Gå til innhold

Vannivået synker stadig - hurtigkoblingene?

Anbefalte innlegg

Vel, nå har vannkjølingen min surret i over en uke. Det jeg har lagt merke til er at vannivået i tanken stadig synker. Jeg har sjekket over hele systemet og alt er knusktørt. Men det er noe som gjør at vannet, sakte men sikkert, forsvinner.

Jeg bruker AC' hurtigkoblinger på alt i systemet. Det kan jo være at vann fordamper fra disse, men sikker er jeg ikke.

Er det normalt at vannet synker gradvis? (Tipper at det ikke er det) Noen som har noen forslag på hva det kan være?

vannstand.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så ut som litt mye... Men har du forsøkt å etterfylle tanken og se om det fremdeles forsvinner vann? Er jo mulig at luft etc. i systemet har blitt erstattet av vann over tid, og at luften da er i tanken :hmm:

Men lurer på samme som diablito2k, hvor lenge har det gått mellom tidligere og nå?

edit: damn, svart på det alt... jeg må være treg på postinga :D

Uansett, 12 dager er da ikke i nærheten av lang nok tid til at så mye vann skal ha fordampet. Grunnen må vel ligge et annet sted... (eller skal vi si "vannet må vel ligge et annet sted"? :laugh: )

Endret av oycob
Lenke til kommentar

Du har sikkert hatt luftlommer i radiator eller andre steder i systemet ditt. Etter å ha kjørt en stund så forsvinner disse luftlommene som kan oppstå og dermed mindre vann i tanken

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

mitt system må jeg jevnlig helle på en liten dæsj. Gått å surra i 1 1/2 år sånn omtrent. Ingen lekasjer noe sted, men virker som det fordamper fra ?

så lenge det ikke blir fuktig noe sted så går det nok greit.

Har gjort det på mitt system i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hvordan kan væske bli borte fra lukket system?

- Må jo være oksygenet i vannet som presses ut, det utgjør endel volum. Når det presses og ristes ut blir vannet "hardt"

- Luftlommer som fylles opp etterhvert i et nytt system.

- Overtrykks ventil en eller anen plass på pumpe eller tank som har et lite hull der det kanskje kan fordampe noen dråper.

- Koblinger som har minimal lekarsje, men som holder tempratur på 30'C kan fort dunste av litt.

Lenke til kommentar

Det er nærmest "umulig" å få systemet 100% tett. Litt "svetting" vil nesten alltid forekomme. Enten gjennom påfyllinga i tanken eller andre former for skjøter / sammenføyninger.

Silikonslanger (tro det eller ei) "lekker" faktisk litt vann også. Om dette er en slags omvendt osmose (er på tynn is nå) er jeg ikke sikker på, men har lest noe om det ett eller annet sted.

Så jeg tror neppe det er noen vei utenom; Vi må nok etterfylle, sånn dann og vann.

Lenke til kommentar

Får kjøpe 10-12mm plexi rør å bøye dem til med litt varme for å unngå dette da :)

montere på nippelen med dobbelflenset gummipakning eller noe, det er brukt på bremse systemer flere plasser så det lekker ikke hehe

Lenke til kommentar
Litt fordamper, men det skal ikke forsvinne så mye vann..

Sikker på det ? det samme har skjedd til meg. hadde masse vann i tanken, men tanken var nesten TOM! en dag her.. jeg sjekket etter lekkasjer over alt.. men fant ingenting..

Så tok jeg å tettet igjen alle mulige luftveier i tanken, å nå er det normalt ;) nå ligger det som har fordamet i "taket" at tanken å "faller" ned igjen :w00t:

Lenke til kommentar

Vil nok si meg enig i at diverse luftlommer i anlegget har løsnet etterhvert og nådd fram til tanken. Det er ikke snakk om mye vann heller... selvfølgelig, hvis det fortsetter i det tempoet så bør du kanskje gå over systemet dit en gang til.

Ethvert system vil gradvis miste vann. Systemer med "provisoriske" vanntanker som ikke har et 100% tett lokk vil miste mere.. Men som Skrue sier, så skjer det også en mikroskopisk "svetting" igjennom slangene. Ikke mye, men ilopet av et år så blir det alikevel en del :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan væske bli borte fra lukket system?

- Må jo være oksygenet i vannet som presses ut, det utgjør endel volum. Når det presses og ristes ut blir vannet "hardt"

- Luftlommer som fylles opp etterhvert i et nytt system.

- Overtrykks ventil en eller anen plass på pumpe eller tank som har et lite hull der det kanskje kan fordampe noen dråper.

- Koblinger som har minimal lekarsje, men som holder tempratur på 30'C kan fort dunste av litt.

Det fordamper faktisk litt (minimalt) gjennom vannslangene... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...