Gå til innhold

problemer med hardisk..

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt hjelp.

Har satt opp 2 hardisker på min maskin å installert WinXp på den ene (C:). Problemet er at jeg kun kommer inn i Windows XP når den ene hardisken er koblet til.

Når jeg kobler til power og IDE kabelen for den andre får jeg følgende beskjed i det maskina er slått på og booter: "disk boot failure,insert system disk and press enter"

Noen som vet hva jeg har gjort galt og hvordan det kan fikses ?

Jeg er ganske ny på dette så vennligst forklar på en lett forståelig måte.

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som skjer når maskinen booter, er at den leter etter sytem-filer til det os'et du har installert (det spiller ikke noen rolle hvilket os du har.)

om du har lyst til å se at det jeg sier er riktig, ta ut av den ene harddisken igjen, og lag deg en boot-disk

format a:/s

sett så inn den andre disken igjen. la disketten stå i diskett-stasjonen, og den vil boote deg inn til kommand-prompten. det er når du bare ser a:_ og underscoren blinker.

skriv c: og så dir

kjenner du igjen noe av innholdet på c:?

løsning 1:

bytt om rekkefølgen hd'ene er tilkoblet ide-kabelen, dvs at den som win xp ligger på skal være tilkoblet "master" uttaket på kabelen. som regel pleier det å være det siste uttaket på kabelen. om du har en ata-66 el ata 100 kabel, så er det tydelig merket med hva som er master, og hvilen av de to som ikke er det.

når du bruker denne løsningen, så sjekker du bakpå hd'ene at begge to står med valget cs (cable select). du endrer valgene ved å flytte rundt jumperne på pinsene.

løsning 2:

sett hd nummer 2 over på den andre ide-kanalen. da slipper du å ha noen jumpere på den i det hele tatt, så lenge den står alene på kanalen.

krever at du har en ide-kabel til liggende.

løsning 3:

sjekk ut om du i bios kan forandre på hvilken av de to ide-enhetene du vil bruke til å boote med. som regel ligger dette valget under "Boot"menyen i bios.

om dette ikke hjalp, gi en lyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...