Gå til innhold

Kjøle blokk i rustfritt stål


shebban

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei rustfritt stål er ikke noe særlig til varmeleder. Men den kan funke bra nok til opplegget ditt for det :smile: men må vel nesten regne med 2-5 grader feil vei.

Men det hadde vært artig med en sammenligning mot kobber, da jeg tror det aldri har vært gjort før.

Jeg så forresten en sammeligning kobber mot aluminium, i nøyaktig samme design (laget av samme mann) og han målte ingen temperaturforskjell!

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal ha noe å si. Kobberioner/aluminium eller aluminium/kobberioner er lite reaktive med hverandre. Stål-blokker kan gå greit ved kalde prosessorer. Men hvis du bruker peltier så er det en stor fordel med kobber, siden da blir det utviklet mye varme. Da bør mye av varmen fort bli ledet til vannet.

jeg tror ikke du kan hardlodde alu. hardlodde kobber går bra.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 18:37, simiden skrev:

Aluminium framstilles av aluminiumsoksid under elekrolyse, og burde ikke være billig å lage. Sats på kobber du!



aluminium, grunnstoff, kjem. symbol Al, atomnr. 13, atommasse 26,97, tetthet 2,698 g/cm3, smeltepunkt 660,5 °C, kokepunkt 2467 °C, sølvhvitt lettmetall, et av de mest utbredte grunnstoffer i jordskorpen, særlig i glimmer, feltspat og leire. Utvinnes av bauxitt [båsitt], som først omdannes til a.-oksid (Al2O3) og deretter elektrolyseres. Prosessen er meget energikrevende. Det går med 12—14 kWh pr. kg a. Land med billig vannkraft (evt. billig kjernekraft) kan derfor produsere a. til en rimelig pris. A. er egentlig et reaktivt, uedelt metall. Likevel har det gode korrosjonsegenskaper fordi det beskyttes av et oksidlag. Legeringer av a. har gode styrkeegenskaper og brukes mye i konstruksjoner av transportmidler (fly, bil, tog). Pga. sine mange fordelaktige egenskaper er produksjon og forbruk stadig stigende. På 1850-tallet var a.-prisen høy: 1,2 g a. kostet det samme som 1 g gull. Norge har en betydelig a.-produksjon. Første norske a.-verk 1906; eksporten fra Norge i 1996 var 1 214 000 tonn til en verdi av 16 milliarder kr.

(Caplex)

 

Aluminium produseres mye i Norge. Alu er rimeligere enn kobber. Men gå fortsatt for kobber!

Lenke til kommentar

Også min tur til å komme med litt nyttig informasjon...:

 

 

1. Kopper leder varme ca 1.65 ganger bedre enn aluminium

2. kopper leder varme ca 22,55 ganger bedre enn rostfritt stål.

 

Skal du kjøpe kopper i små kvanta idag, så ligger prisen på rundt 266 kr/kg. For alu. ligger det på ca 67 kr/kg. Kopper er altså nesten 4 ganger dyrere enn alu.

 

Man betaler som oftest for massen, ikke hvilken form massen kommer i. Altså, kjøper du et rør på 10 kg eller en plate på 10 kg så er prisen den samme.

 

Dere finner metall hos Astrup :smile: der jeg pleier å handle metall til firmaet mitt.

 

http://www.astrup.no

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 17:28, shebban skrev:

Den ligger på jobben. Skal ta den med hjem i morgen. Laga den ganske enkelt. Tok bare en 50rhs å kapte av 20mm tigga på en 4mm bunn og maze med plater. Vet du om det går ann å tig sveise kobber?


 

Nei du kan ikke tig sveise kobber.. Der kan du hardlodde..

 

 

 

 

__________________________________________________

Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 19:05, oceana skrev:

Kan hende alu er billigere enn kobber, men det er fortsatt svindyrt med begge deler....:smile:

Er du tøff prøver du å lage en kjøler i karbonfiber.

vet ikke noe om kjølings evnen, men det er ihvertfall dyrt :smile:



Hvis du skal lage noe dyrt...

Hvorfor ikke ikke bruke pengene på noe som gir bedre resultat. Har du hår på brystet kan du lage en slik blokk av sølv. Sølv leder best både varme og strøm...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-12 20:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...