Gå til innhold

Halvparten av norske mobilbrukere har kontantkort


Anbefalte innlegg

"Halvparten av de norske mobilbrukerne har kontantkort", sier informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor

 

(fra itavisen.no)

 

Det er dermed ingen tvil om hvorfor Telenor og NetCom er så sinnsvakt dyre på kontantkortene sine. De tjener jo penger som GRESS på kontantkortbrukerne.

 

I tidligere innlegg har jeg skrevet at jeg ikke ser noen som helst GODE grunner til at et kontantkortabonnement skal være dyrere enn et "vanlig" abonnement. Kostnadene forbundet med en kontantkortløsning, altså FORHÅNDSBETALING, er rimeligere enn den kostnaden operatørene har med mange ansatte for å administrere abonnement, sende ut regninger osv.

 

At man faktisk forhåndsbetaler en tjeneste burde bety at man får den rimeligere - risikoen for mislighold er lik null, og den eneste som tjener på dette er operatøren, som faktisk tjener grovt på å få dine penger LENGE før de leverer tjenesten. (Kontantkortene brukes jo ikke opp umiddelbart)

 

Men endelig er det slutt på Klondyke-tilstandene her til lands, som har gjort at duopolet Telenor og NetCom kunne ta akkurat den prisen de selv ønsker.

 

.. det er sikkert en eller annen fordel med å binde seg til Telenor eller NetCom - men jeg kan bare ikke se hva det skulle være.

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No hadde det vore artig å sett forbruk pr mnd gjenommsnittleg for ein kontantkort kunde, satt opp mot ein gjennomsnittleg abo kunde.

 

Så kunne ein sansynlegvis sett kvifor kontantkort kunder har blitt "neglisjert" i pris samanheng.

 

Så viss mine antagleser er rett så lurer eg på kvifor ein skal redusere og gje billigare til den som er den minste mens dei største skal betale for dei små sitt gilde.

 

Er det motsatt gjelder det jo det same berre med motsatt fortegn, er dei like så ser eg ingen grunn til at den eine skal få fordeler mens den andre gruppa ikkje får det.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
No hadde det vore artig å sett forbruk pr mnd gjenommsnittleg for ein kontantkort kunde, satt opp mot ein gjennomsnittleg abo kunde.

Så  kunne ein sansynlegvis sett kvifor kontantkort kunder har blitt "neglisjert" i pris samanheng.

Så viss mine antagleser er rett så lurer eg på kvifor ein skal redusere og gje billigare til den som er den minste mens dei største skal betale for dei små sitt gilde.

Er det motsatt gjelder det jo det same berre med motsatt fortegn, er dei like så ser eg ingen grunn til at den eine skal få fordeler mens den andre gruppa ikkje får det.

 

mvh

JanEirik

Det kan nesten virke som om du er litt snurt over at kontantkortkundene endelig kan nyte godt av de samme prisene som andre mobilbrukere? Mener du at det er urettferdig at prisen går ned til 1/3 av tidligere priser for kontantkortkundene, mens abonnementskundene blir "avspist" med smuler?

 

For å ta det som er uthevet først: Det er nok kontantkortkundene som har "finansiert" de lave prisene til abonnementskundene, ikke motsatt. Og det er vel knapt noe "gilde" vi snakker om - kun en utjevning av prisnivået slik at alle får tilnærmet like priser. Du sier at du ikke ser noen grunn til at en kundegruppe skal få fordeler på bekostning av andre... vel, det er nettopp slik det har vært i årevis for de med abonnement, som har fått lavere priser på bekostning av kontantkortkundene.

 

Dersom du spør Telenor og NetCom, eller leser årsrapporter etc. så vil nok forbruket ligge ca. 2,5-3 ganger høyere for abonnement kontra kontantkort. Men prisen for kontantkortbrukerne er også 2,5-3 ganger så høy, så det er ikke så veldig rart.

 

Høy pris betyr lavt forbruk.

Lav pris betyr høyere forbruk.

Har du en bil som sluker 3 liter på mila, så vil du sannsynligvis ikke bruke den like mye som kompisen din sin bil, som klarer seg med bare 0,8 liter på mila.

 

Det sier seg selv.

 

Om du har abonnement, og får billige ringeminutter, så er det soleklart at du vil ringe mer enn en som har et kontantkort!!

 

Derfor: forbruket vil svært sannsynlig gå OPP ganske betraktelig, kanskje mer enn 2,5-3 ganger, ved en prisreduksjon for kontantkortbrukerne. Det er tross alt 50% av mobilbrukerne vi snakker om - som sikkert bare går og venter på å kunne bruke mobilen sin mer enn de gjør nå.

 

Og det er INGEN grunn til at kontantkortbrukerne skal betale MER enn andre, bare fordi de betaler sitt forbruk på FORSKUDD, kontra en som forbruker på kreditt det er det en regning i postkassa betyr) og (kanskje?) betaler på etterskudd. Hvorfor skal den ene kundegruppen ha så store fordeler i forhold til den andre? Dette har jeg skrevet lange innlegg om før.

 

Heldigvis har operatører som Talkmore skjønt dette. Som en annen bruker skrev: Det er ikke for ingenting at Telmore i Danmark har blitt en av Danmarks største. Å få en regning i postkassen er ansett som luksus, og det koster ekstra. Jeg har tidligere hatt et dyrt abonnement, men nå har jeg Talkmore. Faktisk blir Talkmore så billig for meg at jeg kommer til å kutte ut fasttelefonen, og kun bruke mobiltelefon. Ergo, bruken min går opp, fordi prisen er lav.

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Så er det oss som ikke kan tenke oss noe annet enn abb da! Hadde kontant kort før og vet åssen det er! Du må alltid tenke på om du har nok penger på kontoen osv. Greit nok at du kan fylle på en 1000-2000 der og da, men det er ikke alltid du har en slik sum stående!

Men for all del, for noen fungere dette fint også!

Lenke til kommentar

Det sies her at halvparten av norske mobilbrukere har kontantkort! Hvor mange av disse kontantkortene er i aktiv bruk da? Det lurer jeg på. Har et par kontantkort som ligger å støver ned! Tenk på de som kjøper billige telefoner med kontant kort og bruker deres gamle sim kort i dem, unlocker dem osv.

Lenke til kommentar
De har nok telling på hvor mange aktive kontantkort det er... inaktive teller nok ikke med.

inaktive kort som ligger i skuffen og ikke blir benyttet, men ligger i "reserve", er med i det totale antall "aktive" kontantkort, så det du skriver er ikke korrekt

 

tiny (tidl ansatt i TnM og NC)

Lenke til kommentar

Det er sikkert riktig det du sier.

 

Men hvor mange er det som har en pall med ubrukte kontant-SIM-kort liggende da? Dessuten blir disse deaktivert forholdsvis raskt dersom de ikke er i bruk, eller blir fylt på, fordi det er en viss knapphet på ledige mobilnummer.

 

Dessuten har vel neppe NetCom eller Telenor interesse av å blåse opp antallet kontantkortkunder kontra abonnementskunder i kvartalsrapporter og årsrapporter.

Lenke til kommentar

...Dessuten blir disse deaktivert forholdsvis raskt dersom de ikke er i bruk, eller blir fylt på, fordi det er en viss knapphet på ledige mobilnummer.

 

Dessuten har vel neppe NetCom eller Telenor interesse av å blåse opp antallet kontantkortkunder kontra abonnementskunder i kvartalsrapporter og årsrapporter.

Mange kjøper telefon med kontantkort for å få en litt billigere telefon. De er riktignok operatørsperret, men om man har den operatøren fra før, så er ikke det noe problem. Ikke all verden til rabatt man får på de pakkene (gjerne hos Rimi, Shell osv), men dog. I NetCom slettes kontantkort som ikke har vært påfylt på 12mnd.

 

Operatørene er nok interesserte i å blåse opp tall, da det er en kamp om teoretiske markedsandeler. Leser man i avisen at Telenor taper terreng, får man intrykk av at kunder rømmer til andre operatører, selv om det nødvendigvis ikke er realiteten.

 

Andre faktorer er aksjemarkedets reaksjoner på markedsandeler. Telenor er på børs (ikke NetCom siden Telia kjøpte dem), og aksjene blir mindre verdt om markedsandelene går ned.

 

tiny

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...