shebban Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Laga meg en cpu kjøler i rustfritt stål på jobben idag. Spørsmålet mitt er om rustfritt stål leder noe særlig varme? Dette var bare et prøve prosjekt, skal lage ny i kobber eller alu i helga. Lenke til kommentar
elysium Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Rustfritt stål leder ikke noe særlig varme, men er jo bra å ha litt trening før du begynner med kobber'n. Lykke til med den!! Åssen ser den ut da, den du laga i dag. Legg opp ett bilde eller to eller tre. elysium Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Den ligger på jobben. Skal ta den med hjem i morgen. Laga den ganske enkelt. Tok bare en 50rhs å kapte av 20mm tigga på en 4mm bunn og maze med plater. Vet du om det går ann å tig sveise kobber? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 kikka i noen gamle fysikkbøker på skolen i går. hvis jeg husker rett leder vanelig stål 137 mot kobbers 1273. hvet ikke hva **** talla står for, men de taler sin sak. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Nei rustfritt stål er ikke noe særlig til varmeleder. Men den kan funke bra nok til opplegget ditt for det :smile: men må vel nesten regne med 2-5 grader feil vei. Men det hadde vært artig med en sammenligning mot kobber, da jeg tror det aldri har vært gjort før. Jeg så forresten en sammeligning kobber mot aluminium, i nøyaktig samme design (laget av samme mann) og han målte ingen temperaturforskjell! Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Kan jo gjøre det. Men designet blir ikke den samme på blokkene tror jeg. Skal lage litt større i kobber eller alu. Tror jeg skal lage i alu for det kan sveises. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Alu er bra nok! Problemet er at den kan tæres opp i uheldige kombinasjoner med andre metaller :sad: Men har du tilgang på kobber, så er det bare og myklodde det. Holder i massevis. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 lager hele blokka i alu. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Hvis radiatoren er laget av kobber rør. vil dette ha noe innvirkning på aluminiumen? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Tror ikke det skal ha noe å si. Kobberioner/aluminium eller aluminium/kobberioner er lite reaktive med hverandre. Stål-blokker kan gå greit ved kalde prosessorer. Men hvis du bruker peltier så er det en stor fordel med kobber, siden da blir det utviklet mye varme. Da bør mye av varmen fort bli ledet til vannet. jeg tror ikke du kan hardlodde alu. hardlodde kobber går bra. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Jeg har sveist en del i alu før så jeg vet det går. Det er en spesiel tråd og gass tror jeg. Det blir et kult grønt lys når man sveiser med det. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 frister med pelter og men jeg tror radiatoren min er litt for liten. Den måler bare ca: 140x130mm. Har den montert framme i et midi aopen kabbinett. Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Aluminium framstilles av aluminiumsoksid under elekrolyse, og burde ikke være billig å lage. Sats på kobber du! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 18:37, simiden skrev:Aluminium framstilles av aluminiumsoksid under elekrolyse, og burde ikke være billig å lage. Sats på kobber du! aluminium, grunnstoff, kjem. symbol Al, atomnr. 13, atommasse 26,97, tetthet 2,698 g/cm3, smeltepunkt 660,5 °C, kokepunkt 2467 °C, sølvhvitt lettmetall, et av de mest utbredte grunnstoffer i jordskorpen, særlig i glimmer, feltspat og leire. Utvinnes av bauxitt [båsitt], som først omdannes til a.-oksid (Al2O3) og deretter elektrolyseres. Prosessen er meget energikrevende. Det går med 12—14 kWh pr. kg a. Land med billig vannkraft (evt. billig kjernekraft) kan derfor produsere a. til en rimelig pris. A. er egentlig et reaktivt, uedelt metall. Likevel har det gode korrosjonsegenskaper fordi det beskyttes av et oksidlag. Legeringer av a. har gode styrkeegenskaper og brukes mye i konstruksjoner av transportmidler (fly, bil, tog). Pga. sine mange fordelaktige egenskaper er produksjon og forbruk stadig stigende. På 1850-tallet var a.-prisen høy: 1,2 g a. kostet det samme som 1 g gull. Norge har en betydelig a.-produksjon. Første norske a.-verk 1906; eksporten fra Norge i 1996 var 1 214 000 tonn til en verdi av 16 milliarder kr. (Caplex) Aluminium produseres mye i Norge. Alu er rimeligere enn kobber. Men gå fortsatt for kobber! Lenke til kommentar
oceana Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Kan hende alu er billigere enn kobber, men det er fortsatt svindyrt med begge deler....:smile: Er du tøff prøver du å lage en kjøler i karbonfiber. vet ikke noe om kjølings evnen, men det er ihvertfall dyrt :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Også min tur til å komme med litt nyttig informasjon...: 1. Kopper leder varme ca 1.65 ganger bedre enn aluminium 2. kopper leder varme ca 22,55 ganger bedre enn rostfritt stål. Skal du kjøpe kopper i små kvanta idag, så ligger prisen på rundt 266 kr/kg. For alu. ligger det på ca 67 kr/kg. Kopper er altså nesten 4 ganger dyrere enn alu. Man betaler som oftest for massen, ikke hvilken form massen kommer i. Altså, kjøper du et rør på 10 kg eller en plate på 10 kg så er prisen den samme. Dere finner metall hos Astrup :smile: der jeg pleier å handle metall til firmaet mitt. http://www.astrup.no Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 18:02, ddd-king skrev:jeg tror ikke du kan hardlodde alu. hardlodde kobber går bra. Hvite metaller som alu. kan hardloddes. Søk etter chem weld på nettet. Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 17:28, shebban skrev:Den ligger på jobben. Skal ta den med hjem i morgen. Laga den ganske enkelt. Tok bare en 50rhs å kapte av 20mm tigga på en 4mm bunn og maze med plater. Vet du om det går ann å tig sveise kobber? Nei du kan ikke tig sveise kobber.. Der kan du hardlodde.. __________________________________________________ Det er bedre og slippe en due enn og sprenge en tarm Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 19:05, oceana skrev:Kan hende alu er billigere enn kobber, men det er fortsatt svindyrt med begge deler....:smile:Er du tøff prøver du å lage en kjøler i karbonfiber.vet ikke noe om kjølings evnen, men det er ihvertfall dyrt :smile: Hvis du skal lage noe dyrt... Hvorfor ikke ikke bruke pengene på noe som gir bedre resultat. Har du hår på brystet kan du lage en slik blokk av sølv. Sølv leder best både varme og strøm... [ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-12 20:27 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 17:07, shebban skrev:Laga meg en cpu kjøler i rustfritt stål på jobben idag. Spørsmålet mitt er om rustfritt stål leder noe særlig varme? Dette var bare et prøve prosjekt, skal lage ny i kobber eller alu i helga. D beste er sølv,Men dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå