voluz Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Fikk rett før helgen min nye laptop bestilt fra MultiCom. PC'n det er snakk om er en Elitegroup Green 551, 40 GB HD, 512 MB RAM, 1,5 Ghz Centrino, 64 MB ATI-grafikkort (AGP 4x) med oppløsning på 1400 x 1050. PC'n er genial den! Akkurat som jeg håpet at min "billig-laptop" skulle være - og mer til i grunn. Men ett problem er det!! Skjermen har en eller annen form for pixelfeil! Da snakker vi ikke om én død pixel eller noe, men en rad med pixler som oppfører seg helt rart! Pixlene det er snakk om er de som ligger i aller øverste pixelrad på skjermen! (Altså helt øverst i skjermen.) Her er det spesielt 2 plasser på raden som har en pixelrad på ca. 100 pixler som oppfører seg rart. De blinker mellom riktig farge og svart hele tiden. (Se illustrasjon under.) Dette vises ikke særlig godt når jeg har opp mørke vinduer, men er svært irriterende når jeg har et lyst vindu oppe - da pixlene som blinker blir et blikkfang. Pixlene blinker omtrent som dette, muligens litt raskere og ikke fullt så synkronisert. Noen som vet hva som er galt? Noen som har en enkel løsning på problemet slik at jeg slipper å sende maskina tilbake til MultiCom? Håper på hjelp! Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Noen ganger har det hjulpet å "masere" de områdene på skjermen som bugger. Hvis det ikke hjelper, må skjermen byttes. Mulig at Multicom ikke vi godta dette som reklamsjonsgrunn, men du har ihvertfall 14-dagers angrerett. Dvs, vil de ikke utbedre problemet, kan du kreve å få hevet hele kjøpet... få igjen penga... vente 3 dager og bestille på nytt. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 tror jeg leste om en annen som hadde samme problem... Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Har akkurat mottatt min G551 også, og har akkurat samme problem!! Har spurt to ganger på forumet uten svar, ser ikke ut som noen har vært borti det før. Bruker du omegadriverne eller de orginale? (selv om jeg ikke tror det har noe med drivere å gjøre) Si fra hvis du finner ut noe. Er skikkelig i tvil om jeg skal sende den inn igjen selv... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Hmmmm.... interessant å høre at flere også har hatt samme problem da!! Det tyder jo ikke akkurat bra. Dette er jo defintivt reklamasjonsgrunn, så det tar jeg ganske med ro... men skulle gjerne vært foruten å sende den helt inn til MultiCom, siden jeg trenger PC'n NÅ! Jeg bruker de driverne som var med PC'en (på den installasjons-CD'n). Har vurderte å oppgradere dem, men har iiiingen grunn til å tro at det har noe med driverne å gjøre - dette ser ut som en hardware-feil! Men håper det ikke er det! Har også forsøkt å massere pixlene, men her var det ingen virkning. De er jo ikke døde, men bare "rare". Har justert illustrasjonen min (øverste innlegg) litt da jeg fant ut at det var snakk om ca. 15 "rare" pixler på rad. (Fant ut vha. fotografering av skjermen.) Det ene feltet er helt øverst til venstre, mens det andre er helt øverst midt på. Bilde av "rare" pixler (innringet): Se øverst til venstre (innringet) - der er en rekke med rare pixler, ca. 15 stk. En tilsvarende finnes også øverst midt på skjermen. For stort (helt) bilde se her. Håper fortsatt noen har en enkel løsning på lur! Lenke til kommentar
lobster Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Oi. Dette var ikke gode nyheter for en som har tenkt å bestille samme maskina. Jeg håper dere får fikset på skjermene deres... Kan det ha noe med Hz og oppdatering av skjermen å gjøre? Endret 31. mai 2004 av lobster Lenke til kommentar
voluz Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Oi. Dette var ikke gode nyheter for en som har tenkt å bestille samme maskina. Jeg håper dere får fikset på skjermene deres... Kan det ha noe med Hz og oppdatering av skjermen å gjøre? Tja, tror ikke du skal være redd for å kjøpe en PC fra MultiCom (Green-serien generelt og andre.) Dette kan ikke være en gjennomgående feil, da ville det jo krydd av innlegg vedr. det her på forumet. Er nok bare et par av oss som har hatt uflaks. Det er ikke mulighet å endre Mhz og oppdatering, så feilen ligger nok ikke der. Det er heller ikke mulig å "flytte" skjermbildet 1 px oppover eller liknende. Jeg finner i hvertfall ingen mulighet for å rette på feilen, så med mindre MultiCom sitter inne med en løsning (f.eks. driver-oppdatering e.l.) må nok PC'n sendes inn til dem for reparasjon.... (Håper jeg ikke får en ny PC; da jeg har brukt 2-3 dager på å installere alt og config'e PC'n akkurat slik jeg vil ha den.) Ingen med forslag til løsning altså? Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (Håper jeg ikke får en ny PC; da jeg har brukt 2-3 dager på å installere alt og config'e PC'n akkurat slik jeg vil ha den.) Ingen med forslag til løsning altså? Åhh, jeg sitter her med akkurat samma følelse Har brukt meget lang tid på oppsett og installasjon og har ikke det minste lyst til å returnere den eller gjøre alt oppsett på nytt. (selv om jeg innerst inne synes det er litt kult, så tar det for mye tid) Kommer uansett til å sende en mail til multicom for å høre hva de sier. Hold meg oppdatert hvis du får noe spennende svar da. Skal gjøre det samme. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 (Håper jeg ikke får en ny PC; da jeg har brukt 2-3 dager på å installere alt og config'e PC'n akkurat slik jeg vil ha den.) Ingen med forslag til løsning altså? Åhh, jeg sitter her med akkurat samma følelse Har brukt meget lang tid på oppsett og installasjon og har ikke det minste lyst til å returnere den eller gjøre alt oppsett på nytt. (selv om jeg innerst inne synes det er litt kult, så tar det for mye tid) Kommer uansett til å sende en mail til multicom for å høre hva de sier. Hold meg oppdatert hvis du får noe spennende svar da. Skal gjøre det samme. Jau, installasjon er fett det - "starte et nytt liv", hehe - men surt å gjøre det 2 ganger på samme PC med noen dagers mellomrom.... Har sendt en lengre mail til MultiCom og forklart situasjonen, med deres gode kundeservice regner jeg med et svar i morgen (tirsdag). Så er det bare å vente og håpe på en software-løsning, selv om jeg tviler... Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (Håper jeg ikke får en ny PC; da jeg har brukt 2-3 dager på å installere alt og config'e PC'n akkurat slik jeg vil ha den.) Ingen med forslag til løsning altså? Tror nok du har en retur sak her. Vil anbefale at du benytter norton ghost elns. hvis du har mulighet til det. Tar en kjapp backup av c disken (og d disken hvis det er nødvendig) på en stasjonær maskin. Da slipper du all jobben hvis de sender deg ny maskin, System restore ---> -Ingebrigt Lenke til kommentar
nugi Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Hmm.. dette var jo litt kjipt.. Men det er vel bare hos noen få dette har skjedd. Men jeg vet at det har stått om akkurat det samme i eldre forum. Jeg hadde faktisk planlagt å bestille G556 i morgen, men nå må jeg nesten vite om det er folk som har G55X som IKKE har det problemet.. er det det? I tillegg er G556 60 GB (C1500) og C1500pro fjernet fra sidene deres ( http://www.multicom.no/GroupsAndProducts.a...type=&HKLevel=4 ). Noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Plugg inn en extern skjerm . Da vil det jo fort vise seg om det er sw/drivere eller selve laptopskjermen det er problemer med , Lenke til kommentar
Polarbastard/Reserve Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hei Voluz Grattis med ny laptop! Men synd å høre du har problemer Jeg har nettopp (Sist torsdag) motatt min G556, og den har for såvidt fungert bra. Det som IKKE var bra var de medfølgende skjermdriverne Etter innstallasjonen så alt ut til å funke bra, men eter en stund ble ikonene på startlinjen sort! En etter en! Ble først litt bekymret, men det retta på seg etter jeg innstallerte de nyeste Omega driverne Prøv dette før du gir opp Beklager at min gamle konto Polarbastard ikke virker p.t! Etter å ha skiftet epost i kontrollpanelet på forumet får jeg ikke noen revalideringsmail slik at jeg kan reaktivere min konto Har sendt mail til forumet i håp om at dette kan bli fikset. BTW: Jeg liker også den nye laptopen min ganske godt Tastatret er nydelig å skrive på etterhvert som jeg blir vant til tastene! Det trådløse nettverksortet derimot kan du få billigt av meg Tror det kan være lurt å få dette oppgradert før man kjøper en G5XX! Lenke til kommentar
hainz Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Vel det finnes en enkel måte å gjøre det på. Ta en tynn sprittusj(svart) og tegn en strek over området eller langs hele skjermens bredde sånn at det ser jevnt ut. Hehe, kanskje litt brutalt men, hva er vel 1 linje mindre når du har 1023 igjen Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Hmm.. dette var jo litt kjipt.. Men det er vel bare hos noen få dette har skjedd. Men jeg vet at det har stått om akkurat det samme i eldre forum. Jeg hadde faktisk planlagt å bestille G556 i morgen, men nå må jeg nesten vite om det er folk som har G55X som IKKE har det problemet.. er det det? I tillegg er G556 60 GB (C1500) og C1500pro fjernet fra sidene deres ( http://www.multicom.no/GroupsAndProducts.a...type=&HKLevel=4 ). Noen som vet hvorfor? Tror nok ikke det er noen gjennomgående feil med G55x, nei. Er nok bare et par av oss som har hatt uflaks. Så du kan sikkert trygt bestille. Tror C1500 er fjernet fordi de er tom for den. Og da erstattes den som regel av en ny serie. Grattis med ny laptop! Men synd å høre du har problemer. Jeg har nettopp (Sist torsdag) motatt min G556, og den har for såvidt fungert bra. Det som IKKE var bra var de medfølgende skjermdriverne Etter innstallasjonen så alt ut til å funke bra, men eter en stund ble ikonene på startlinjen sort! En etter en! Ble først litt bekymret, men det retta på seg etter jeg innstallerte de nyeste Omega driverne Prøv dette før du gir opp. BTW: Jeg liker også den nye laptopen min ganske godt Tastatret er nydelig å skrive på etterhvert som jeg blir vant til tastene! Det trådløse nettverksortet derimot kan du få billigt av meg Tror det kan være lurt å få dette oppgradert før man kjøper en G5XX! Har vurdert å oppgradere driverne, men etter svaret jeg fikk fra MultiCom er det som jeg trodde liten vits i det. (Se svar under.) Hehe, personlig er jeg glad jeg erstattet Realtak-kortet med Intel's WLAN ja. Hørt mye dårlig om Realtek, og Intel's 54 Mbps WLAN fungerer flott! Svar fra MultiCom: "Dette virker umiddelbart som en ren feil med LCD panelet, evt. signalet til dette. Jeg er redd vi ikke har noen trylleformel her, men vil anbefale innsending ihht reklamasjonslinken under, for kontroll og evt. utbedring av feil. Mest sannsynlig er det kun nødvendig å bytte ut LCD panelet. Dersom du er svært avhengig av PC'en i den nærmeste tiden, kan du vente inntil 2 mnd med innsendning, jf Forbrukerkjøpsloven. Vær oppmerksom på at ferieavviklingen i juli måned vil føre til vesentlig lengre behandlingstid enn normalt for slike saker." Vel det finnes en enkel måte å gjøre det på. Ta en tynn sprittusj(svart) og tegn en strek over området eller langs hele skjermens bredde sånn at det ser jevnt ut. Hehe, kanskje litt brutalt men, hva er vel 1 linje mindre når du har 1023 igjen. Hehe, tror nesten heller jeg leverer den inne altså, men takk for kreativt forslag, hehe. Lenke til kommentar
nugi Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hmm.. dette var jo litt kjipt.. Men det er vel bare hos noen få dette har skjedd. Men jeg vet at det har stått om akkurat det samme i eldre forum. Jeg hadde faktisk planlagt å bestille G556 i morgen, men nå må jeg nesten vite om det er folk som har G55X som IKKE har det problemet.. er det det? I tillegg er G556 60 GB (C1500) og C1500pro fjernet fra sidene deres ( http://www.multicom.no/GroupsAndProducts.a...type=&HKLevel=4 ). Noen som vet hvorfor? Tror nok ikke det er noen gjennomgående feil med G55x, nei. Er nok bare et par av oss som har hatt uflaks. Så du kan sikkert trygt bestille. Tror C1500 er fjernet fordi de er tom for den. Og da erstattes den som regel av en ny serie. - Jepp. Jeg endte opp med en: G556E DVD±RW C1500 15" 40GB 512MB 54Mbps WLAN, FireWire, USB 2.0, 1400x1050 ATI M11 Radeon 9700 128MB. Er jo en genial PC, men litt dyrere enn planlagt. Blir alltid sånn G556pro (med DVD brenner og 128 MB) er fjernet fra deres sortiment, argh!! Lenke til kommentar
burnoutboy Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Se øverst til venstre (innringet) - der er en rekke med rare pixler, ca. 15 stk. En tilsvarende finnes også øverst midt på skjermen. For stort (helt) bilde se her. oi! har du bra digitalkamera eller? eksepsjonelt bra kvalitet på bildet synes jeg (stor versjon) EDIT: skriveleif Endret 1. juni 2004 av burnoutboy Lenke til kommentar
voluz Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 oi! har du bra digitalkamera eller? eksepsjonelt bra kvalitet på bildet synes jeg (stor versjon) Hehe, joda - er helt greit det. Og kameraet er jo til salgs også, hehe. Så du får kjøpe det om du synes det er så bra. Salgslink her. -------- Når det gjelder tilbakesending av maskinen (gjelder vel kanskje spesielt deg enmannen) så fikk jeg opplyst følgende av MultiCom: "Vi bruker normalt 2-3 virkedager her på slike saker, men avvik fra dette kan selvsagt forekomme begge veier. Du trenger kun returnere selve datamaskinen, uten noe tilbehør. Ta også gjerne ut batteriet om du ønsker å redusere vekten. Vennligst benytt den originale emballasjen til forsendelse." Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 det der er piskelfeil og det kan være subpikslene som spøker her. Du kan prøve å masere området. Ta en sminkepad som damer bruker å fjerne sminke med (ren selvføgelig) slå av skjermen og maser dette området litte gran. Ikke trykk for hardt men masser forsiktig. Slå på skjermen og se om den er der ennå. Alternativt er dette et signalfeil. Dvs at det er problemer med signalet til skjermen. Uansett er dette en garantisak spør du meg. Skjermen bør jo være dekket av ISo 13406-2 Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Kan bærbare ha pixelfeil på samme måte som LCD skjermer? Jeg har hørt at 50% av alle LCD skjermene har pixelfeil, men aldri sett en feil på en bærbar. Er det samme type LCD eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå