Gå til innhold

Beste ordning for hjemmepc?

Anbefalte innlegg

Ok, vet at dette kan være på kanten av webshoperfaringer....

Men, det jeg lurer på er om noen har prøvd hjemmepc-ordning hos de forskjellige nettbutikkene (psdata, mpx , komplett osv).

-Fungerer det bra?

-Er det noen som er "best" på dette feltet?

-Er det noe spesielt jeg bør tenke på når bedriften jeg jobber for inngår en slik avtale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder langt i fra for alle. for de fleste blir det billigere enn om du bygger selv. Men den største fordele er at du får skatte fordel. Dvs at den mådelige innbetalingen blir trekt før skatt... det er det mye å spare på....

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hatt en Dell hjemmePC i tre år og det har funket bra for sin bruk (CS-spilling, hehe). For tre år siden hadde jeg heller ikke nok spenn på konto for å kjøpe en fet selvbyggerPC og mine PC-kunnskaper var begrenset. Så da var løsningen grei for meg. Men selv om du får en del skattemessige fordeler, er det billigere i totalsum å bygge selv, slik jeg velger å gjøre i disse dager.

Ser også i ettertid at Dell-PC'en var vanskelig å oppgradere (mange særegne komponenter) og i etterpåklokskap ville jeg nok ikke inngått en slik avtale på ny.

I tillegg vil jeg bare nevne at det er vanskelig å få en ferdigbygget PC som tilfredsstiller ditt nøyaktige behov og din lommebok. De fleste hjemmePC avtalene jeg har sett har alltid hatt minst en eller to komponenter som jeg mener er helt unødvendige eller avleggs, men uten muligheter for å oppgradere i startpakken, dvs du må oppgradere selv etter kort tid.

Styr unna, hvis du har cash på hånd.

Endret av Arne And
Lenke til kommentar

Men for å svare konkret på spørsmålene dine:

-Fungerer det bra?

Ja. Har jobbet i bedrifter som både har hatt avtale med Dell og med andre webshops. Alle aktørene gjorde jobben bra.

-Er det noen som er "best" på dette feltet?

Hva er best? Av de jeg har erfaring med har Dell hatt det mest fleksible systemet for å selv velge komponenter til PC'en. Men negativt at de benytter egne HK osv.

Dell bruker Resonia som leasing-selskap og de er veldig dyktige. Behandling av ansattes bestillinger, avtaler osv. gikk veldig greit.

-Er det noe spesielt jeg bør tenke på når bedriften jeg jobber for inngår en slik avtale?

Ja, rabatter, leasingperiode og verdi av PC ved avtalens utløp, frikjøp av PC før leasingperiode er over, levering, henting og support.

Lenke til kommentar

Virker som om det er flere måter å gjøre dette med hjemme-pc avtaler på.

Noen bruker en eller annen form for finansiering på disse pakkene, og da går hele vitsen med ordningen bort i mitt syn. I tillegg kan selve pc-pakken være overpriset og inneholde litt suspekte komponenter i forhold til hva som er tip-top på markedet. De får det til å høres veldig fint ut, med "gode" spesifikasjoner og en i utgangspunktet veldig bra pris. Du betaler jo kun et "lite" beløp av nettolønnen din... Det som er problemet er at det du sparer egentlig blir spist opp av selskapet som holder leasingavtalen, eller finansierer den. Du sitter da igjen med en finansiering som egentlig er billig i forhold til å gå til GE-capital eller andre lignende selskap. MEN så var det den overprisede pc'en da... Disse pc-pakkene kommer gjerne fra store kjente merker, og er som regel beregnet på folk som egentlig ikke har særlig peiling på hva de kjøper. Se ordentlig over hva de faktisk består av før du hiver deg på en slik ordning. Sett sammen en tilsvarende maskin og sammenlign prisen på den mot oppgitt totalverdi på tilbudet.

Jeg jobber i et ganske lite firma med god og ryddig økonomi, og vi har nettopp inngått en ny hjemmepc avtale. Men vi har gjort det slik at jeg valgte ut en pc-pakke fra komplett, og valget falt på deres Dinside.no pc for Mai som faktisk gir utrolig mye for pengene. Firmaet kjøper og betaler disse (11) pc'ene, og vi blir trukket i bruttolønn i 36 mnd. Slik sparer vi faktisk masse penger. For min oppgraderte versjon (større og bedre skjerm ;) ) som egentlig koster nesten 16K å kjøpe kontant i dag, vil jeg betale ca. 11200 kr for totalt dersom jeg også regner tapte feriepenger inn.

Slikt er en ok avtale :) Ledelsen på min jobb er jo kjempe grei som gjør det på denne måten. En slik løsning kan bare gjøres dersom firmaet har god økonomi, da det er mye penger å sette bort over 3 år.

Lenke til kommentar

-Blir pcen momsfri i en slik ordning(siden firmaet er involvert)?

-Jeg tenkte på en litt feters bærbar. De er så dyre :( at det kunne ha vært en fordel å ta det av bruttolønnen.

-Nå vet jeg at psdata, komplett og mpx har en slik ordning...Får kaste meg på tlfen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...