Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

har ikke hatt noe erfaring med ntfs eller HD`er større en 5gb..

Jeg fikk idag min nye WD80GB i posten, kjempe fornøyd var jeg og alt, tenkte at nå er dagen reddet!

men nei da, jeg fant raskt ut at jeg ikke hadde peiling på hvordan jeg skulle få denne her saken til og virke på mitt system...

plugga hd`en i på rett måte (bytta up en quantum4.3gb) starta maskinen og fikk ingen feil meldinger. den viste i biosen at d VAR en 80GB hd, fornød var jeg og fortsatte videre. hadde win98 disken og satte den i, ingen problem tenkte jeg.

fant ut at jeg trengte en partisjon, (ja seff, burde ha husket det ja) gjør ikke noe det tenkte jeg og kjørte fdisk. fikk opp denne her meldingen om utvided hd (512mb + eller no lignende) trykked "j" for ja og var fremdeles ganske fornøyd. fikk opp 3-4 alternatviver om primær-logisk-utvidet og oprettelse om flere partisjoner. trykket da på "flere part.) fordi jeg ikke ville ha en stor 80GB.

men da fikk jeg en beskjed om at jeg var nøtt til og opprette en primær part. gjorde da dette og så da at fdisk viste at det var kun 10.4GB som ville bli part. greit nok tenkte jeg og regnte med at jeg kunne opprette flere part. som spurt om tidliger i prossesen. men det har ikke skjedd...

jeg har nå en WD80GB som bruker kun 10% av sin plass, selv om fdisk opplyser om at den bruker 100% av sin plass.

Biosen viser 80GB kapasitet.

lurer derfor på om jeg har gjort en feil her eller no.

verdt og nevne er også at jeg ikke har lest noe som helst om ntfs part. under dette her.

alle råd er extremt velkommne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken din er nok 80 GB = 80 gigabyte = 80 * 1000 megabyte. Det er slik harddiskprodusentene regner størrelsen.

Operativsystemer benytter binære verdier, altså 1 gigabyte = 1024 megabyte.

Jeg vil anbefale deg å bruke SI-enheter. Sjekk siggen min.

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-12 17:52 ]

Lenke til kommentar

Når du oppretter partisjoner med FAT32 vil det alltid være et vist tap, spessielt på store disker. Jeg har et tap på ca 2GB på min 40GB disk som er delt i 2 partisjoner.

Hvis du reformaterer diskene til NTFS vil du få et mindre tap (er ikke sikker på hvor mye), men du vil da ikke se NTFS-partisjonen i dos uten ekstra programvare. (ikke ofte man er i dos, men det hender)

Jeg er ikke sikker på om Win98 støtter NTFS??...

Men uansett så er ikke tapet du opplever noe unormalt. Du kan søke på forumet eller på http://www.google.com hvis du vil ha mere info og faktiske opplysninger om FAT32 vs NTFS.

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-12 17:56 ]

Lenke til kommentar

tusen takk, det gav ganske mange svar på mitt problem.

så dermed så spør ikke fdisk om du vil ha ntfs part?

fordi jeg har xp ugrade liggende og min fulle intensjon er og installere denne her, og som du sikker vet så er endel funksjoner i xp begrenset kun for ntfs systemer. så, når jeg er ferdig (holder på og inst. win98 nå) og installere win98, kan jeg da "hoppe" over til ntfs in windows? eller har jeg driti meg skikkelig ut nå? verdt og nevne eg også at jeg vil kjøre både win98 og xp på 3 part. hvordan gjør jeg dette?

Trenger alltid litt hjelp vet du, så alt du sier er mildt sagt veldig helpsomt

Lenke til kommentar

Glimrende! tusen takk (igjen) det som du sier er at jeg ikke bør konventere til ntfs hvis jeg har tenkt og kjøre 2 forskellige windowser?

tror det var sånn jeg tolket det.

okay da, ikke no problem det i utgangspunktet.

da var det dette her med 2 windowser....

må jeg ha 2 partisjoner altså en C: og en D:?

i så fall hvordan lager jeg til dette?

er det mulig i win98, eller er jeg bare litt dum nå?

eller må jeg installere xp (full install som du sa) på samme stasjon som win98 og dermed fjerne win98 og lage 2 part, og dermed installere win98 på ny på en eventuel d:?

litt vanskelig og henge med i svingene kanskje, vet ikke helt om jeg utrykker meg godt nok her...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 17:53, John_^ skrev:

Når du oppretter partisjoner med FAT32 vil det alltid være et vist tap, spessielt på store disker. Jeg har et tap på ca 2GB på min 40GB disk som er delt i 2 partisjoner.

Du får ikke tap... du kan ikke miste noe som ikke er der. En 80gb disk er ikk på 80gb, men ca 74-75gb. En 80gb disk er på 80.000.000.000 bytes (sånn ca), del det tallet på 1024 og du får 78.125.000 kb, som igjen deles på 1024 og blir 76.293,95 mb, del det på nytt på 1024 og få 74,5058 gb som disken da egentlig er på. Kjip men sånn er det!

Quote:

Hvis du reformaterer diskene til NTFS vil du få et mindre tap (er ikke sikker på hvor mye)

Det har ingenting å si på den fysiske størrelsen om du formaterer den til fat32 eller ntfs. partisjonen er og blir den samme. Forskjellen mellom ntfs og fat32 er størrelsen på clusterene og måten de "fylles" med data. Der er ntfs mye mer effektivt på disken over 2gb.

Quote:

Jeg er ikke sikker på om Win98 støtter NTFS??...

Win98 støtter IKKE ntfs. Jeg ville heller hatt en egen partisjon til win98 hvis du må ha det op.sys. Bruk heller win2000...

Lenke til kommentar

Kjører delt 98 og XP Pro på 60Gig WD, brukte først WD Data Lifeguard til å lage en 1,5 og en 9 Gig partisjon og resten uformatert, når eg la inn 98.

Når eg seinere la inn XP fikk eg spm. om oppgradering, avslo det og sa komplett installasjon. Valgte så det uformaterte området og delte opp og la XP inn med NTFS, på 98 delen er det Fat32. Ved oppstart eller ved reboot får eg valg mellom XP eller 98 (XP er prioritert, har 20 sek. på skifte med piltast og "enter" valg). -Har 98 pga. tuner til skjermkortet som ikkje har kommet med XP drivere enda (Matrox Marvel 400) og scanner som har "dårlige" XP drivere enda. Dumper 98 når eg flytter fra studenthybelen og ikkje trenger TV uten lisens og kan skifte til mer kapabel scanner - tror eg..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 18:16, Wilhelmsen skrev:

Glimrende! tusen takk (igjen) det som du sier er at jeg ikke bør konventere til ntfs hvis jeg har tenkt og kjøre 2 forskellige windowser?

Hvis du vil ha inn win98 så må c: være i fat32, da det er kun det win98 kan lese. (kan selvsagt lese fat16, osv, men det er uintressant)

Det du kan gjøre istedet er å lage en partisjon d: som er ntfs, da kan du bruke den til xp. (xp vil "se" alle partisjonene)

Quote:

må jeg ha 2 partisjoner altså en C: og en D:?

i så fall hvordan lager jeg til dette?

Jepp, to eller fler partisjoner der minst en må være fat32. Hvis du har/får "lånt" Partition Magic, så kan du ordne alle partisjonene fra det prog.

Quote:

er det mulig i win98, eller er jeg bare litt dum nå?

eller må jeg installere xp (full install som du sa)

Installer xp først. Det er det greieste. Da er du sikker på at du "ser" ntfs-partisjonen. Du kan velge å installere xp på partisjon d: (du kan formatere d: til ntfs i install-prog til xp)

Quote:

på samme stasjon som win98 og dermed fjerne win98 og lage 2 part, og dermed installere win98 på ny på en eventuel d:?

Du trenger ikke slette win98, bare la den være...

Lenke til kommentar

vil ha xp og 98 fordi jeg har brukt 1200kr på xp og fordi det funker ganske bra syns jeg. 98 vil jeg ha fordi det er så mange spill som ikke er komp. med xp.

kan ikke akseptere at nfs4 ikke funker på xp ser du, trenger da win98... er ikke vanskelig jeg nei....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 18:32, lur? skrev:

Installer xp først. Det er det greieste. Da er du sikker på at du "ser" ntfs-partisjonen. Du kan velge å installere xp på partisjon d: (du kan formatere d: til ntfs i install-prog til xp)

Nei! Da f***er du skikkelig opp.

Litt oppsummering:

1. Fjern alle partisjoner

2. Opprett en primær Fat32 partisjon først på harddisken. Den kan være på 3-10 GiB (velg selv).

3. La resten være upartisjonert

4. Innstallert Windows 98.

5. Start innstallasjon av XP (boot med cd).

6. Under innstallasjonen velger du hvor du skal opprette partisjonen. Opprett en 4-10 GiB stor NTFS-partisjon.

7. Fullfør innstallasjonen av XP.

8. Under Control Panel | Administrative Tools | Computer Management | Storage | Disk management kan du partisjonere det resterende av harddisken. Velg Fat32 hvis du må ha tilgang til partisjonen fra 98. Velg NTFS hvis du ikke har behov for det.

Lenke til kommentar

javel, da ble det mye fram og til bake her..

det jeg vil ha er: C: med WinXP og d:/e: med Win98

hvordan gjør jeg dette? fra starten av, formaterte hele driten og begynner på ny.

det jeg gjøre er altså, lager 2 partisjoner og smeller in win98 på den ene (fat32) og dermed velger full install og krysser av denne her boxen om partisjon og bokstavs valg under winxp installasjonen. da burde jeg vel være i mål?

under fdisk så viser den at den fulle kap. til min 80gb er litt over 10gb dette er da dette her SI systemet (1mb = 1024kb) hva vil da halvparten av en 80GB være? er det så enkelt som omtrent 5GB? eller er det litt mere avansert en det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...