NoT_LinK Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg lurer på hvor mye det har og si hvor mye minne man har på et skjermkort. Feks Skal man kjøpe radeon 9800 Pro med 128mb minne eller 256mb. Jeg er en battlefield spiller og bruker pcen til det jeg har en barton 2500 og 512 dualminne på hovedkortet. Hvis noen kunne gi noen synspunkter på dette hadde det vært fint Lenke til kommentar
JumboJet Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Det er ikke store forskjellene, men det har vist seg i flere tester at 128mb minne slår 256! Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Det er ikke store forskjellene, men det har vist seg i flere tester at 128mb minne slår 256! Det er riktig når det gjelder low og midlevel kort. Når det er kort som 9800 pro/xt er kortet faktisk bedre med 256 minne. Om det er verd pengene er jo en annen sak. Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Etterhvert som spill bruker normalmaps, diffusemaps, glossmaps osv på modellene så blir minne på skjermkort viktigere og viktigere, så jeg vil anbefale 256. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Etterhvert som spill bruker normalmaps, diffusemaps, glossmaps osv på modellene så blir minne på skjermkort viktigere og viktigere, så jeg vil anbefale 256. Det er nok riktig det. Dessverre har produsentene for vane å utstyre kortene med tregere minne med unntak av highend kortene. Dette kan gi en overall dårligere ytelse. I tillegg syns jeg prisforskjellen på 128 mb og 256 mb i f.eks 9800 Pro serien er urimelig høy. Dersom 9800 Pro med 256 mb minne er aktuell, ville jeg heller tatt det lille hoppet opp til x800 pro kort som begynner på ca 3600. Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Etterhvert som spill bruker normalmaps, diffusemaps, glossmaps osv på modellene så blir minne på skjermkort viktigere og viktigere, så jeg vil anbefale 256. Det er nok riktig det. Dessverre har produsentene for vane å utstyre kortene med tregere minne med unntak av highend kortene. Dette kan gi en overall dårligere ytelse. I tillegg syns jeg prisforskjellen på 128 mb og 256 mb i f.eks 9800 Pro serien er urimelig høy. Dersom 9800 Pro med 256 mb minne er aktuell, ville jeg heller tatt det lille hoppet opp til x800 pro kort som begynner på ca 3600. Har ikke fulgt med på ATI sine priser i det siste, men støtter ditt forslag. I og med at 9800 kanskje blir litt treigt til den kommene generasjonen av spill så er det nok like greit å gå et steg videre. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Etterhvert som spill bruker normalmaps, diffusemaps, glossmaps osv på modellene så blir minne på skjermkort viktigere og viktigere, så jeg vil anbefale 256. Samt bruk av float point precision vil vel øke framebuffer størrelsen ganske merkant? Endret 1. juni 2004 av MistaPi Lenke til kommentar
mungo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Du har bare 512MB RAM skriver du. Jeg ville heller prioritert å fått 1024MB RAM. Dette har mye mer å si for ytelsen i BF. Du vil bl.a. merke at tiden det tar å laste nye brett går mye fortere. Er det bf vietnam eller "vanilla" bf (1942) du spiller? Jeg vet grafikken i bf1942 går flytende med R9700 Pro med 128MB og 1024MB RAM. Men hvis jeg skulle kjøpt et grafikkkort nå som klarer å svelge unna kravene til morgendagens spill (BF2, HL2 osv.) så ville jeg nok valgt 256MB, men da ventet til prisen på de nye skjermkortene blir lavere. Oppsummering: Til BF1942 og BF:Vietnam går 128MB helt fint. Til kommende spilltitler: Kjøp et skjermkort basert på de nye brikkene enten fra Nvidia eller ATI. Lenke til kommentar
eirikhm Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Etterhvert som spill bruker normalmaps, diffusemaps, glossmaps osv på modellene så blir minne på skjermkort viktigere og viktigere, så jeg vil anbefale 256. Samt bruk av float point precision vil vel øke framebuffer størrelsen ganske merkant? Floating point precission vil nok øke størrelsen ja, og vil i tillegg spise masser av bandwitdh, men det gir jo en hau fordeler (og funky stuff) FP16 : 4*2 = 8 bytes/pixel FP32 : 4*4 = 16 bytes/pixel utifra dette er det bare å regne ut. Jeg har ikke fått sett så mye på akkurat FP buffer ennå. Har vært opptatt med å gjøre ferdig version 1.4 av OpenGL Shader Designer (samt møte opp på et par examener). Har alle planer om å slenge sammen en HDR demo etterhvert. Vi jobber med v2.0, og vi har en del planer som inkluderer bruk av FP32. Noen som skriver noe kode her forresten? Endret 1. juni 2004 av eirikhm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå