bensinkanna Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Noen som vet hvor lenge det er til micro-atx hk med Socket 939 kommer? Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Mitt siste innlegg i disse forumene, vi snakkes. "It's been a jolly good time *synge*" Har dette noe med antall post`s? leet Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Mitt siste innlegg i disse forumene, vi snakkes. "It's been a jolly good time *synge*" Har dette noe med antall post`s? leet Det eneste respektable å gjøre. Men alle vet at 13337 er bedre enn 1337 Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hm de var svært dyre, den billigste er jo på 500$ = 500 x ca 7kr= 3500kr Ikke bra. Lenke til kommentar
Nexor Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Off-Topic: Hva mener dere med at AMD athlon FX har ulåst multiplier og at AMD athlon 64 har låst multiplier?? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 JEG VIL HA BILDER! Når det henger så mange hovedkort på veggen må det gå ann å ta litt interesse i dem og vel. Er det the INQ som driter på draget igjen når de i artikkelen AMD releases 939 pin Athlon FXs viser bilde av ett ASUS kort for socket 754 eller er jeg for kjapp til konkludere. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Hm de var svært dyre, den billigste er jo på 500$ = 500 x ca 7kr= 3500kr Ikke bra. Det værste er at du nesten kan regne med at det heller blir 500$ X 10 = 5000 for å få norske priser. og el-asso: jeg trur det er noe i det du sier om bildet. Endret 1. juni 2004 av bugbear Lenke til kommentar
Nexor Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hm de var svært dyre, den billigste er jo på 500$ = 500 x ca 7kr= 3500kr Ikke bra. Det værste er at du nesten kan regne med at det heller blir 500$ X 10 = 5000 for å få norske priser. 5000 kr er nok nermere det den vill koste enn 3500 kr ja... Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) leste feil plz slett Endret 1. juni 2004 av Macfan Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Det er vel neppe noen som vet ennå, men er det blitt sagt noe om disse kortene er kompatible med .09 prosessorene som kommer senere i år? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Off-Topic: Hva mener dere med at AMD athlon FX har ulåst multiplier og at AMD athlon 64 har låst multiplier?? At FX har ulåst multiplier, betyr at du kan justere opp og ned multipliern som du vil. Så og si alle prossesorer opperer via en multiplikator (multiplier) og en buss (bus). AMD64 prossesorene (Athlon64, FX, Opteron) kjører i dag på en HTT (HyperTransport) buss på 800MHz som er quadpumped (tror jeg), så det vil si at det blir 200MHz. Så ganges 200MHz med multiplikatoren for å få reell klokkefrekvens. For eksempel så kjører 2GHz prossesorene med en multiplikator på 10. Dvs. 10 ganger 200 som blir 2GHz. På Athlon64 prossorene er denne delvis låst. Du kan ikke sette multiplikatoren opp, men du kan faktisk sette den ned. Så har du lyst til å overklokke, blir du nødt til å øke buss hastigheten. For eksempel sette den opp til 225MHz (om hovedkort og komponenter og ikke minst CPU takler det da). Da vil du få en effektiv klokkefrekvens på CPU som ligger på 2250MHz, eller 2.25GHz om du vil. Med FX kan du sette opp multiplikatoren så høyt du vil. FX-53 for eksempel, kjører på 2.4GHz. Den bruker da en multiplikator på 12 (12x200). Du kan da for eksempel sette den på 12.5 og få 2.5GHz, eller 13 og få 2.6GHz. Spørsmålet da er om den faktisk tåler å kjøre så fort. På de første Athlon64 hovedkortene, så var det veldig vanskelig å overklokke ved å sette opp bussen. Veldig få hovedkort taklet nå særlig mer enn 10-36MHz over standard på 200MHz. Nå når nForce 3 250 og K8T800Pro hovedkortene har kommet på banen, kommer man mye høyere pga. av innstilling som heter AGP/PCI lås. Det som skjer når man skrur på denne innstillingen, er at man låser AGP porten og PCI bussen til de frekvensene som er standard for dem, som er 66MHz for AGP og 33MHz for PCI. På de første hovedkortene for Athlon64, så manglet den funksjonen, eller den fungerte ikke 100%, så når man overklokket bussen, så overklokket man også AGP/PCI. Overklokker man for mye her, så kan man risikere å skade skjermkort, harddisker, kontroller kort som er montert på PCI bussen osv. Det er fordi disse komponentene er laget for å kjøre på AGP eller PCI sin klokkefrekvens. Mao. FX er ikke like attraktiv i dag som den var for når den kom. Den har fortsatt en fordel i det at den har 1MB L2 cache dog. Håper du skjønner det bedre nå Lenke til kommentar
Nexor Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Håper du skjønner det bedre nå Skjønner det bedre nå ja... Endret 1. juni 2004 av Nexor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvilken minne må en bruke for å få 2 Ghz HT-buss? Bare bruk vanlige DDR minnebrikker på et slikt forsøk. Desverre feiler nok fordi multiplier er låst og CPU'en dermed vil gå mye raskere enn hva den klarer stabilt. Dersom du har en FX så kan du sette ned multiplier tilsvarende, men selv det vil ikke gå fordi både HT-bussen og northbridgen aldri vil klare den høye hastigheten. Og om vi skal bli ennå mer teoretiske: Selv om det hadde gått, så ville ikke ytelsen blitt noe som helst høyere. HT-bussen er per i dag ikke flaskehals i noen som helst oppgaver og har veldig mye rom for fremtidige båndbreddekrav. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Tror jaggu jeg er bedre en INQ (skal vel ikke så mye til) Asus A8V-Deluxe Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Tror jaggu jeg er bedre en INQ (skal vel ikke så mye til)Asus A8V-Deluxe Ja, du er nok ufeilbar der du freser jetlagget rundt på verdens nest største datamesse i håp om å rekke over alt. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Tror jaggu jeg er bedre en INQ (skal vel ikke så mye til)Asus A8V-Deluxe Ja, du er nok ufeilbar der du freser jetlagget rundt på verdens nest største datamesse i håp om å rekke over alt. Jetleg, ja det forklarer en del Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Sudhian har en interessant sak om fremtiden til Athlon 64 som bør være av interesse for denne tråden: Sunnyvale Econ 101: Yields and Positioning of Athlon 64 Now and in the Future Den er spesielt interessant med tanke på prisutvikling på prosessorer i tiden som kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå