Gå til innhold

USA sekulært?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om Kristendommen og USA, de kommer her:

1. Er USA sekulært?

2. Har de religionsundervisning i skolen?

3. Begynner alle skoleklasser dagen med "I pledge alliance to... One nation under God osv.

4. Står det noe om kristendommen på sedlene i USA?

5. Hvis sekulært, hvorfor slutter Presidentene alle talene sine med "God bless you"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten USA er sekulær, samtidig er det amerikanske folk av de mest religiløse i den vestlige verden. Den judeo-kristne arven/kulturen står sterkt. Republikanerne har for eksempel lenge kjempet for bønn i skolen (offentlige skoler), men dette tror jeg blir regnet for grunnlovsstridig. Offentlige skoler skal være religionsnøytrale ja. Troskapseden eller hva den kalles har vært omdiskutert, "One nation under God" tror jeg kom til på 50 tallet eller omtrent der. Selv om det religiøse høyre er ivrig tilhenger av akkurat den frasen, forsvarer dem den blant annet med at det ikke omtales noen bestemt Gud. På pengesedlene står det "In God we trust". "God bless you" er mye også en frase, men igjen, amerikanere er religiøse og politisk sedvane sier at en president må være religiøs.

 

Selv om "God" brukes religionsnøytralt, er det sjeldent noen hemmelighet "hvem" sin Gud man tilkaller.

Lenke til kommentar

Takk igjen, er selvsagt mye mer å finne ut om dette, men det var det jeg kom på i farten.

 

Ellers er det verdt å merke seg nå når det nærmer seg presidentvalget at om Kerry vinner så vil det være den eneste katolikk ved siden av Kennedy. Waspene har stort sett hatt grepet om det hvite hus.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg har noen spørsmål om Kristendommen og USA, de kommer her:

1. Er USA sekulært?

Ja og Nei, det skal være

2. Har de religionsundervisning i skolen?

På offentlig skole? Nei

3. Begynner alle skoleklasser dagen med "I pledge alliance to... One nation under God osv.

Bare på mandager og det er helt frivillig

4. Står det noe om kristendommen på sedlene i USA?

Ikke direkte kristendommen, men det står God på de tror jeg... husker ikke

5. Hvis sekulært, hvorfor slutter Presidentene alle talene sine med "God bless you"?

Fordi 75% av amerikanere er kristne, og presidenten er kristen.

Lenke til kommentar
3. Begynner alle skoleklasser dagen med "I pledge alliance to... One nation under God osv.

Bare på mandager og det er helt frivillig

 

Der jeg gikk på skole var det hver dag, og om det var frivellig kom an på hvilken lærer man hadde. Gikk faktisk på to skoler og det var likt begge steder. Og for noen lærere var det ikke nok at man skulle ramse opp disse arkaiske ordene, man skulle gjøre det med respekt uten tegn til at man egentlig syntes det var teit (noe de fleste gjorde).

 

4. Står det noe om kristendommen på sedlene i USA?

Ikke direkte kristendommen, men det står God på de tror jeg... husker ikke

"In God We Trust" står det. Kanskje fordi Alan Greenspan er kristen (ikke vet jeg).

 

EDIT: sitering som forsvant.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Der jeg gikk på skole var det hver dag, og om det var frivellig kom an på hvilken lærer man hadde. Gikk faktisk på to skoler og det var likt begge steder. Og for noen lærere var det ikke nok at man skulle ramse opp disse arkaiske ordene, man skulle gjøre det med respekt uten tegn til at man egentlig syntes det var teit (noe de fleste gjorde).

Jau, men lærerne har ikke lov til slikt egentlig... Hver dag? Hmm, i alle mine år på skole i USA så har det bare vært på mandager... vel... kanskje det var hver dag på barneskolen... Hmmm. Hvilket årstrinn gikk du på skole der? Det har kanskje noe med saken å gjøre.

Men som jeg sier, har ikke lærerne lov å drive på sånn, og man kan eventuelt klage.

 

"In God We Trust" står det. Kanskje fordi Alan Greenspan er kristen (ikke vet jeg).

Den har nok vært der lenger enn Greenspan har levd, hehe. Tror det står det på alle pengene i USA. Men dette trenger jo ikke bety den kristne guden, men fremdeles så er ikke dette sekulært, siden det er fremdeles religiøst.
Lenke til kommentar
Hmmm. Hvilket årstrinn gikk du på skole der? Det har kanskje noe med saken å gjøre.

Men som jeg sier, har ikke lærerne lov å drive på sånn, og man kan eventuelt klage.

Junioråret i High School. Men det er en stund siden (96/97). Husker ikk e når folk begynte for alvor å protestere mot det.

Tror det står det på alle pengene i USA. Men dette trenger jo ikke bety den kristne guden, men fremdeles så er ikke dette sekulært, siden det er fremdeles religiøst.

Det står på sedlene, som alle har samme farger og likt format. Det er nok den kristne guden det er snakk om, men grunnen er at de på død og liv skal beholde den samme designen som de har hatt siden...

Det var forresten ikke så lenge siden (mindre enn 10 år) dollaren fikk vannmerke og sikkerhetstråd. Det har det vært i norske sedler så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...