Zuzu Petals Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 iBooken har kommet. Beklager at jeg ikke har fått postet en liten førstehåndserfaring. Jeg har vært travelt opptatt med innspurten av en prosjektinnlevering. iBooken er nydelig. Det var julaften for meg når pakken kom på døren hjemme. Esken iBooken leveres i er påtrykket bilder av maskinen. Apple er flinke til å pakke produktene sine på en spennende måte (mange iPod-eiere har blitt svært glade når de har mottatt en kubeformet pakke på døren). Jeg bestilte en 2,2 kilos 12" iBook G4 med 1,07 gigahertz prosessor. Jeg valgte å oppgradere den med blåtannmodul, airportkort og 40 gb hd. Da kom den på rundt 12.000 kroner. Maskinen leveres med 256 mb ram. Prisene for oppgradering gjennom Apple synes jeg er dyre, så bestilte 512 mb ram ekstra (PC2100 SO-Dimm) gjennom mpx.no til like under 1.000 kr. Har ikke hentet de på posten enda, men det skal være en grei jobb å sette de inn. Det står bra illustrert i iBookens manual. Jeg har ikke fått bruke maskinen til så mange oppgaver enda. Men det som virkelig har imponert meg er den knirkefrie sammenkoblingen av maskinen med andre enheter. Jeg har en Siemens S55 mobil. Jeg koblet den sammen med iBooken vha bluetooth, og synkroniserte dataene i den med programmet iSync. Alle oppføringene i addresseboken og kalenderen på mobilen ble overført til iBooken ved et museklikk. Konge! Med mobilen oppkoblet, kan jeg gå i adresseboken på macen og høyreklikke (vel å merke hvis du har en mus med to knapper - ellers ctrl-klikk) ved et mobilnummer. Der kan jeg velge å sende SMS. Skriver meldingen på den bærbare og den sender automatisk gjennom mobilen. Dette fungerer utrolig bra. Her har Apple virkelig gjort en god jobb. Jeg har stasjonær pc hjemme (Athlon XP 2200, 768 ram), og har hatt mobilen tilkoblet den. Men har måttet bruke et eget program fra Siemens for å kommunisere. Her må Bill Gates bruke noen mill. for å finne tilsvarende integrerte løsninger. Besøkte en kamerat som har trådløst nettverk hjemme. Koblet meg rett på, uten trøbbel, ved første forsøk. Det samme kan jeg si om ethernet-tilkobling. Kjørte den i nettverket på jobben (windows nettverk). Fungerte brillefint. Jeg har ikke fått kjørt noen tester på batterilevetid, men iBookene er kjent for å være strømgjerrige. Dette har selvsagt med at de ikke har de raskeste prosessorene og grafikkortene. Jeg har lest en test på nettet (finner ikke linken) der en person har spilt en dvd-film i fullscreen med lyd i nærmere fire timer på iBooken sin før den måtte ha strøm. iBooken kommer til å bli en god venn. Det merker jeg allerede. Den er lett, lekker og leken. 12" skjerm med 1024x768 oppløsning er helt supert. Jeg synes synd i folk som kjøper 15" bærbar på elkjiiip med tilsvarende oppløsning. Myyye dødvekt spør du meg. Jeg har vært pc-bruker siden 80-tallet, og dette er den første macen jeg eier. Men det blir trolig ikke siste. Mac vil nok aldri kunne fullt ut erstatte pc for alle, men du verden for et fint supplement det er... Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Sjeft! Noe slik jeg så etter, går utifra at du fyller på med litt mere info når du har brukt den litt mere? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvor lang tid tok frakten? Min ble shippa torsdag... =) Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Hvor lang tid tok frakten? Min ble shippa torsdag... =) Min ble shippet lørdag 15. mai og var fremme på Sørlandet tirsdag 25. Ventetiden er grusom. Men det er verdt det Tvi, tvi med ny iBook! Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Hvor kjøpte du den fra? Applestore på nettet Billigst av de jeg har undersøkt. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Føler min opplevelse er svært lik din Zuzu Petals. Kjøpte en 12" powerbook for en stund siden og har ikke angret. Så liten og så sinnsykt mye deilig teknologi som er stappet inn, har ikke brukt bluetooth noe men jeg vet at det er 110%. Jeg vil nok aldri bare ha mac, men jeg vil nok fra nå av alltid ha en mac-laptop, kan ikke tenke meg noe annet, for maken til kvalitet finner man ikke. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvor kjøpte du den fra? Applestore på nettet Billigst av de jeg har undersøkt. Kanskje. Eller snarere, garantert et elendig spørsmål, men jeg ble litt forvirret over at infoen sto på engelsk. Det er norske taster på denne maskinen sant? Ja, jeg vet, det er nesten garantert, men for å være 100%, eller helt garantert, så spør jeg. Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, onkel. Tastene er selvsagt norske. Tastaturet er forøvrig bra å skrive på. Jeg har jobbet mange timer med en oppgave i helgen, det var flott å bruke iBooken til det. Når det gjelder støy så er det to ting som bråker. Det ene er slot-in spilleren. Den durer en del. Men det er likevel kult med slot-in, da. Det må jeg si. Hardisken tikker litt også, men jeg følre at det er på et normalt nivå. Disken er forøvrig ikke lynkjapp. Lurer på om det er en 4.200 rpm disk. Fordelen er at den i så tilfelle avgir mindre varme, og trekker mindre strøm. Synes ikke maskinen blir ille varm. Viften har enda ikke slått seg på, men jeg har ikke utsatt iBooken for tøffe oppgaver som f.eks. videoredigering enda. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Kjempefin review ! og grattis med ny glad-laptop Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Fikk min iBook G4 i går. Kjøpte den hos Mac & Carry. Som trådstarter er jeg utrolig fornøyd med dette kjøpet. Dette er min første bærbare, og gleder meg til å komme på jobb i morgen og hånle av kollegaene mine med de kjipe Dell laptopene deres (hihi). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå