi det stemmer bedre med religionen, de som vil ha et samvelde av småstammer osv. osv. De aller fleste vil nok ha en trygg hverdag, en jobb å gå til, mat på bordet, rent vann og slike ting. Så lenge dette ikke er på plass vil det være hat til enhver tid.

Og mens USA sitter fastlåst i Irak kan Al-Qaida ture rundt fritt i en mengde land. Vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Hva mener du med det?

Alle klager over religion / krig og så sitter vi selv med en statsminister som er prest, og går på lykkepiller.

Men jeg skal la dere får diskutere terrorister og usa i fred fra nå av,

*tusker seg tilbake til windows delen med halen mellom bena*

Lenke til kommentar
Men jeg skal la dere får diskutere terrorister og usa i fred fra nå av,

*tusker seg tilbake til windows delen med halen mellom bena*

Nei bli litt til. Kan telle debattantene på fingrene og begynner å bli litt lei av enkelte. Alltid litt greit med noen nye innlegg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Wow, et par eksperter mener det samme som deg Duttzi. Hva er poenget? Det betyr ikke at ting faktisk er slik. TV2 linken du kommer med nevner et par ting, men nevner ikke sammenhengen. Den rapporten som sier at det er 18.000 al-Qaida medlemmer sier også at dette er ned fra før, fordi ca 3.000 av de har blitt drept eller arrestert. Rapporten sier ikke at "al-Qaida vinner" men at, ja, de eksisterer fremdeles og har fremdeles evnen til å utføre angrep.

Men som vi har sett de siste månedene, er det ikke al-Qaida som utfører angrep, det er lokale grupper med svake bånd til al-Qaida. Dette var tilfellet i Madrid.

Med andre ord, det blir litt patetisk å si at al-Qaida vinner krigen bare fordi de ikke har blitt utslettet... :roll:

De er svakere enn før, har ingen sentral base, osv.

Man kan spekulere dagen lang om hvor mye mer eller mindre hat er i Midt-Østen pga denne krigen. En del folk blir sikkert matet med propaganda om krigen og hater sikkert USA, men disse er folk som sikkert ikke likte USA fra før av.

Men på den andre siden har vi de muslimer som ser at irakere nå er kvitt Saddam og har muligheten til en langt lysere fremtid, alt takket være USA.

Alle tall angående hvor mange terrorister det er, osv. er alle spekulative, man kan ikke trekke beslutninger pga de.

Situasjonen er nok mer kompleks enn "al-Qaida vinner" eller "USA vinner"...

Lenke til kommentar
Men på den andre siden har vi de muslimer som ser at irakere nå er kvitt Saddam og har muligheten til en langt lysere fremtid, alt takket være USA.

Saddam Hussein var en ond person, men utsiktene i Irak er ikke gode. Folk i området er ofte mot demokrati, og når det er USA som skal innføre det, da er det hvertfall vanskelig. Borgerkrig er også ganske sannsynlig.

Jeg ville hvertfall heller levd under Saddam hvor kvinner har fler rettigheter osv, enn under et islamistisk styre ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Saddam Hussein var en ond person, men utsiktene i Irak er ikke gode. Folk i området er ofte mot demokrati, og når det er USA som skal innføre det, da er det hvertfall vanskelig. Borgerkrig er også ganske sannsynlig.

Jeg ville hvertfall heller levd under Saddam hvor kvinner har fler rettigheter osv, enn under et islamistisk styre ;)

Alle meningsmålinger gjort i Irak viser at demokrati har mest støtte blant styringsformene...

Borgerkrig er sannsynlig? Hvorfor? Først hevder Snekkeren det, så hevder du det. Hvor ligger logikken bak dette?

Lenke til kommentar

Alle meningsmålinger gjort i Irak viser at demokrati har mest støtte blant styringsformene...

Borgerkrig er sannsynlig? Hvorfor? Først hevder Snekkeren det, så hevder du det. Hvor ligger logikken bak dette?

Kan jeg få linker til meningsmålingene? Jeg vil bare se dem.

Borgerkrig kan komme fordi det er fiendskap mellom Shia- og Sunnimuslimene, og Kurderne. I Pakistan ble nettopp en moskè sprengt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Kan jeg få linker til meningsmålingene? Jeg vil bare se dem.

Borgerkrig kan komme fordi det er fiendskap mellom Shia- og Sunnimuslimene, og Kurderne. I Pakistan ble nettopp en moskè sprengt.

Ja, det er i Pakistan. Alle gruppene i Irak er lei av vold og krig, og de har alle vært undertrykt under Saddam, derfor er det ingen ønsker om borgerkrig.

Link til meningsmålingene?

Her er en gammel en:

http://66.102.11.104/search?q=cache:WFi8Ol...l&hl=no&start=5

Jeg finner ikke den nyeste meningsmålingen gjort.

Lenke til kommentar
Her er en gammel en:

http://66.102.11.104/search?q=cache:WFi8Ol...l&hl=no&start=5

Jeg finner ikke den nyeste meningsmålingen gjort.

16. Over next five years will -The United States

Help Iraq : 212

Hurt Iraq : 300

De fleste støtter nok demokrati, men ikke alle virker overbevist om at det er USA smo vil gi dem det. Når det er sagt, i hvilke land har USA innført demokrati? Jeg kommer på et: Japan. Flere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...