Gå til innhold

PC3200/400 Ram - Timing

bengh

Anbefalte innlegg

Hei

Nettop "investert" i nytt HK og minne på lagersalg hos PS data - sykt billig HK AK79D-400VN til NOK 173,- . Funker som bare det.

Men, er litt usikker på timing av de ny minnemodulene av type Apacer PC3200/400. Når jeg bruker Sisoft Sandra rapporterer den følgende om minnemodulene:

Logical/Chipset 1 Memory Banks

Bank 0 : 256MB DDR-SDRAM 3.0-3-3-0CL 2CMD

Bank 2 : 256MB DDR-SDRAM 3.0-3-3-0CL 2CMD

Channels : 2

Speed : 2x 201MHz (402MHz data rate)

Multiplier : 6/4x

Width : 64-bit

Power Save Mode : No

Fixed Hole Present : No

Memory Module(s)

Memory Module 1 : Apacer Technology 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U-344-650 (CL3 up to 200MHz) (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

Memory Module 2 : Apacer Technology 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC3200U-344-650 (CL3 up to 200MHz) (CL2.5 up to 167MHz) (CL2 up to 133MHz)

Går ut fra at de dermed er riktig satt opp i "Dual Channel". Det som står ut for Bank 0/2 angir det timingen som modulene skal settes til i BIOS (3.0-3-3-0) eller er det noe Sandra bare finner på eller foreslår ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I brikkene dinne ligger det informasjon lagret (fra produsenten) om timingen. Dette kalles Serial Precense Detect (eller noe i den duren :) ) kort: SPD.

Dersom timingen på brikkene er satt til Auto i bios, leser bios produsentens 'forslag' til timiner, og bruker dette.

Du kan overstyre dette (for raskere minne), men det blir fort ustabilt. Bruk en memorytest for å sjekke at de nye timingene er stabile. Tommelfingeregel: kortere timinger (lavere tall) gir raskere minne.

Prøv deg frem; på mine Twinmos pc3200 var det ikke mye å hente..

Tradeoff: lavere timinginger vanskeliggjør overklokking av FSB (ikke alle er enige i dette, men dette er min erfaring).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da ble jeg litt klokere.

Har foresten hørt at Apacer har en del å gå på. Det står på ram og Sandra rapporterer at dette er CL3.0 ram. Min default i bios er cl2.5 og ram'n ble derfor kjørt på dette til å begynne med uten at jeg merket noe problemer av noe slag. Jeg får prøve litt.

Noen som har tips om bra program for å teste ram-hastighet ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...