Gå til innhold

Viftestyring

Anbefalte innlegg

Ser i postene her at det er mange som spør om hvordan man lager det selv og at folk forteller hvordan man skal gjøre det.

Satt og snakket med 2 elektrikkere på jobben om det og de mente at det skulle gå fint å bruke en volum knapp i fra et strereo anlegg, for da fikk man den trinnløs i fra 0 og opp til 12v.

Noen som har testet det?

Jeg har tenkt å teste det på min Sunon 120mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser i postene her at det er mange som spør om hvordan man lager det selv og at folk forteller hvordan man skal gjøre det.

Satt og snakket med 2 elektrikkere på jobben om det og de mente at det skulle gå fint å bruke en volum knapp i fra et strereo anlegg, for da fikk man den trinnløs i fra 0 og opp til 12v.

Noen som har testet det?

Jeg har tenkt å teste det på min Sunon 120mm.

Kan nok bare glemme å bruke et pot. meter... :no: Må nok inn med noe forsterkergreier... ;)

Lenke til kommentar

Har testet et potmeter i fra en forsterker nå med hjelp av en strømomformer, det luktet ikke godt av den potmeteret.

Har nå sendt mail til microplex om det er noe av de rheostater som dem har som passer til sunon vifta mi.

Er IKKE å anbefale noe i fra en forsterker, det var for svake greier.

Lenke til kommentar
Holder det ikke bare med en transistor etter potmeteret?

Bruk hellre två transistorer i ett GE-steg (som styrs av en potentiometer).

Transistor ett höjer inresistansen så att effektförlusten minskar. Transistor två fixar effektförstärkningen.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...