Gå til innhold

Hvordan fungerer en datamaskin?

Anbefalte innlegg

Ja...

Tenkte det funka å plassere denne her.

Kan noen gi meg en litt detaljert forklaring på hvordan en datamaskin fungerer!

Litt teit å kunne masse hardware og sånt og ikke kunne forklare en pensjonist (e.l.) hvordan en maskin fungerer. :D:roll:

Hadde vært fint om dere kunne beveget dere innom de sentrale begrepene...

Hovedkort

Prosessor

Minne

Harddisk

Skjermkort

Takker på forhånd... :cool:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet har noe som kalles "northbridge" det er en buss som styrer trafikken mellom det som skal gå fort.. Som mellom prosessor, minne og AGP buss. Southbridge styrer det som ikke trenger å gå så kjapt... dette er IDE buss, nettverk, PCI bussene, Keyboard/mus inout, USB portene osv...

En datamaskin operer med det Binære tallsystemet.. Som har 2 tilstander: 0 og 1.. I PC'n kan den styre det slik: 0 er 0 volt, 1 er +5V f.eks.. Med dette gjør den utregninger..

Nå kan en annen ta over.. orker ikke skrive mer... :roll:

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort... masse bra å lese...

men savner en sammenhengende forklaring liksom.... Litt detaljert om hvordan det hele henger sammen...

Takk til burnoutboy som tok seg tid til å starte...

"northbridge" er en buss som styrer trafikken mellom det som skal gå fort.. Som mellom prosessor, minne og AGP buss.
det prates om buss.... hva er en buss (i datasammenheng). Er det liksom et transportmiddel på hovedkortet? Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg lurte lenge på hvordan det hele hang sammen selv, men etter et par år på elektro så har jeg plutselig tilegnet meg en liten innsikt i dette.

Som førstemann var innpå styres alt av 0 og 1, altså av og på. Du kan se for deg en by fra SimCity-perspektiv. Biler er på vei frem og tilbake i et virrvarr av gater, og de bilene det er folk i er 1, de andre er 0. (folketomme biler må du bare finne deg i:)

Trykker du på f.eks A på keyboardet sender det 8 biler til "keyboardkontrolleren" på hovedkortet. Så vidt jeg husker var A 1000001, noe som blir 65 om man regner om til desimale tall. (mer om binær/desimal-omregninger kan du lage en ny tråd om)

Men tilbake til køen med de åtte bilene keyboard-kontrolleren nettopp mottok.

(Nå vet jeg ikke i detalj hvordan et hovedkort er oppbygget, det er mulig det går rett til BIOS, men NOE får iallefall A'en sender den som regel videre til prossessoren, som består av en god del gater alene. (du kan se på en transistor som en gate, og der er en del millioner i en prosessor. Frekvensen angir hvor mange biler den kan telle i sekundet, hvis vi forenkler litt). Det som som regel skjer videre er at det dukker opp en A på skjermen, men før det har den vært innom både tegntabeller (for å hente frem noen tegninger av en A den kan gi til skjermen), minne og northbrigden. Northbrigden er forøvrig et kryss i byen vår som dirigerer biler frem og tilbake fra minne, prosessor og grafikkkort.

Hvis vi da zoomer skikkelig ut fra denne difuse og etterhvert uklare byen jeg har prøvd å skape i hodet ditt, så kan du se et utall gater, bygninger, kryss og biler.

Bilene kommer fra brukeren (mus/keyboard/scanner/webcam/nettverkskort/etc) og farter rundt i byen fra bygning (kontroller/chip) til bygning hvor den hele tiden får nye instruksjoner før den til slutt ender opp enten som en bokstav på skjermen, eller som en ny bokstav i et dokument du nettopp lagret. Forøvrig kan du se på harddisken som en stor parkeringsplass, der biler står plassert etter hverandre med og uten passasjerer. (1 og 0)

Håper jeg ikke forvirret deg ytterligere med dette.

For de som måtte finne huller i sammenlikningen min så kan dere vennelig påpeke dette :)

Lenke til kommentar

Eller en annen måte å forklare de binære signalene... se på en IDE kabel.. tenk deg at det er en "buss".. den sender spenninger i pulser... Jo flere ledere ved siden av hverandre, jo høyere båndbredde... jo fortere den sender pulser, jo høyere frekvens... antall ledere (bits) * klokkefrekvens (Hz) = overføringskapasitet.

Hz= Herz.. betegnelsen på antall slag i sekundet.. 2 Herz = 2 pulser i sekundet..

La oss f.eks ta PCI bussen.. den er 32bit (båndbredde) og kjører på 33MHz (klokkefrekvens)..

regnestykket blir:

32bit*33000000Hz = 1056000000 bits/sek = 1056 megabit/sek

1056/8 = 132 MegaByte/sek

Hvis dere ikke allerede vet det (dere kan bare søke dere frem til det på google) så er den maksimale overføringskapasiteten via PCI bussen 133 Megabytes/sek, noe som jeg nå beviste ved det regnestykket ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...