runeb Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 I femte/sjette klasse på barneskolen. Det blir vel en sånn 11-12 år. Språket var i utgangspunktet gw-basic. Ble vel aldri skikkelig dreven i gw-basic, men på videregående ble jeg ganske flink i TI82-basic. Med årene har jeg jo lært en del forskjellige språk, men java, VB og Object Pascal er vel de jeg kan best. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 00:35, tech skrev:Jeg begynte med C++ (da var jeg 13) for noen måneder siden, rundt påske tider var det, noen måneder etter der skifta jeg til C.Vel, jeg veit ikke om jeg kan si at jeg kan C skikkelig.Men jeg kan i hvertfall det mest viktige. Er det mye mening i å skifte fra C++ til C da : ) C++ omfatter jo C (med visse forbedringer). Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Jeg vil si at jeg kan QBASIC, HTML og PHP ganske bra. Har også endel erfaring med Visual Basic, JavaScript og MicroWin(PLS) Begynte med QBASIC da jeg var 11-12 år gammel, etter at stefaren min hadde skryti av hvordan han og kameratene hans hadde laget Snake og Pacman til C64. Sjekka om QBASIC lå på maskina og begynte samme kvelden. Lånte litt bøker og lærte meg det ganske bra. Kan nå legge til litt erfaring med C/C++ og Delphi. Er fortsatt i innlæringsprosessen men tar det ganske lett, i og med den erfaringen jeg allerede har fra andre språk. Var ganske god i Assembly til Z80 prosessorer også. Men glemte det så fort karakteren (på skolen) var satt. Definitivt noe jeg skal sette meg inn i senere (roboter ). Må bare få tak i en EPROM brenner. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Begynte så smått med BASIC på Memotech'en i '85 eller deromkring (9 år gammel, altså). Fortsatte med dette på C64 og etterhvert også AmigaBasic, GW-Basic og QBasic. Med Amigaen kom også AREXX og enkle shell-scripts. AMOS var også store greier på A1200'en etterhvert, men jeg satte meg aldri inn i det. Ventet heller på å få tak i BlitzBasic, som tok så lang tid at jeg mistet interressen. Så kom HiB og grunnkurset i OO-programmering. Dette slet jeg noe helt sykt med, siden læreboka vi hadde i Java var så elendig (Java Gently av J. Bishop). Men samtidig hadde jeg et lite prosjekt på gang: en våpeneditor for UFO: Enemy Unknown som jeg spilte mer eller mindre konstant på A1200'en. Siden det ikke fantes noen skikkelig Java kompilator+maskin til AmigaOS, måtte jeg se meg om etter et annet "skikkelig" programmeringsspråk. Valget stod mellom GNU C/C++ eller AmigaE. Siden det var lettest å få tak i kompilator+dokumentasjon til AmigaE, falt valget på dette. Etter å ha lest "Beginner's guide to AmigaE" forstod jeg plutselig hva objektorientert programmering var om. Og bare en uke etter at jeg hadde lastet ned de nødvendige filene fra Aminet hadde jeg faktisk snekret sammen en fungerende våpeneditor til UFO! (Let igjennom Aminet etter "OBEdit" så finner du den med kildekode.) Etterhvert laget jeg også en Java-versjon av OBEdit. Denne kan hentes her. Siden det har det fortsatt med Java og også C og C++. Men for tiden bruker jeg mest UnrealScript for å lage totalt unyttige mutatorer til UT. (Du finner noen av dem her.) _________________ UnrealScript programmérer og Infiltration-fanatiker. [ Denne Melding var redigert av: Olethros på 2002-10-01 19:20 ] Lenke til kommentar
dilldall Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Første språket - Basic på en BBC maskin vi hadde hjemme. Det er vel 20 år siden nå eller noe. Da var jeg rundt 7. Kunne det vel ikke helt knallgodt. Hadde noen 'barnebøker' for Basic etterhvert og benyttet tiden mest til å leke med programmer jeg kunne mekke og modde litt på derfra. Etter ikke så altfor lenge gikk jeg lei og rørte ikke mye før Turbo-Pascal på videregående i 93. Etter skolen har jeg aldri sett på det en gang, men det holdt til en god karakter i allefall :smile: C++ i 97, Java i 98, plSql i 2001, .NET (VB/C#) i 2002... Etter noen uker klarer man å gjøre det meste av det man skal, men det er ikke akkurat riktig å kalle seg utlært på noe av dette. Føler likevel at dette er programeringsspråk jeg behersker godt. i tillegg er det asp, javascript, vbscript, og sånnt småtteri som jeg ikke regner så veldig med, men som jeg har tilegnet meg ok kunnskaper på i løpet av årene. Siste skiten nå er Flash MX av alle ting - går litt under javascriptkategorien, men jeg sliter max foreløpig med en uke til prosjektet mitt skal være ferdig. Nå er det bare å komme seg hjem til Norge og finne en jobb i disse nedskjæringstider :smile: Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Begynte å progge basic på MSX, det var vel når jeg var ca. 6-7 år. Fortsatte via C64 til PC med basic og etterhvert til pascal og litt asm. Tror interessen døde litt på samme tid som Win95 kom, og progger egentlig bare asp/php idag. - Judaz - Lenke til kommentar
Warblader Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 1. BASIC på ZX81 i 1982. 2. BASIC på VIC20, Maskinkode på VIC20. Laget min egen assembler til CBM64, 6502/10 Assembler. M68K assembler, C og basic på Amiga 1000, Delphi, C, C++, ASP, PHP, Visual Basic, assembler (litt) på PC. 3. Kan forsatt ingen heil bra... :smile: Utenom kanskje 68K assembler. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 10 år - HTML, CSS 13 år - JavaScript, ActionScript 15 år - PHP, SQL 16 år - PL/SQL (det er vel leeeenge til jeg kan det) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-04-12 15:17, skrev sosohal:[*]Hvor gammel var du da du satt deg ned og prøvde å lære deg det? [*]Hvilket språk? [*]Når hadde du lært deg det skikkelig? <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-09-10 18:17 ]</font> Vel jeg hadde en commodore 64 i 1988, da var jeg 9 (ni) år gammel, og med den så fikk jeg en bok som het Adventuregaming onC=64 eller noe sånnt. Det var en bok om å lage en enkel tekstadventure. Jeg programmerte min egen database året etter, så da kan jeg si at jeg kunne Basic. Delphi var jeg ikke borti før 1. året på videregående, og det brukte jeg ca 5 mnd før jeg kunne det godt, og jeg lærte meg mange avanserte teknikker 3. året på videregående. PHP ble jeg introdusert til i år, og det tok meg ca 2 timer før jeg hadde grunnkonseptet inne, og 13 timer før jeg hadde laget min egen databasedrevede gjestebok. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Den 2002-04-12 15:17, skrev sosohal: [*]Hvor gammel var du da du satt deg ned og prøvde å lære deg det? [*]Hvilket språk? [*]Når hadde du lært deg det skikkelig? 1: Tja... Hadde akkurat passert 26 norske sommere. 2: PICBasic, en basic-variant som brukes til å lage styreprogrammer til PICs (Programmable Integrated Circuit). 3: Lærte det jeg hadde bruk for i løpet av i løpet av en måned, men jeg kan vel neppe kalles en avansert bruker... Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 15: Qbasic/HTML/CSS 16: C++ 17: C/C++ 18: C/C++ kan jo forsåvidt litt perl/php, men ikke så veldig god enda. 18 år. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Sånn ca. 13 år var jeg når jeg starta med Pascal. Lærte meg det aldri skikkelig, så jeg ende opp med å lære C/C++ når jeg var ca. 13-14 år. Lenke til kommentar
supersmalltalk Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Er kanskje litt sen med og poste her, men har ikke vert innom her på en tid, så får heller gå Jeg begynte og programmere i Qbasic når jeg var 12, ble til at jeg programmerte spilleautomater og andre småting. Gikk over til mIRC scripting dette sammen med at jeg begynte og hente en del på IRC dette var vel i 13 års alderen, drev lenge med mIRC scripting og HTML, men fant til slutt ut etter ca 1 år at det ikke var så mye spennende her lengre da med mIRC scriptingen. Gikk over til og drive litt med TCL, men var ikke mitt området det nei. Deretter har det vert HTML, PHP og litt Delphi! Beklager for at jeg svarte sent! Mvh Kjetil Tveit OddsSiden.com Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Begynte å lære meg VB(5/6) når eg var 9år. Etter at faren min fortalde at eg kunne lage spill med... Eg fant jo fort ut realiteten. Eg tror eg kunne d sånn passe bra i 12. Eg og en kompiss laget bla. et SQL basert fildelings program (opp mot ein ftp/htttp server) Eg tror som 13 åring kunne eg de enkleste SQL. Lærte meg ASP.NET(VB.NET) Bruker masse tid på å finne ut om eg skal lære meg C# eller VB.NET Valget faller på C# ettersom dette er et C basert språk og vil gjøre det enkler å lære seg C++ og Java. Er nå 14(øyeblikk 15) og heller på lære meg C#, er i stand til å skrive programmer, viss eg har problemer så slår eg opp på en Språk samelignings side. Inni dette har eg også lært meg Photoshop... Lenke til kommentar
Joni Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg lærte meg Dark Basic... Jeg vet ikke om dere har høt om det. Men jeg begynte å programmere med det siden jeg var 16 eller 17 år. Hvet du ikke hva dark basic er? http://www.darkbasic.com eller http://www.darkbasicpro.com Aller føst startet jeg med en "click&play" program (som var veldig enkelt). http://www.clickteam.com Lenke til kommentar
Superior Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 1. 17 år tror jeg. 2. C, C++ og Java 3. Håper på å mestre alle disse språkene om noen år. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Må vel ha vært rundt 8-9? Begynte med QBASIC, og ei lærebok i GW-BASIC.. "Hvorfor funker ikke dette her? Feil på linje 24? Jaja, får slette den, da..." Så gikk det over i Visual Basic, var der ganske lenge før bittelitt C kom inn i bildet. Så skjedde saker og ting, og nå går det i Assembly, C, C++, Java, Python og C#. Når man mestrer det helt? Tja, føler meg ikke helt utlært på noen språk, men etter noen uker med jobbing i et nytt språk så begynner man å kunne bruke det til noe fornuftig utover Hello World Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 1. 15år. 2. C 3. Ikke enda Lenke til kommentar
Apehjerne Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Det begynnte vel med en maskin som fatter'n hadde på kontoret, en MPF-II , ligner litt på en C64 egentlig var vel en 8-9år .. Så ble det VIC20,C64, A500, A1200 og nå en helt vanlig PC da.. uff... :wink: BASIC var vel det første jeg lærte meg, ganske bra vil jeg si, knota litt rundt med AMOS og Blitz Basic, AmigaE, C++ og til slutt 68k ASM som jeg må si jeg kan ganske godt ja :smile: Alt har jeg for det meste lært selv, lest veldig lite bøker og manualer (hater manualer). Og nå jobber jeg som kokk... hehe skjønne det den som kan Hva jeg kan best? tja si det.. jeg kan gjerne steke deg en biff hvis du vil det, men jeg kan og knote ned en 3D rutine i asm på Amiga'n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå