kreative Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg skal kjøpe mitt første digitale kamera, og jeg er fra før en trofast Sony bruker. Utformingen på kamera er viktig for meg, liker å bruke begge hender og vil derfor ha et "stort" kamera. 717 er ikke noe nyhet lenger, men det faller i min smak. 1. Er ute etter anbefalinger av lignende kameraer. 2. Lurer også på om dette er et kamera som er litt utdatert å kjøpe idag, og om jeg heller bør satse på et kamera av nyere standarer som f.eks. Sony F828. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Dersom du ikke har noen kamerapreferanser for Sony, og du foretrekker et stort kamera med god ergonomertri så vil jeg anbefale å ta en titt på Fuji S7000. Har nylig kjøpt dette selv, og er veldig fornøyd sålangt! Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg skal kjøpe mitt første digitale kamera, og jeg er fra før en trofast Sony bruker. Utformingen på kamera er viktig for meg, liker å bruke begge hender og vil derfor ha et "stort" kamera. 717 er ikke noe nyhet lenger, men det faller i min smak. 1. Er ute etter anbefalinger av lignende kameraer. 2. Lurer også på om dette er et kamera som er litt utdatert å kjøpe idag, og om jeg heller bør satse på et kamera av nyere standarer som f.eks. Sony F828. På forhånd takk. Sony 717, likt de fleste andre kamera i prosumerklassen, er dette et kvalitetsprodukt uten store feil. Det har en god, lyssterk linse med høy reell optisk oppløsning, er godt utstyrt med manuelle kontroller og spesielt egnet til opptak i dårlig belysning. De viktigste punktene 828 ligger foran på, er autofokushastighet, manuell/fysisk zoom-ring, mer profesjonelt utseende, bedre videomodus, bedre vidvinkel, støtte for Compact Flash minnekort, etc. De fleste større tester av 828 sammenlikner vel 828 med forgjengeren i større eller mindre grad, og de kan du lese f.eks på www.dpreview.com www.dcresource.com www.steves-digicams.com www.megapixel.net www.imaging-resource.com (bare for å nevne noen). Det hadde vært lettere å komme med konkrete anbefalinger hvis du lager en liten liste med momenter du prioriterer høyt (funksjoner, batterikapasitet, hurtighet, tilbehør, pris m.v), ergonomien du nevner er forresten et godt steg på veien. Når du sier at du er redd det kan være utdatert, lurer jeg på hvor lenge du har tenkt å beholde kameraet og om du vurderer å kjøpe brukt, for heller å ligge en generasjon etter det nyeste nye (digitalkamera er ennå et marked med store fremskritt, hyppige nylanseringer og stort årlig verditap), eller om du vil kjøpe det beste pengene dine kan skaffe deg, for å beholde det i noen år. Dette har litt å si når det gjelder viktigheten av at kameramodellen skal ha det siste av nyvinninger og funksjoner. I tillegg kan du beskrive tidligere erfaring (analogt?) og hva du skal fotografere, slik at folk kan sette seg inn i dine behov litt lettere. Hvis du er helt blank på digitalkamera (ikke negativt ment på noen måte), men har lyst til å lære, er det lurt å begynne med å lese tester og omtaler for å sette seg inn i hva som finnes på markedet. Så må en finne ut hvilken prisklasse man vil ligge i og hvor avansert utstyr man trenger basert på egen interesse og egne evner. Det er også lurt å søke i forum, her eller på f.eks www.dpreview.com for å finne svar på de spørsmål man måtte ha, hvis svarene ikke allerede finnes, kan konkrete spørsmål på de samme forumene gi gode svar. Når en begynner å få snevret det inn til noen få kamera, kan en så spørre andre om erfaringer eller gå i en fotobutikk å spørre om å få prøvd de enkelte kameraene i egne hender og kjenne hva som kjennes best. Beklager at jeg beveget meg utenom emnet et stykke der, men poenget mitt er at det finnes måter å optimalisere spørsmålene sine på, slik at en får presise svar og "matnyttige" diskusjoner. Innlegget ditt var godt nok, men jeg hadde ønsket å vite et par ting til, før jeg legger mye arbeid i å finne ut hva jeg tror er best for deg. Velkommen til digitalkameraverden! Mvh Kjetil Høiby Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg vil anbefale DSC-F828, eller 717 for den sakens skyld. Om du synes det er viktig å ha "noe i hendene", ville jeg ikke gått for disse plastikk-kameraene som f.eks Fuji S7000 eller HP. Etter en tid med en Sony, virker disse som leketøy. De veier ikke no, og det knirker både her og der. F828 Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Om du synes det er viktig å ha "noe i hendene", ville jeg ikke gått for disse plastikk-kameraene som f.eks Fuji S7000 eller HP. Etter en tid med en Sony, virker disse som leketøy. De veier ikke no, og det knirker både her og der. F828 Hva baserer du dette på? Har du noen gang brukt et S7000? Edit, fikset quoten. Endret 4. juni 2004 av Covcon Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Hva baserer du dette på? Har du noen gang brukt et S7000? Edit, fikset quoten. ja da, jeg kjøpte et S7000 som jeg brukte noen uker. Så ga jeg det til min datter på 10 år så hun kan ta litt bilder hun også. Det fungerer jo greit for ungene som ikke har så store krav. F828 Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg skal kjøpe mitt første digitale kamera, og jeg er fra før en trofast Sony bruker. Utformingen på kamera er viktig for meg, liker å bruke begge hender og vil derfor ha et "stort" kamera. 717 er ikke noe nyhet lenger, men det faller i min smak. 1. Er ute etter anbefalinger av lignende kameraer. 2. Lurer også på om dette er et kamera som er litt utdatert å kjøpe idag, og om jeg heller bør satse på et kamera av nyere standarer som f.eks. Sony F828. På forhånd takk. jeg tror ikke du skal være redd for å kjøpe 717. Det har færre bildepunkter enn 828, men mindre støy. Jeg var inne på QXL og ser at det selges et 717 der. Kanskje du kan gjøre et kupp på det? DSC-F717 F828 Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 ja da, jeg kjøpte et S7000 som jeg brukte noen uker. Så ga jeg det til min datter på 10 år så hun kan ta litt bilder hun også. Det fungerer jo greit for ungene som ikke har så store krav. Hehe, sorry, men dette er faktisk noe av det tåpeligste jeg har hørt Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Hehe, sorry, men dette er faktisk noe av det tåpeligste jeg har hørt Ja, noen mener at det var et litt dyrt kamera å gi til en tiåring. men jeg synes det var bedre at hun fikk det enn at jeg solgte det. Mye pes å selge bare for noen få tusenlapper. Hun synes det er gøy, og har lært mye om foto. Men du sier du er lei deg (Sorry) Ingen grunn til det, det er jo ikke dine penger og din unge. Så er det noe av det tåpligste du har hørt? Du verden.... Da har du mye tåplig i vente når du blir voksen. Er utrolig hva man hører opp igjennom livet F828 Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Men du sier du er lei deg (Sorry) Ingen grunn til det, det er jo ikke dine penger og din unge. Så er det noe av det tåpligste du har hørt? Du verden.... Da har du mye tåplig i vente når du blir voksen. Er utrolig hva man hører opp igjennom livet Jeg sier ikke at jeg er lei meg. Jeg sier at nevnte innlegg, og forsåvidt dette innlegget ditt, er noe av det tåpeligste jeg har hørt (eller lest, rettere sagt). Og jeg har faktisk hørt mye tåpelig, tro det eller ei. Dersom disse innleggene er representative for deg, så tror jeg trygt man kan si at folk bør ta dine "anbefalinger" med en god klype salt. Det hele er forsåvidt temmelig off-topic, men hvis man vil ha en mer moden og intelligent vurdering av Fuji S7000, så kan man for eksempel lese Steve's omtale her. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 så kan man for eksempel lese Steve's omtale her. Kjære deg da... Når du blir voksen vil du skjønne at folk har forskjellige oppfatninger av saker og ting. Selv om "Steves" anmelder et produkt som bra, så er det slik i den voksne verden at andre kan ha en annen oppfatning. Men ikke fortvil, dette lærer du om etterhvert Kos deg med ditt 7000-kamera du, det gjør jo nytta si på sett og vis. F828 Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Kjære deg da... Når du blir voksen vil du skjønne at folk har forskjellige oppfatninger av saker og ting. Selv om "Steves" anmelder et produkt som bra, så er det slik i den voksne verden at andre kan ha en annen oppfatning. Men ikke fortvil, dette lærer du om etterhvert Kos deg med ditt 7000-kamera du, det gjør jo nytta si på sett og vis. Det er virkelig fascinerende å følge med på disse tåpelige innleggene dine, "F828". Du forsøker konsekvent å umyndiggjøre andre brukere med nedlatende kommentarer om alder og uvitenhet, og din grenseløst arrogante holdning til annerledesmenende er absolutt noe for seg selv. Du synes åpenbart å tro at din 10 år gamle datter er et bevis på din egen modenhet. Slik er det dessverre ikke. Å være voksen dreier seg om mer enn å være i stand til å føde barn... Om noe så synes jeg synd på din 10 år gamle datter som er nødt til å vokse opp med en så arrogant og ufordragelig far. For det er nemlig slik du fremstår. Og da hjelper det lite at du gir datteren din et dyrt kamera til å "leke med". Å oppdra barn dreier seg nemlig om mer enn å kjøpe deres gunst for penger. Jeg forventer ikke at du selv forstår hvilke holdninger du formidler, men jeg regner med at resten av forumets lesere allerede har gjort seg opp en god mening. Til din informasjon så har jeg dessverre ikke noe S7000-kamera å "kose meg med". Jeg har et Canon 10D-kamera, og er fornøyd med det. Men samtidig er jeg i stand til å se, utifra ulike uavhengige tester, at S7000 er et bra kamera, med de begrensninger kameraer i denne klassen har. Akkurat som F828, som på ingen måte er et perfekt kamera det heller. God bedring, "F828". Lenke til kommentar
F828 Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Det er virkelig fascinerende å følge med på disse tåpelige innleggene dine, "F828". Du forsøker konsekvent å umyndiggjøre andre brukere med nedlatende kommentarer om alder og uvitenhet, og din grenseløst arrogante holdning til annerledesmenende er absolutt noe for seg selv. Du synes åpenbart å tro at din 10 år gamle datter er et bevis på din egen modenhet. Slik er det dessverre ikke. Å være voksen dreier seg om mer enn å være i stand til å føde barn... Om noe så synes jeg synd på din 10 år gamle datter som er nødt til å vokse opp med en så arrogant og ufordragelig far. For det er nemlig slik du fremstår. Og da hjelper det lite at du gir datteren din et dyrt kamera til å "leke med". Å oppdra barn dreier seg nemlig om mer enn å kjøpe deres gunst for penger. Jeg forventer ikke at du selv forstår hvilke holdninger du formidler, men jeg regner med at resten av forumets lesere allerede har gjort seg opp en god mening. Til din informasjon så har jeg dessverre ikke noe S7000-kamera å "kose meg med". Jeg har et Canon 10D-kamera, og er fornøyd med det. Men samtidig er jeg i stand til å se, utifra ulike uavhengige tester, at S7000 er et bra kamera, med de begrensninger kameraer i denne klassen har. Akkurat som F828, som på ingen måte er et perfekt kamera det heller. God bedring, "F828". Huff da, det var ikke meningen at du skulle ta dette så tungt. Du skriver; "Å være voksen dreier seg om mer enn å være i stand til å føde barn..." Men det er min kone som føder i vår familie - greit å få klarhet i det. Så er det jo ikke meg som gjør deg barnslig og umoden, det grier du jo selv. Er vel ikke særlig voksent å gå fra diskusjon om et kamera, for så å angripe meg som far? Men det er greit, dette tåler voksne mennesker fra unger/ungdom. jeg liker ungdommen jeg. F828 Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Så er det jo ikke meg som gjør deg barnslig og umoden, det grier du jo selv. La oss se... Da har du mye tåplig i vente når du blir voksen. Når du blir voksen vil du skjønne at folk har forskjellige oppfatninger av saker og ting. Men det er greit, dette tåler voksne mennesker fra unger/ungdom Disse tre sitatene er hentet fra dine tre innlegg rettet mot meg. Jeg går utifra at du selv forstår hvor nedlatende disse kommentarene fremstår, og at du benytter deg av slike tåpelige og upassende herskerteknikker med fullt overlegg. Er vel ikke særlig voksent å gå fra diskusjon om et kamera, for så å angripe meg som far? Og hvem blandet din datter inn i dette i utgangspunktet? Det er sikkert kjekt for henne å få et Fuji S7000-kamera å leke med, men når du begrunner det med at: Det fungerer jo greit for ungene som ikke har så store krav. så er det ikke bare himmelropende arrogant, men også direkte tåpelig, som jeg tidligere har påpekt. Uten at jeg har personlig erfaring med kameraet (har derimot god erfaring med forgjengeren, S602) så tør jeg påstå at en kyndig fotograf kan få temmelig gode resultater ut av det, akkurat som en kan med et F828, eller et Canon 10D, for den saks skyld. Kameraet har de fleste instillinger og funksjoner man forventer fra et avansert amatørkamera i denne klassen. Å kalle S7000 for et leketøy er ikke seriøst, og å understreke dette poenget på en slik arrogant måte som du gjorde, hører ikke hjemme noe sted, derav mitt første innlegg i denne tråden (som forøvirg er langt ute på viddene nå...). Dersom du faktisk ønsker å være konstruktiv så kan du heller påpeke, på en saklig og fornuftig måte, på hvilke områder kameraet skuffer, og på hvilken måte det gjør det. Jeg foreslår at du toner ned din arrogante uttrykksmåte her inne, så skal jeg tone ned min irritasjon mot denne uttrykksmåten. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg foreslår at dere fortsetter diskusjonen over epost eller PM, da moderatorer liker slike poengløse diskusjoner som beveger seg langt utenfor emnet ganske dårlig.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Stenges, av åpenbare grunner. Jungel og F828.... ro ned litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg