Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-04-12 19:05, Wilhelmsen skrev:

javel, da ble det mye fram og til bake her..

det jeg vil ha er: C: med WinXP og d:/e: med Win98

hvordan gjør jeg dette? fra starten av, formaterte hele driten og begynner på ny.

det jeg gjøre er altså, lager 2 partisjoner og smeller in win98 på den ene (fat32) og dermed velger full install og krysser av denne her boxen om partisjon og bokstavs valg under winxp installasjonen. da burde jeg vel være i mål?

Høres greit ut ja.

Quote:

under fdisk så viser den at den fulle kap. til min 80gb er litt over 10gb dette er da dette her SI systemet (1mb = 1024kb) hva vil da halvparten av en 80GB være? er det så enkelt som omtrent 5GB? eller er det litt mere avansert en det?

Er det en gammel pc du satte 80 GB harddisken i?

På en 80 GB harddisk skal du få ca. 74 GiB plass til filer. Hvis Fdisk sier at harddisken din kun er 10 gigabyte er det noe feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

borre, under punkt 6 sier du noe smart om ntfs...

du nevner hvordan en lager en sånn, men det du sier om og lage en ntfs part under winxp installasjonen rimer ikke helt for meg, jeg har på en måte prøvd det ser du.

jeg tenkte: lage en part til win98 på omtrent 5-15gb og la resten være upart. lage dermed en part til winxp på 10-20.

begge vil da være fat32, men jeg har forstått det sånn at jeg kan konvertere fra fat32 til ntfs i winxp.

da er vel egentlig problemet løst?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 18:21, lur? skrev:

Quote:

On 2002-04-12 17:53, John_^ skrev:

Når du oppretter partisjoner med FAT32 vil det alltid være et vist tap, spessielt på store disker. Jeg har et tap på ca 2GB på min 40GB disk som er delt i 2 partisjoner.

Du får ikke tap... du kan ikke miste noe som ikke er der. En 80gb disk er ikk på 80gb, men ca 74-75gb. En 80gb disk er på 80.000.000.000 bytes (sånn ca), del det tallet på 1024 og du får 78.125.000 kb, som igjen deles på 1024 og blir 76.293,95 mb, del det på nytt på 1024 og få 74,5058 gb som disken da egentlig er på. Kjip men sånn er det!

Quote:

Hvis du reformaterer diskene til NTFS vil du få et mindre tap (er ikke sikker på hvor mye)

Det har ingenting å si på den fysiske størrelsen om du formaterer den til fat32 eller ntfs. partisjonen er og blir den samme. Forskjellen mellom ntfs og fat32 er størrelsen på clusterene og måten de "fylles" med data. Der er ntfs mye mer effektivt på disken over 2gb.

Kan hende jeg forklarte med krøkkete, men jeg påstår ikke at den fysiske størrelsen blir endret med FAT32 eller NTFS. Det er jo slik som du selv sier at FAT32 ikke utnytter disken like effektivt som NTFS. FAT32 har større clustere og denne størrelsen på clusterene vil på store disker (over 20Gb) oppta noe plass på disken som du da ikke får utnyttet til lagringsplass.

Poenget mitt er at store disker får en dårligere utnyttelse av den totale kapasiteten med FAT32 enn det du får ved bruk av NTFS. Dvs. du får et "tap" av lagringsplass i forhold til hva som er fysisk mulig å presse inn på disken.

(Etter hva jeg har hørt vil disk utnyttelsen øke med FAT32 hvis du partisjonerer opp disken til flere mindre partisjoner, men jeg er litt usikker på dette siden den totale størrelsen fortsatt er den samme bare fordelt på flere partisjoner.)

Jeg er ikke uenig i den utregningen din angående byte vs kb/mb/gb, men er du sikker på at alle harddisk produsenter oppgir størrelsen i antall millioner bytes?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 19:13, Wilhelmsen skrev:

borre, under punkt 6 sier du noe smart om ntfs...

Punkt 8 ja?

Quote:

du nevner hvordan en lager en sånn, men det du sier om og lage en ntfs part under winxp installasjonen rimer ikke helt for meg, jeg har på en måte prøvd det ser du.

Under innstallasjonen får du spørsmål om hvor du skal inntallere XP. Der kan du også formatere partisjonen som NTFS. Jeg anbefaler deg å minimum ha XP-partisjonen som NTFS. Windows 98 har ikke noe behov for å se den. Men som sagt, så kan du også innstallere Windows XP på en Fat32-partisjon og deretter konvertere til NTFS med funksjonen "convert". Husker ikke eksakt hva det er, men skriv "convert /?" i kommandolinjen, eller søk igjennom forumet så skjønner du nok :smile:

Quote:

jeg tenkte: lage en part til win98 på omtrent 5-15gb og la resten være upart. lage dermed en part til winxp på 10-20.

begge vil da være fat32, men jeg har forstått det sånn at jeg kan konvertere fra fat32 til ntfs i winxp.

da er vel egentlig problemet løst?

Joda, det går greit å lage alle Fat32-partisjonene i Fdisk og konvertere XP-partisjonen senere.

Bare sleng på spørsmål, så skal jeg/vi svare så godt vi kan :smile:

Lenke til kommentar

joda takker for det, er veldig fornøyd med den hjelpen jeg har fått.

greit å, er det ikke det? er ikke som telenor/nextgentel supporten nei, venter i 2timer for et halvgalt svar... neida, dette her var skikkelige greier ja.

men jeg tror jeg har det nå, holder på og lage en andre part nå, også følger jeg bare den oppsumeringa som ble gitt tidlige bare med at jeg konverterer til ntfs i winxp når jeg kommer så langt...

tusen takk alle som hjalp til, setter virkelig stor pris på det!

Lenke til kommentar

bare en liten ting:

du er nødt til å legge win98 på c:

(altså primary partision)

hvorfor det er slik? aner ikke. spør microsoft

win95/98/dos må alle sammen installeres på c:

win nt/2k/xp -> her kan du velge partisjonen selv.

kjører selv et dualboot system med win98 og win2k. bruker kun win98 til å spille spill, mens win2k brukes til alt annet. så jeg kjenner meg ganske ribbet når jeg starter opp win98, uten noen av de programmene som jeg bruker under win2k.

Lenke til kommentar
On 2002-04-12 18:35, Wilhelmsen skrev:

vil ha xp og 98 fordi jeg har brukt 1200kr på xp og fordi det funker ganske bra syns jeg. 98 vil jeg ha fordi det er så mange spill som ikke er komp. med xp.

kan ikke akseptere at nfs4 ikke funker på xp ser du, trenger da win98... er ikke vanskelig jeg nei....

Det er svært få spill som ikke virker i XP. Alle nye spill (99,99%) virker i XP. De fleste litt eldre "windows" spill som ikke virker direkte i XP, finnes det patcher som gjør de kompatible.

Det viktigste er at man har oppdaterte drivere. Standard-driverene til XP er som regel strippet for den funksjonaliteten (3D) spill benytter seg av.

Gamle DOS spill kan ofte være vanskelig å få til i XP, men mange av de vil du også ha problemer med i 98.

PS. NFS4 funker i XP.

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-04-14 01:09 ]

Lenke til kommentar

Det er jo viktig å tenke på hva du skal bruke maskina til også, og velge OS etter det..

personlig ville jeg valgt win2000 siden det er det mest stabile og faktisk raskere enn xp..

98 er helt klart det beste spille os'et, siden det støtter absolutt alle OS.

NTFS er vistnok kjent for endel mygel, men det utnytter vist plassen på diskene bedre enn fat32..

bruker fat32 anyway jeg..funker fett.

også slipper du konvertering tilbake vis du skal bruke win98 engang....

2 OS er bare slit..:sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...