Frzr Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Jeg er på utskikk etter en ny router eller en switch med trådløst aksesspunkt. Den skal altså ha støtte for både TP kabler og trådløse enheter. I dag har jeg en router jeg ikke er så altfor glad i, jeg har Internett fra NGT og alt blir da så vrient når jeg skal åpne porter både på NGT modemet og routeren min. Noen som vet om noen gode routere eller switcher med disse to mulighetene, og som kommer til å gjøre mitt liv lettere? Takk for alle svar ### Topic redigert av moderator ### Endret 1. juni 2004 av B|Real Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 kjøp aksesspunkt istedet. det utvider nettet ditt til trådløse enheter omtrent som en switch utvider fastnettet. skru av NAT i routere som ikke er NGT routeren. da slipper du å åpne porter to steder. Lenke til kommentar
eivindgh Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Det kan virke som om du blander litt begreper her... begynner derfor med en forklaring. For å få forbindelse med Internett må du ha et ADSL-modem mot ADSL-linjen, hvilket i hovedsak er kun en "oversetter" mellom ADSL-linjen og ditt interne Ethernett/LAN. Den har enkelte andre funksjoner, men de har ikke noe å si for deg. Et ADSL-modem er altså oftest et rent modem og har derfor kun en LAN-utgang (for kabel), men det finnes ADSL-modem med innebygget router og sågar WLAN. Fra ADSL-leverandøren kan du ha tildelt en eller flere IP-adresser, oftest kun en IP-adresse, og at det må gjerne betales ekstra for flere. Det er viktig å huske at båndbredden ikke blir større ved å ha flere IP-adresser fra leverandøren! En svitsj er en "fordeler" eller kryss på et LAN, som er relativt "dum", og den motsvares av et trådløst aksesspunkt på et WLAN. En svitsj kan brukes dersom du har flere IP-adresser fra leverandøren. En svitsj har typisk fra 4 LAN-utganger, mens et trådløst aksesspunkt oftest kun er for WLAN tilgang (kun en LAN "cross-over" inngang ). En router har i tillegg til alle egenskaper en svitsj har, mer avanserte funksjoner som er nødvendige dersom du skal ha flere pcer på samme IP-adresse fra leverandøren (DHCP, NAT, etc), i tillegg til sikkerhetsmessige funksjoner (brannvegg). En router har en WAN inngang (koples mot modemet) og fra 4 LAN-utganger, og en trådløs router har nødvendigvis WLAN tilgang (oftest i tillegg til 4 LAN-utganger). Se følgende link for en meget god illustrasjon av ulike nettverksdeler: Illustrasjon av WLAN Valget ditt er som følger: 1) Har du en router fra før, behøver du kun et trådløst aksesspunkt. 2) Har du ikke router fra før, behøver du en trådløs router. Min anbefaling: Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G eller SMC Barricade Wireless G 54 Mbps SMC2804WBR. (Begge er WLAN routere). Lenke til kommentar
Frzr Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Siden NGT modemet er en router, kjøper jeg en switch og et aksesspunkt. noen som har en annbefalning til en switch? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Siden NGT modemet er en router, kjøper jeg en switch og et aksesspunkt.noen som har en annbefalning til en switch? Enkelt sagt: Switch er switch i din situasjon.. det spiller ikke noen stor rolle hvilket merke etc. Bare finn noe billig, det meste skal fungere greit. D-Link er fint. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 kjøp en 8 porters 100 mbit switch til ca 250 kr Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Har hørt skryt av 3com fra en av mine kompiser.. Endret 1. juni 2004 av |_Cisco_| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå