blackbrrd Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Spørsmålet er som nevnt at jeg er litt usikker på hvilken linux distro som passer best til en Dual Opteron 246 server med 2gb ram. Den kommer til å kjøre tomcat. Spørsmålet er da: 32bit vs 64bit Numa vs ikke numa Grunnen til at jeg spør er at etter hva jeg har forstått så er 64 bit støtten heller dårlig inntil videre. Numa støtten skal det stå bedre til med... Må vel bli en 2.6 kernel distro, men som sagt.. hvilken? Stabilitet er viktigere enn hastighet. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 freebsd funker fett på denslags hardware Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 det er ikke så mange distroer tilgjengelige med 64 bit for hvermansen. Fedora Core 2 er et alternativ, Mandrake også kjører 64 bit. Og Gentoo, men vet ikke hvor moden den er. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Vet at det er flere som har 64bit men ettersom programvaren jeg skal bruke (java) ikke har bra 64 bit støtte enda - etter hva jeg har forstått - så er ikke 64 bit støtten viktig. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 freebsd funker fett på denslags hardware Har freebsd støtte for numa? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Med Gentoo kan du kompilere hele systemet for 64 bit-operasjon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hva er numa? Opteron har vel mulighet for å kjøre mixed 32/64-bit? Eller blander jeg nå... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Numa = Non unified memory architecture... Opteron har støtte for dette: eks: C = cpu M = en minne kanal (pc3200) C--MM | C--MM Dvs at hver cpu har sine egne minnekanaler, pga at hver cpu har en egen innebygget minnekontroller. Totalt 4 minnekanaler tilgjengelig for et dual system Et operativsystem uten NUMA støtte ser bare minnet på den første cpu'n etter hva jeg har forstått. Operativsystemer med NUMA støtte må sørge for at en cpu har lagret mesteparten av dataene sine i minnebankene nærmest seg. Når den må gjennom cpu #2 blir det endel høyere forsinkelse. For Xeon ser det anderledes ut: N = Northbridge C-\ ´´ N--MM C-/ Begge cpu'ene snakker med minnekontrolleren. Totalt 2 minnekanaler tilgjengelig for et dual system. I tillegg så går all kommunikasjon mellom prosessorene gjennom northbridgen... en rimelig stor flaskehals... Når man går fra 2 til 4 cpu'r hos amd ser det noe slikt ut i et Opteron system: [sannsynligvisFeil] Dette er teoretisk mulig, ettersom det er 3 hypertransport kanaler på Opteron 8xx, men designene jeg har sett er likt det nedenfor. MM--C---C--MM ´´´´|´X´| MM--C---C--MM [/sannsynligvisFeil] hmm eller var det sånn (dårligere): MM--C---C--MM ´´´´|´´´| MM--C---C--MM Et intel xeon system ser slik ut: C--\ C-\ | ´´´N--MM C-/ | C--/ I tester hos anandtech skalerer Opteron 848 vesentlig bedre enn Xeon med 4mb L3 cache på cpu'n i 4 cpu systemer... For 8 cpu Opteron oppsett ser det slik ut (rimelig sikkert): MM´MM´MM´MM |´´´|´´´|´´´| C---C---C---C |´´´|´X´|´´| C---C---C---C |´´´|´´´|´´´| MM´MM´MM´MM Endret 16. juni 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Vet at det er flere som har 64bit men ettersom programvaren jeg skal bruke (java) ikke har bra 64 bit støtte enda - etter hva jeg har forstått - så er ikke 64 bit støtten viktig. Java 1.5 kommer i en egen versjon for AMD64, 'final' versjonen er rett rundt hjørnet nå. Det trenger ikke å være så dumt å kjøre denne i stedet for den generiske i586 utgaven. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Nydelig forklaring! Altid interresant å lære mer om arkitektur, enten det er software eller HW! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Har nok ikke tenkt å kjøre java 1.5 før de har kommet med rc1 eller bedre Er så kjedelig å få uforklarlige feil Ser at de har kommet til 1.5 beta2, så er jo håp etterhvert. Blir interessant å se hvordan ytelsen blir Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Debian kommer jo i en 64bits versjon? Er hvertfall lett med vedlikehold Lenke til kommentar
power Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Gentoo burde funke bra på 64bit.. Siden det kjører på et system der man kompilerer alle pakkene selv Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Løsning: biosoppdatering Suse Linux 9.1 professional (gratis å downloade, må betale for å få cd) Resultat: vanvittig bra ytelse! Eksempel: Cache datasett (normalen) Gammel server: 20-30 sek (Dual Xeon 1,8ghz, 2gb ramm, Redhat, kernel 2.4.2, 32bit, java 1.4.0) Ny server: 2-3 sek (Dual Opteron 2ghz, 2gb ram, Suse, kernel 2.6.5, 64bit, java 1.4.2) Hardware messig skulle vi ha sett kanskje en dobbling i ytelse, kanskje til og med fire ganger så høy ytelse, men vi har fått ti ganger så høy ytelse. Konklusjonen er at oppsettet av software har vanvittig mye å si... Sitter du med 2.4 kernel og ikke akkurat siste versjon av databasen og ikke 1.4.2 eller nyere java virtual machine er det vanvittig mye å hente ved å gjøre en software oppgradering. Kort oppsummert: 10x høyere ytelse ved: xeon 1,8ghz -> opteron 2ghz 2xpc1600 minne kanaler -> 4xpc3200 minne kanaler kernel 2.4.2 32bit -> kernel 2.6.5 64bit* java 1.4.0 -> java 1.4.2** postgres 7.2.1 -> 7.4.2 *Her er det verdt å merke seg at den økte ytelsen kommer fra flere kilder: nptl tråder (øker ytelsen for flertrådete java applikasjoner vesentlig) kjappere filsystem numa støtte (sørger for å faktisk bruke hardwaren) 64 bit støtte (sørger for å faktisk bruke hardwaren) **1.4.2 må brukes sammen med kernel 2.6> for å få noen gevinst. Grunnen er den nptl støtten 1.4.2 kommer med. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Husk at Java skal kjøre raskere hvis du bruker NPTL. Her kan det være enda mer å hente. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 linux 2.6 og java 1.4.2 bruker da NPTL som default? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Glibc må kompileres spesielt med støtte for NPTL. Kan hende din distro har dette som default, men... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Hei sjekket denne websiden: http://www.myj2ee.com/Members/Firedragon/linuxjvm2 Der står det at hvis man ikke kjører med nptl enabled så får man en prosess for hver tråd. Vi har kun en java prosess... ergo vi kjører nptl? Noen måte å sjekke dette på? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Ser slik ut, ja. Og som du ser på siden du linket til: Kjør /lib/libc.so.6. Ser du "NPTL 0.61 by Ulrich Drepper" eller lignende, har du NPTL-støtte i Glibc'en din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå