havkol Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Har 4 maskiner (ibm gl300??) som står tilkoblet et LAN. Maskinene er meget ustabile når to eller flere er i bruk. Regner med grunnen er at de har samme mac-adresse og samme ip. Er det mulig å endre mac-adressen? Eller er det noe annet jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ta en tur i bios og se om du har mulighet til å forandre der. Hvis ikke må du inn med software fra IBM. Kjenner ikke denne modelen, så jeg er ikke sikker på om du har mulighet til dette. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 på windows xp med sp1 integrert skal det komme opp en advarsel om det oppstår en ip/mac addresse konflikt. Det gjor iallefall det da jeg satt opp min bærbare pc (en acer travelmate med trådløst nettkort) Uansett burde jo alle pcer i et LAN ha unike ip/mac addresser.. Lenke til kommentar
havkol Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Kjører win98se. Glemte det i først meld. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 mac addressene er nesten helt garantert ikkje like, men du kan skrive "ipconfig /all" i en dos ledetekst/konsoll sak og så får du se mac addressen under "Fysisk addresse" ja, der som regel mulig å endre mac addressen, men tror ikkje dette lar seg gjøre under win98, men skjekk nå først om de er like. Tror faktisk du får samme melding om ip konfilt i win98 så det burde ikkje være problemet heller. Du kan ta turen innom windowsupdate og se om det er noen system oppdateringer eller nyere nettverkskort drivere? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 MAC-adressen er unik. Fabrikanter av nettverkskort må kjøpe rettigheter til å produsere en serien med kort av en bestemt MAC-adresse (en serie der i tre første bytene er like). Det er derfor umulig å kjøpe to kort med identisk MAC-adresse. Det er mulig, men vanskelig, å forandre MAC-adressen. Dette gjøres i forbindelse med datakriminallitet/cracking og anbefales ikke. Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Mac-adressene skal være unike, og når de kommer fra ibm så er de garantert det.. Dessuten, hvis det er kommunikasjon mellom maskinene så har de jo forskjellige ip-adresser også, så det er vel heller ikke der problemet ligger.. Hva slags annet utstyr har du? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvorfor har de samme ip? Har du satt den fast? Lenke til kommentar
havkol Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Får opp opplysninger om mac og ip fra winipcfg. Der står det at de er like, men hva som er korrekt vet ikke jeg. Det som er merkelig er at maskinene fungerer hver for seg, mens det blir kaos hvis det er mer enn en som er på. Lenke til kommentar
havkol Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Hvorfor har de samme ip? Har du satt den fast? Nei, de får ip fra en dhcp. Hvorfor de får tildelt samme ip vet jeg ikke. Tenkte kanskje det hadde noe med mac-adressen og gjøre. Men den skal vel være unik? Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Du har ikke alle maskinene koblet på en hub/switsh som så er kobla til et adslmoden uten router? Lenke til kommentar
havkol Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Du har ikke alle maskinene koblet på en hub/switsh som så er kobla til et adslmoden uten router? Har flere maskiner på det samme nettet som fungerer helt fint. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvorfor har de samme ip? Har du satt den fast? Nei, de får ip fra en dhcp. Hvorfor de får tildelt samme ip vet jeg ikke. Tenkte kanskje det hadde noe med mac-adressen og gjøre. Men den skal vel være unik? Da bør du sette ipadressene fast til de nettverkskortene som har problemer. Og da i et område som dhcp serveren ikke gir ut. De vil få tildelt samme ip adresse hvis de har samme mac adresse. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Lik MAC-adresse kommer til å lage krøll uansett hvilken ip du gir de, pga ARP. Skift mac-adressa på iallefall to av de, helst alle tre. Lenke til kommentar
kinx Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 MAC-adressen er unik. Fabrikanter av nettverkskort må kjøpe rettigheter til å produsere en serien med kort av en bestemt MAC-adresse (en serie der i tre første bytene er like). Det er derfor umulig å kjøpe to kort med identisk MAC-adresse. Det er mulig, men vanskelig, å forandre MAC-adressen. Dette gjøres i forbindelse med datakriminallitet/cracking og anbefales ikke. Yeah right. Akkurat som Realtek har så mange adresser som de spyr ut kort? De fleste leverandører produserer mange kort med med lik MAC, men de prøver å passe på hvor i verden de havner. En del nettkort-moduler i linux støtter endring av MAC, da det er driveren som rapporterer MAC, ikke selve korte, men driverne leser det fra kortet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Yeah right. Akkurat som Realtek har så mange adresser som de spyr ut kort? De fleste leverandører produserer mange kort med med lik MAC, men de prøver å passe på hvor i verden de havner. Ethernet adressen er kodet på 6 bytes dvs. 48 bits. Det gir 2^48 mulige adresser (281.474.976.710.656). Finnes det billioner av nettverkskort? (Det tilsvarer ca. 56.000 MAC-adresser per innbygger på jorden.) Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 MAC-adressen er unik. Fabrikanter av nettverkskort må kjøpe rettigheter til å produsere en serien med kort av en bestemt MAC-adresse (en serie der i tre første bytene er like). Det er derfor umulig å kjøpe to kort med identisk MAC-adresse. Det er mulig, men vanskelig, å forandre MAC-adressen. Dette gjøres i forbindelse med datakriminallitet/cracking og anbefales ikke. Ingenting er umulig, det tar bare lengre tid... Har hatt 2 nettkort med samme mac adresse. dette er endel år siden innkjøp av ISA kort, NE2000 kompatible ifra Taiwan ifra en ikke helt seriøs leverandør som IKKE kjøpte rettigheter på mac adresser... Lenke til kommentar
havkol Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Lik MAC-adresse kommer til å lage krøll uansett hvilken ip du gir de, pga ARP. Skift mac-adressa på iallefall to av de, helst alle tre. Hvordan gjør jeg det? Korttype: Ether Jet PCI (34L1299) Endret 1. juni 2004 av havkol Lenke til kommentar
kinx Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Yeah right. Akkurat som Realtek har så mange adresser som de spyr ut kort? De fleste leverandører produserer mange kort med med lik MAC, men de prøver å passe på hvor i verden de havner. Ethernet adressen er kodet på 6 bytes dvs. 48 bits. Det gir 2^48 mulige adresser (281.474.976.710.656). Finnes det billioner av nettverkskort? (Det tilsvarer ca. 56.000 MAC-adresser per innbygger på jorden.) Hver fabrikk kan ikke bruke alle, mye er reservert. Jeg har selv hatt både realtek og 3com-kort med samme MAC, så jeg vet det er mulig. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Vel... Du må installere linux for å bytte mac. Tror ikke windowws støtter ending av mac (kansje XP) Høres sykt ut at du har greid å ende opp med 4 pc'r med lik mac... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå