Gå til innhold

HP R707 & Casio Exilim Z4(0)

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et Casio Exilim Z4 som jeg kjøpte da jeg var i London i noen uker i forbindelse med studier. Jeg er veldig fornøyd med det, men det er noen småting som gjør at jeg føler for å kjøpe meg et HP R707 i stedet. En av tingene er at jeg innimellom får røde øyne på bildene mine, og av ren latskap gidder jeg aldri å gjøre noe som helst med det før jeg fremkaller bildene på papir. Dette er noe som R707-kameraet skal kunne gjøre rett etter jeg har tatt bildet. Videre så har jo kameraet en del andre ting jeg liker, som en veiledning til å ta hvordan ta bedre bilder innebygget osv...

Men jeg er fortsatt litt usikker på selve bildekvaliteten. Jeg skriver så og si aldri ut noen store bilder, og for meg er ikke det all verdens viktig med masse mpix, jeg vil bare ha bra bildekvalitet. Gjør jeg et fornuftig valg ved å gå for R707, som har fått en god pris på via jobben!?

EDIT av moderator - Salgsannonser kan legges inn på bruktmarkedet... IKKE i forumet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Casio Z40, og er kjempefornøyd med den. På kompaktkamera må du rett og slett regne med å få røde øyne på en del bilder. I blant skjer dette når jeg tar bilder med min Z40, men den er neppe verre på dette området enn andre kameraer i samme prisklasse (IXUS-ene f.eks). Men... for å komme til poenget. Den største forskjellen mellom Z40 og Z4 er batterikapasiteten slik jeg ser det. I utgangspunktet har Z4 god batterikapasitet, mens Z40 har enormt bra kapasitet. Med andre ord... hvis du mener at batterikapasiteten på Z4 er god nok, finnes det ikke gode nok grunner til å skifte til en Z40 iallefall... Håper dette var til hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Har også Exilim Z40, men har ikke fått brukt det så mye ennå. Har ikke opplevd røde øyne heller, men kommer det så har jeg følgende kur:
[url="http://www.fxfoto.com/fxdownload.htm"]http://www.fxfoto.com/fxdownload.htm[/url]
:yes:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Jeg har hatt R707 i en ukes tid nå og har rukket å ta en del bilder under forskjellige forhold. Jeg har så langt følgende å bemerke:

Treg og upresis fokus. Bildene blir ofte ufokuserte.

Noe blass fargegjengivelse, særlig når lyset er begrenset.

Det er i grunn synd at kameraet faller gjennom på disse punktene, fordi det har funskjoner som panaorama og fjerning av røde øyne som fungerer utmerket.

Er det andre her i forumet som har samme erfaringer med HP707?

Lenke til kommentar

Håper du kan komme med dine synspunkter ganske kjapt, sitter og vurderer kamera, men klarer ikke bestemme meg. Synes både testen til dinside.no og den danske siden var bra, såpass at jeg vurderer dette forran ixus 500. En prislapp på nesten tusenlappen mindre gjør jo heller ikke så mye :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Etter som jeg har lært R707litt bedre å kjenne, tar jeg bedre bilder. De bildene som er tatt på en "riktig" måte, holder svært høy kvalitet.

Allikevel var min gamle Canon Ixus 300 på 2.1 MP et jevnere kamera som ikke krevde noe særlig planlegging av motivet før bildetakning.

Det virker ikke som om det er mange som har gjort noen subjektivr erfaringer med R707 ennå, men til de som har det, skriv om det i forumet slik at vi muligens konkludere på en eller annen måte.

Testene som er blitt utført av R707 er stort sett svært positive, og det er i hovedsak disse testene og pris jeg baserte min avgjørelse om et kjøp på.

Så langt er jeg altså bare litt over middels fornøyd

RonnyPonny

Lenke til kommentar

RonnyPonny:

Du mener altså at det er for vanskelig å ta bra bilder med dette kamera, har jeg forstått deg rett da?

Det jeg ønsker av et kamera er at det er lite, hendig, bra kval., tar bra bilder uten mye instillinger og ser bra ut. Kan se ut som dette er litt for mye forlangt av et kamera :)

Så du mener ixus 300 har bedre autofokus en 500? Sen autofokus er jo hovedargumentasjonen min for å ikke kjøpe ixus`n

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Nei, jeg sammenligner ikke Ixus 400 og 500, men R707 og Ixus 300. Jeg har så langt erfart at min gamle Ixus 300 kan ta vel så gode bilder som nye R707, nettopp fordi det oppfattes som enklere å lykkes med Ixus 300.

Det er jo nesten dobbel pris på ixus 500 i forhold til R707. Det er jo også noe å ta med i vurderingen.

Det er mulig at mitt R707 er defekt på en eller annen måte, så jeg ville ventet med å ta en avgjørelse til Escobar har fått testet ut sitt R707 som han skulle få i løpet av helgen!

RonnyPonny

Lenke til kommentar

Jeg fikk kameraet mitt i dag tidlig, da postbudet kom og leverte det. Ladet det i noen timer før jeg tok det i bruk. Hittil må jeg si meg veldig fornøyd med bildekvaliteten, jeg var på en liten sammenkomst med venner i kveld, og tok litt over 30 bilder. Kun 2 stykker var ute av fokus, ett ble for lyst da jeg ikke hadde på Adaptive Lightning og var for nær det jeg tok bilde av. Disse bildene ble tatt i lite lys, og jeg ser ikke noe særlig med støy (4 bilder hadde litt digitalstøy i bakgrunnen).

I morgen skal jeg få sammenligne bildekvaliteten med et Ixus 500 og Exilim Z40, da jeg hadde tilgang til å bruke disse til å ta like bilder i kveld. Vennene mine skulle maile bildene til meg i morgen, og da får jeg se hvilke kamera jeg foretrekker. Har selv hatt Exilim Z4, og bildene R707 varter opp er i mine øyne mye bedre. Kameraet mitt har dog en liten bug, hvis man tar et bilde og trykker på knappen for å se det før det er lagret (altså mens bildet vises på skjermen i noen sekunder), så kræsjer kameraet mitt totalt, og jeg må ta ut batteriet. Det henger seg helt opp nemlig!! Men nå som jeg er klar over det så får jeg heller bare unngå å trykke på denne knappen med en gang jeg har tatt et bilde.

Alle bildene mine er tatt med kameraet i auto-modus, både med og uten Adaptive Lightning! Jeg foretrekker foreløpig Adaptive Lightning på nesten alle bildene, og har fjernet noen røde øyner. Jeg kommer fra Exilim Z4 som er kjent for en rask auto-focus og jeg har ikke reagert på at R707 er noe nevneverdig tregere.

Skal snart komme tilbake med flere kommentarer om kameraet, etter litt mer prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Jeg har fortsatt å ta bilder med R707, og blir bare mer og mer fornøyd. Det virker nesten som om fotografen og kameraet trengte litt oppvarmingstid :D

De siste 20 bildene som jeg har tatt er alle av ypperste kvalitet.

Jeg klarer ikke, som Escobar, å "kræsje" kameraet......

Oppfattningen av R707 oppgraderes fra middels fornøyd og til fornøyd++.

Tar jeg ikke feil, vil kameraet bli enda bedre med tiden!

RonnyPonny

EDIT:

Speaking of the devil!

Tror du ikke kameraet kræsjet 3 minutter etter at jeg hadde skrevet innlegget!

Kameraet kræsjet i forbindelse med fjerning av røde øyne. Jeg kikket på endringene som hadde blitt gjort av kameraet, men da jeg skulle lagre det redigerte bildet fikk jeg "blue-screen" :nei:

Det er viktig å rapportere disse feilene til HP, selv om det er mulig feilen også kan ligge i det eksterne minnekortet!

Endret av Slettet-5Fco6l2a
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, det er enda over en uke til jeg skal investere så "keep it comin`".

Hørtes veldig bra ut det med autofokus, det er jo det største minuset med ixus`n

Det eneste jeg har å utsette på R707 (og da uten å ha tatt i det) er utseende, ikke at det er noe galt med det, men både ixus og z40 ser mye bedre ut.

Hvordan synes dere den plastikkbaksiden virker?

Nilz

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Jeg var også noe skeptisk til baksiden på R707, men det var før jeg fikk ta og føle på kameraet...

Baksiden av kameraet har en slags gummiering slik at R707 sitter godt i hånden. Ulempen er selvfølgelig at det ikke ser så fint ut som Ixus/Casio, men hvem bryr seg, så lenge bildene og prisen er bra :dribble:

Ronny Ponny

Lenke til kommentar
Jeg var også noe skeptisk til baksiden på R707, men det var før jeg fikk ta og føle på kameraet...

Baksiden av kameraet har en slags gummiering slik at R707 sitter godt i hånden. Ulempen er selvfølgelig at det ikke ser så fint ut som Ixus/Casio, men hvem bryr seg, så lenge bildene og prisen er bra :dribble:

Ronny Ponny

Grunnen til at HP har plastikk side er av kvalitetsmessige grunner. Planen var å ha denne av metall, men av en eller annen grunn ble den byttet ut med en type plast fordi metall lett fører til varmgang i kameraet. Det var ihvertfall dette HP fortalte oss på produktspesifikasjon. R707 er ett glimrende kamera, et kamera jeg ville valgt foran exilim z40 og også foran ixus 430.

Lenke til kommentar

Kameraet mitt hadde en eldre firmware-utgave, og jeg oppdaterte den i dag tidlig, etter å ha lastet ned ny firmware fra HP sin support-side! Etter dette har jeg ikke klart å få frem en eneste kræsj, selv når jeg bevisst har forsøkt å kræsje kameraet.

Har mottatt sammenlignings-bildene fra Z40 og Ixus 500 nå, skal gå gjennom de i kveld. Nå skal jeg i en famili-sammenkomst, et perfekt grunnlag for mer uttesting av kameraet.

Jeg syntes faktisk kameraet gir en god følelse å holde, de virker bra gjennomskrudd, jeg likte ikke helt følelsen Z4'en min ga meg, det hadde kanskje med at vekten fikk meg til å føle at det var litt "kjipt" bygget opp. Men ingenting er jo som litt kaldt metall mellom fingerene :) Kameraet's bakside er faktisk veldig godt å holde i, det er en slags gummi-legering som gjør at man får et godt grep om kamera-huset. Jeg merket i går kveld at metallet på kameraet ble varmt etter en stunds bruk, og at kameraet ga beskjed om at dette kan gå utover billedkvaliteten ifølge "Image Advisor".

Nå må jeg ut og knipse litt mer bilder, ha en foreløpig fin ettermiddag alle sammen! Og min foreløpige mening om kameraet er :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5Fco6l2a

Okei, jeg "friskmelder" mitt R707 og oppgraderer samtidig tilfredsheten med kameraet til svært fornøyd......... :thumbup::D

HP R707 er bare et fantastisk bra kamera til 2600 spenn! :dribble:

Lenke til kommentar
HP R707 er bare et fantastisk bra kamera til 2600 spenn! :dribble:

Hvor får man kameraet til denne prisen ?? Mener du etter at du har fått refundert 400,- ? En annen ting jeg lurer på med dette kameraet er manuelle innstillinger. Er det noen innstillinger man vil savne på dette kameraet ?

Skal kjøpe meg kamera nå de nærmeste dagene og det står mellom R707 og Powershot A80. Noen som kan komme med råd og tips, hvorfor det ene fremfor det andre osv.. Har problemer med å bestemme meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...