Windoge Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 QUOTE (Foxtrot @ 01/06/2004 : 11:22) QUOTE (ikkeno @ 01/06/2004 : 10:48) QUOTE (info: Å stenge poster er langt bedre enn å flytte. Veldig mange poster feil uten å bry seg, fordi postene uansett ble flyttet til riktig sted. Derfor pleier vi ofte å stenge poster, noe vi ikke alltid gjorde før. De fleste poster faktisk feil med vilje, fordi enkelte kategorier har langt flere aktive brukere enn andre kategorier. At de mindre aktive forumene ikke brukes er ikke rart da mange ikke gidder å poste der. Dessuten tar det oss lang tid å flytte poster.Post riktig! Er du usikker hvor du skal poste spør.Les RETTNINGSLINJENETenk alltid to ganger før du poster.) Dette skrev It's me, på denne tråden etter at den ble stengt. EDIT: Leif Det var jeg som klagde på måten It's me gjorde det på. Jeg så at han gikk amok med "stenge- knappen" på flere tråder. Var helt rett av han å stenge det emne. Vi har egen kategori for Software og Windows her i forumet, og det hadde ingenting med hardware å gjøre. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) QUOTE (^Th0mas^ @ 01/06/2004 : 12:44) QUOTE (Foxtrot @ 01/06/2004 : 11:22) QUOTE (ikkeno @ 01/06/2004 : 10:48) QUOTE (info: Å stenge poster er langt bedre enn å flytte. Veldig mange poster feil uten å bry seg, fordi postene uansett ble flyttet til riktig sted. Derfor pleier vi ofte å stenge poster, noe vi ikke alltid gjorde før. De fleste poster faktisk feil med vilje, fordi enkelte kategorier har langt flere aktive brukere enn andre kategorier. At de mindre aktive forumene ikke brukes er ikke rart da mange ikke gidder å poste der. Dessuten tar det oss lang tid å flytte poster.Post riktig! Er du usikker hvor du skal poste spør.Les RETTNINGSLINJENETenk alltid to ganger før du poster.) Dette skrev It's me, på denne tråden etter at den ble stengt. EDIT: Leif Det var jeg som klagde på måten It's me gjorde det på. Jeg så at han gikk amok med "stenge- knappen" på flere tråder. Var helt rett av han å stenge det emne. Vi har egen kategori for Software og Windows her i forumet, og det hadde ingenting med hardware å gjøre. Jeg er enig i at den tråden var postet feil. En person med + 1000 poster burde vite bedre. Det jeg reagerte på var at han hadde stengt så veldig mange flere tråder. Jeg er ikke imot noen, men ville diskutere metodene til moderatorene generelt. Endret 1. juni 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 QUOTE (Mr.Ueland @ 01/06/2004 : 12:39) først, les denne : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=251612 så, vil du klage så kan du sende en mail til [email protected], da vil mailen kun komme til:-meg-desertglow-invicius-ec(hvis jeg husker rett)og da vil en av oss svare deg og behandle klagen. Før du sender en klagemail til forumstyret kan det lønne seg å sende en PM til vedkommende moderator i en høffelig tone og forklare hvorfor du mente at en feil ble gjort. Mye ordner seg der og da. Hvis moderatoren er så ille som enkelte av dere påstår så ender du kanskje opp med med ammunisjon mot han/hun ved en eventuell klage Lenke til kommentar
b-real Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 QUOTE (Foxtrot @ 01/06/2004 : 12:22) Det var jeg som klagde på måten It's me gjorde det på. Jeg så at han gikk amok med "stenge- knappen" på flere tråder. Hvis det er nakk im 'Annet om Hardware' kategorien så finnes det ei forklaring på hvorfor poster blir stengt "i hytt og pine" og den finner dere pinned/sticky. Og threaden heter Hvorfor er tråden stengt?. Nyttlig lesing. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Nå skal jeg ikke henge ut noen moderatorer, men noen har jeg sett velger å gjøre den enkle måten, å stenge, mens andre moderatorer som kanskje er litt velvillige flytter heller posten til rett kategori. En moderator i en feilpostet tråd velger å stenge tråden med et ord: "Stenges.", mens noen andre er langt hyggeligere: "Dette er en feilpost, og hører hjemme under humor" og flytter den. Jeg skjønner kanskje at det blir litt trasig og kjedlig etter hvert, men jeg mener det hører med til moderatorjobben. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) QUOTE (HeavenHell)Jeg skjønner kanskje at det blir litt trasig og kjedlig etter hvert, men jeg mener det hører med til moderatorjobben Hadde alle fulgt reglene hele tia så hadde det ikke vært behov for moderatorer! edit: for å presisere litt. Tygg litt på den. Endret 1. juni 2004 av LoS Lenke til kommentar
Togo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 QUOTE (LoS @ 01/06/2004 : 17:45) QUOTE (HeavenHell)Jeg skjønner kanskje at det blir litt trasig og kjedlig etter hvert, men jeg mener det hører med til moderatorjobben Hadde alle fulgt reglene hele tia så hadde det ikke vært behov for moderatorer! edit: for å presisere litt. Tygg litt på den. Jeg tror du misforsto litt. Les innlegget mitt en gang til. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg leste quoten av Its me, og leste ditt innlegg senere. Og jeg må si Its me har helt rett. Det jeg prøvde å få fram var at det faktisk er oss "dumme" brukere som bryter regler og gir fullstendig blaffen i alt. Hadde det ikke vært for oss "dumme" brukere så hadde vi nemlig ikke trengt noen moderatorer. Om alle hadde postet på riktig sted, alle hadde skrevet fint og flott, alle hadde kommet med saklige innlegg, ingen hadde bumpet opp gamle og ubrukelige tråder, så hadde det ikke vært noen moderatorjobb. Jeg tror ikke jeg misforstod innlegget ditt (ihvertfall ikke så mye), men det virket som om du syns det er moderatorens jobb å rydde opp etter oss forsøplere ved å flytte tingene våre rundt omkring, slik at vi ikke tenker noe mer på det. Istedenfor å gi oss en liten tankevekker ved at posten blir stengt, og du blir linket til rettningslinjene, der den personen mest sannsynlig ikke har lest/giddet å lese. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) slik jeg har forstått det er retningslinjer for moderatører rett rundt hjørnet. slik ting er nå så er det enkelte områder hvor moderatøren er nødt til å ta avgjørelser etter hva han/hun synes er best, og det har helt tydelig satt sitt preg på feilpostinger. mitt beste tips er å prøve å poste riktig frem til disse er på plass. jeg har nevnt dette før, men kan godt gjøre det igjen; da jeg ser en feilpost velger jeg en av to alternativer. jeg stenger posten hvis plasseringen er helt idiotisk, eller bruker skriver noe sånn som "jeg vet dette er feilpost men..." o.l., mens poster hvor det virker som bruker rett og slett ikke vet bedre så bare flytter jeg og legger igjen en notis. såvidt jeg vet så er ikke jeg den eneste moderatøren som opererer på denne måten, og jeg tror dette er den beste måten å gjøre det på per dags dato. noen trenger en lærepenge, noen vet rett og slett ikke bedre, og de fleste får til å poste uten noe problemer med retningslinjene btw jeg mottar ikke eposter som går til [email protected] lenger så hvis noen skal ha tak i meg spesifikk er ikke det veien å gå. (forøvrig tror jeg ikke det blir noe problem ) EDIT: så nettopp innlegget til b|real litt ovenfor og den forklarer veldig mye! les den! Endret 1. juni 2004 av invictus Lenke til kommentar
It's me Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) QUOTE (Foxtrot @ 01/06/2004 : 10:22) QUOTE (ikkeno @ 01/06/2004 : 10:48) QUOTE (info: Å stenge poster er langt bedre enn å flytte. Veldig mange poster feil uten å bry seg, fordi postene uansett ble flyttet til riktig sted. Derfor pleier vi ofte å stenge poster, noe vi ikke alltid gjorde før. De fleste poster faktisk feil med vilje, fordi enkelte kategorier har langt flere aktive brukere enn andre kategorier. At de mindre aktive forumene ikke brukes er ikke rart da mange ikke gidder å poste der. Dessuten tar det oss lang tid å flytte poster.Post riktig! Er du usikker hvor du skal poste spør.Les RETTNINGSLINJENETenk alltid to ganger før du poster.) Dette skrev It's me, på denne tråden etter at den ble stengt. EDIT: Leif Det var jeg som klagde på måten It's me gjorde det på. Jeg så at han gikk amok med "stenge- knappen" på flere tråder. Jeg gikk igjennen trådene som var rapportert av diverse brukere, altså "rapportert"-listen. Der får det få poster som jeg følte burde få stå. De var som brukere hadde påpekt feilpostet Det hender jeg flytter poster, og det er hvis de er meningsfulle eller har fått mange svar. Før flyttet jeg de aller fleste feilpostete poster, men jeg fant etter hvert ut at det er meningsløst. Især under "annet om hardware" er feilposting et problem. Feks å poste programvare under "annet om hardware" skal enhver som bruker dette forumet skjønne er galt. Det går ikke på viten, men at man ikke gidder. Under "annet om hardware" får man ofte svar. Da poster man gjerne dit. Så flyttes posten kanskje av en moderator, og brukeren har tjent mye på å poste den feil. Tråden har fått oppmerksomhet to steder. Slik blir for dumt! Det skal ikke lønne seg å poste feil. 95% av alle feilpostinger jeg ser er helt åpenbare feil. Enkelte poster er det ikke lett å vite hvor man skal poste. Da er det en annen sak. Kategorier med liten oppslutning gidder færre folk å titte innom. At folk bevisst poster feil gjør ikke at disse kategoriene blir mer brukt. Selvfølgelig bør unntak gjøres, men å stenge får folk til å skjønne seg at feilposting ikke lønner seg. Post med vett, post riktig! Hvis du er usikker spør en mer erfaren forumbruker/moderator/admin el. Å skrive at du ikke er sikker på om du postet riktig, men prøvde så godt du kan er lurt. Da tar man det ikke som feilposting med vilje. Åpenbare feil blir en annen sak. Ingen på forumet, hverken brukere, moderatorer og administratorer er tjent med at forumet blir et stort rot av feilpostete poster. Da vil det ikke nytte å finne den informasjonen man lurer på. Endret 1. juni 2004 av It's me Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 QUOTE (LoS @ 01/06/2004 : 17:45) QUOTE (HeavenHell)Jeg skjønner kanskje at det blir litt trasig og kjedlig etter hvert, men jeg mener det hører med til moderatorjobben Hadde alle fulgt reglene hele tia så hadde det ikke vært behov for moderatorer! edit: for å presisere litt. Tygg litt på den. enig Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Stiller meg bar It's me. Er det åpenbar feil så stenger jeg den med en notis om hvor som er riktig. Er det en ny bruker, eller en situasjon hvor det er forståelig at det er gjort en feil flytter jeg den som regel. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Nei det er nok ikke lett å vere moderator, men det ser ut for at det i enkelte tillfeller er for enkelt å bare avfeie hele saken med å dele ut advarsler . Enkelte moderatorer burde vel heller sette seg inn i "historikken" for hvorfor akkurat den kommentaren kom, med mindre de ønsker et forum bestående av kun passive brukere Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Dette med feilposting bør være det minste problemet i verden. Post i den kategorien du trur det passer best inn, rapporter din egen tråd, og si til moderator "Hei, jeg er ikke sikker på om dette er riktig katergori, kan du flytte tråden for meg hvis denne tråden er feilpostet?" så slipper man det at tråden blir stengt Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Jeg synes det er irriterende når tråder som denne blir stengt. Tråden passer utmerket i internett/nettverk kategorien, siden det er det den handler om. Men den passer bedre i programvare kategorien. I slike tilfeller pleier jeg i mitt eget forum å flytte i stedet for å stenge. Det synes jeg burde være en regel her på forumet også. Kun steng feilposter, ikke poster som bare passer bedre i en annen kategori. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Nåja. Jeg vil heller si at den posten kunne ha passet i Internett og Nettverk, var det bare ikke for at den ligger under hovedkategorien "Hardware". Det gjør det til en feilpost som stenges. Folk flest poster nemlig bare alt som "kan" passe i HW-forumet i HW-forumet fordi de vet at der får de mest oppmerksomhet rundt posten sin (Fremsiden av HW.no) og "vet" at moderatorene bare flytter den dersom det er en feilpost. Derfor må vi lære opp folket til at det ikke er slik det fungerer, men forsøke å få dem til å forstå at feilposting ikke er tolererbart. Vet man ikke hvor ting skal kan man spørre en moderator <disclaimer>Everything stated above these sentences are the personal meaning of Blib the Blibber and do not in any way represent HW.no or the forum. They are personal feeling and opinions and should be viewed so. Blib takes no responsibility for loss of hands or other vital bodyparts while reading this post</disclaimer> Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Angående det med feilposting. Jeg var leder for et forum før, (er vell oppe å går uten medlemmer) og da ble jeg nokså godt kjende med Admin CP. Det inne hvor du lager nye kategorier og forum er det mange alterativer som skal hakes av. Et av disse alternativene er at alle som prøver å poste en ny topic i det forumet må ha godkjenning av en mod eller admin. Hva med å opprette et slikt forum? Da kan den som ikke vet hvor man skal poste skrive det inn der, så får en mod eller admin som er online, varsel om at noen vil lage en topic der. Da kan denne personen godkjenne topicen og samtidig flytte den til rett kategori. Ikke mye jobb for den som skal godkjenne og flytte, pluss at folk som vet om dette og har vett i huggu ikke vil feilposte i framtia. Syns dette var et godt forslag jeg Endret 5. juni 2004 av ace_ventuora Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Dette er etter min mening en tåpelig tråd. Jeg har ikke noe i mot mennesker med sterke meninger som du så fint ordlegger deg Dazem, men du vil nok etterhvert forstå at dersom du kan legge frem disse meningene på en høflig og oversiktlig måte så er det mye større sjanse for at du blir tatt alvorlig og hørt på. Helt alvorlig Foxtrot, det kan da ikke være så vanskelig å ha en liten oversikt over de forskjellige kategoriene og forsøke å finne en kategori som passer din post. Du klarer jo til og med å feilposte denne.. Jeg har ingen dårlige erfaringer med moderatorer på hw.no forumet, og jeg tror nok at de gjør jobben sin helt greit. Lenke til kommentar
sete Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Jeg håper prinsippet "likhet for loven" (jamfør "retningslinjene") gjelder også på dette forumet som i norsk lov. Kanskje moderatorene skulle hatt noen som skulle kontrollere dem, slik at det ikke blir fullstendig byråkrati? Moderatorer skulle kanskje også fått advarsler så de kan miste moderatorstatus, på bagrunn av klager fra brukerne. Uansett finnes både gode og dårlige moderatorer på dette forumet, og jeg håper de dårlige tar kritikk fra brukerne seriøst og forbedrer seg. En god moderator må ikke bare kunne ta riktige beslutninger når det gjelder stenging/flytting av poster etc, men også være i stand til å ta imot kritikk. Dette var bare noen tanker som jeg raskt fikk overført via tastaturet til forumet EDIT: Hvorfor slutter folk å svare etter at jeg har svart? Typisk! Endret 5. juni 2004 av sete Lenke til kommentar
knappy tha muthafuckin' slappy Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 det var litt mye klaging, skal ikkje være den som seier at de er teite, hater når folk gjør det. men eg er ganske sikker på at moderatorene er _litt_ lei av å flytte på tråder og sånt når det står akkurat det samme. sjølv har eg blitt lei av å lese det samme heile tida. utenom det synst eg at advarselopplegget er rimelig dust, ka er det eg må gjøre for å få advarsel? enten burde folk bli utestengt i feks ei veke, eller ingenting! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg