Gå til innhold

Jetmotor i stua...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg er ganske oppgitt og frustrert over pc-en min for tia, derfor henvender jeg meg hit i håp om at det er noen glupe hoder som kan hjelpe meg...

For det første så støyer pc-min ganske mye (etter min mening), derav emne-tittelen. Det er så ille at hvis jeg skal nyte en film på tv, må jeg slå av pc'n for at ikke støyen skal plage meg. Pc'n står i stua, har desverre ingen ledige rom å flytte den til; hadde jeg hatt det ville jeg gjort det for lenge siden. For en stund siden byttet jeg ut CPU-kjøler og PSU med TT Silent Boost (80mm vifte) og Chill Innovation 350W PSU (120mm vifte) og det hjalp ganske mye. Men nå har jeg byttet både hovedkort, prosessor (bruker samme CPU-kjøler) RAM og en ny HD (Maxtor 6 Y160M0) , pluss at jeg satte inn en 80 mm vifte for å få bukt med høy system-temp. Da syns jeg at støynivået ble litt for mye. Jeg har mistanke om at det kan være den 3 år gamle WD 40gb HD-en min som støyer mest, men jeg har ikke plass til å henge den opp i gummistrikker i en 5,25" bay. Det kan også være at det er litt for mange vifter som surrer og går inni der (har vifte både på skjermkort og Northbridge) , og 3stk 7000+ RPM HD-er lager vel sin mengde støy...

For det andre så syns jeg temperaturen i PC-en er meget unormal. Til å være en splitter ny CPU (AMD Athlon 3000+) med ovenfornevnte kjøler, syns jeg det er rart at CPU-tempen ligger på 51-52° C ved NORMAL bruk (surfing, høre på musikk etc.), og system-tempen ligger på ca 37° C. Jeg har byttet ut de flate IDE-kablene med runde, men jeg tror ikke det hjalp noe særlig på luftsirkulasjonen. Jeg satte inn en 80 mm vifte i front for å prøve å få ned tempen, men det halp ikke noe serlig det heller (frykter at jeg har ELENDIG luft-sirkulasjon i kabinettet mitt). Tror at det er skjermkortet mitt som blokkerer kald-lufta fra å nå frem til CPU-området. Dessuten mistenker jeg HD-ene mine til å være synderne her også, for jeg har merket at de blir utrolig varme ved bruk. Det dumme er at det er den 3 år gamle WD 40gb disken jeg bruker som system-disk...

Det eneste som ikke er blitt byttet på maskinen min siden jeg kjøpte den i 2001 er kabinettet, nevnte WD-harddisk og diskett-stasjonen! Jeg har lest igjennom mange innlegg ang støydemping her i forumet, og jeg har funnet mange gode løsninger, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne?! Skal jeg kjøpe nytt og større kabinett slik at jeg får bedre luft-gjennomstrømming og plass til å henge opp HD-ene mine i 5,25"-bays, eller ta ut den eldste WD-disken og installere WinXP og samtlige progs/spill på nytt på en annen harddisk slik at jeg blir kvitt den gamle bråke/varme-bøtta?

Håper det er noen snille og glupe sjeler der ute som kan komme med konstruktive tips for å hjelpe en frustrert stakkar. På forhånd takk, og unnskyld for det utrolig lange innlegget...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har mye av samme hardwaren som jeg har, og ligger et par grader over meg, jeg bruker en Silent Boost med en 19dB papst vifte og en NorthQ Silent 400w (mulig jeg bør anskaffe en bedre 120x120 vifte).

Det hjalp en del på lyden, har også Zalman heatsink på skjermkortet.

Har også Zalman kjøleribbe på Northbridgen (gikk faktisk ned i temp fra den orginale Abit kjøleren min.)

Min AMD 3000+ ligger på på 41 grader nå, system på 28, pwm(?) på 32.

Sjekk om du kan stille ned hastigheten på viftene i systemet ditt også, det hjelper en del.

(Oh btw, jeg brukte artic silver 5 på CPU kjøleren og northbridgen, det gjorde at jeg faktisk kjøler bedre nå med mindre luft- "flow")

Lenke til kommentar

Tre tips:

1) Använd en annan (nyare) HD som systemdisk och minimera bruket av den gamla.

2) Jag håller med om att grafikkortet kan vara i vägen (har samma problem själv) och en lösning är att sätta en vifte i sidodörren ovanför grafikkortet. Denna skall dra kall luft in i kabinettet.

3) När du gjort 2) är det dags att sänka varvtalet på alla kabinettvifter.

/Olle

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, skal se om jeg får bukt med noen av problemene.

Går det an å kopiere alt innhold på systemdisken over på en annen disk, eller må jeg innstallere alt på nytt på den nye disken? Og hvor får jeg kjøpt passive kjølere til skjermkort/northbridge? (Skjermkort: nVidia GeForce 4 Ti4200 with AGP8x, Kovedkort: Abit NF7-S v2.0)

Lenke til kommentar

Bruk en Zalman kjøleribbe istedenfor viften på hovedkortet.. Den er bedre en de fleste standard viftene, og bedre enn mange kjøpevifter..

Da har du fjernet en støykilde.. Og i mange PC'er en stor støykilde..

Lenke til kommentar

Trur det er best å satse på å ta backup av alt du trenger å formatere pcen. Da får du vekk alt du ikke trenger å som har samlte seg opp siden sist gang du formaterte. Kan fort bli mye ekstra som du ikke skal ha på pcen.

Lenke til kommentar
jeg tror han ville beholde det fordi det er et helsikes styr å installere alt av drivere, og små-programmer...

Jau... men det er ganske lurt å gjøre den jobben når han først er i gang. Er mye drit man ikke trenger på de fleste pcer.

Lenke til kommentar

Kalle_^ din frekkas, påstår du at jeg har dritt på PC'en min? Fysjameg!! :p Nei jeg har ikke så veldig lyst å ta backup og formatere, hadde tenkt meg å klone innholdet på systemdisken over på en annen. Lurer på om det går an med Norton SystemWorks? Noen som vet?

Har forska litt inni pc'n mtp støy, og fant ut at det var CPU-kjøleren som støyet mest! Det var en smule overraskende siden den i utgangspunket skal være ganske stillegående. Kanskje jeg bør fjerne litt støv fra viftebladene... Koblet også fra de to eldste HD'ene mine, og støynivået sank litt men ikke betydelig.

Med tanke på temp-problemet mitt, så skal jeg straks sette igang med å montere en (forhåpentligvis) stillegående vifte i kabinett-døra, rett forran CPU'en. Da håper jeg at CPU og system-temp blir betydelig lavere... Fortsettelse følger :)

edit: Kom til å tenke på en ting: Kan skjermkortet og/eller hovedkortet bli ødelagt hvis jeg midlertidig kobler fra viftene (Northbridge-vifta på HK) ?? Hvor lenge kan jeg kjøre med viftene frakoblet før det skjer uopprettelige feil? Hadde ikke tenkt å kjøre pc'n helt opp, bare til BIOS og pause der...

Endret av shilseth
Lenke til kommentar

Er du bare i BIOS, så er det ikke noe problem å stoppe de viftene du snakker om, NB og GPU (grafikk-kort) Jeg vet at Norton har et program som heter Norton Ghost, der du tar backup, evt. kloner en disk. Men dette programmet må du kjøpe/laste ned (ulovlig, så det påtar jeg meg intet ansvar for) Kabinettvifte på siden hjelper godt for temperaturen, så det er en god idè :thumbup: Lykke til, og hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Nei jeg har ikke så veldig lyst å ta backup og formatere, hadde tenkt meg å klone innholdet på systemdisken over på en annen. Lurer på om det går an med Norton SystemWorks? Noen som vet?

Jeg bruker Norton Ghost og har laget et ghost image av systemdisken min. Jeg gjenoppretter til det originale bildet sånn ca hver 2. måned eller noe. Sliter kanskje litt, men det blir så utrolig mye dritt etterhvert, hvertfall for min del.

Men med norton ghost funker det veldig greit å ta backup og gjenopprette. Ganske enkelt å følge en wizard. Eneste er jo at du ikke kan ha imaget på disken du skal gjenopprette til, men det er jo ganske logisk forsovidt.

Lenke til kommentar

shilseth: Vet ikke hva du bruker pcen til å hvor nøye du er med hva du laster ned på den. Men sier at på de fleste pcer så kommer det ting du ikke trenger og som bare er i veien.

Når man har backup med norton gost tar ikke det sinsykt mye plass. Hva er det da du tar backup av? OS og drivere eller tar du/dere med spill og programmer oxo? Det funker sikkert bra, hvis du har en ekstra hardisk. :hm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er et kjent problem at WD disker som begynner å dra på årene støyer mye. Coilen/lageret blir slitt og det kommer etterhvert en høyfrekvent støy. En WD800JB jeg har høres ut som en turbin bokstavelig talt. Hør på dette !!

En annen ting du kan gjøre er å lage deg en DVD-plate om du har brenner, med alt du trenger for en full installasjon av Windows. Jeg har lagd meg en slik med Unattended installasjon av WinXp, office, drivere (til og med raid drivere for installsjon), og de fleste andre programmer jeg bruker....så oppdaterer jeg den i ny og ne. Da tar en full Windows installsjon rundt 30-40 min, og jeg kan kikke på TV imens. For litt mer info om å lage unattended installasjoner kan du se her .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...