Gå til innhold

PowerVR's nye kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir kortet AGP eller PCI-express

 

Det jeg har hørt hittil er først og fremst AGP, men de vil nok komme med en PCI-X etterhvert.

 

 

Kom over en liste med "specs" som vistnok skal være rimelig troverdig. Enkelte har slaktet den, men mine kilder sier at den er rimelig grei.

 

Max Texture Height 4096 px

Max Texture Width 4096 px

Max Active Hardware Lights 8

Max Texture Blending Stages 8

Textures In Single Pass 16

Fixed Function

Max Texture Coordinates 8

Max Vertex Blend Matrices 98

Pixel Shader Version 3.0

Vertex Shader Version 3.0

DirectX Version Hardware Support 9.0C

Max User Clipping Planes 8

Memory And Core Clock 375 MHz synchro

VGA Core Codename PowerVR S5A2

Total Local Video Memory 256 MB

Total Local Texture Memory 254 MB

Max AGP Memory 256 MB

Rendering Bit Depths 16, 32

Z-Buffer Bit Depths 16

Direct3D Device Features

Additive Texture Blending Supported

AGP Texturing Supported

Anisotropic Filtering Supported

Bilinear Filtering Supported

Cubic Environment Mapping Supported

Cubic Filtering Supported

Decal-Alpha Texture Blending Supported

Decal Texture Blending Supported

Directional Lights Supported

DirectX Texture Compression Supported

DirectX Volumetric Texture Compression Supported

Dithering Supported

Dot3 Texture Blending Supported

Dynamic Textures Not Supported

Edge Antialiasing Supported

Environmental Bump Mapping Supported

Environmental Bump Mapping + Luminance Supported

Factor Alpha Blending Supported

Geometric Hidden-Surface Removal Supported

Guard Band Supported

Hardware Scene Rasterization Supported

Hardware Transform & Lighting Supported

Legacy Depth Bias Supported

Mipmap LOD Bias Adjustments Supported

Mipmapped Cube Textures Supported

Mipmapped Volume Textures Supported

Modulate-Alpha Texture Blending Supported

Modulate Texture Blending Supported

Non-Square Textures Supported

N-Patches Supported

Perspective Texture Correction Supported

Point Lights Supported

Point Sampling Supported

Projective Textures Supported

Quintic Bezier Curves & B-Splines Not Supported

Range-Based Fog Supported

Rectangular & Triangular Patches Not Supported

Rendering In Windowed Mode Supported

Scissor Test Supported

Slope-Scale Based Depth Bias Supported

Specular Flat Shading Supported

Specular Gouraud Shading Supported

Specular Phong Shading Supported

Spherical Mapping Supported

Spot Lights Supported

Stencil Buffers Supported

Sub-Pixel Accuracy Supported

Table Fog Supported

Texture Alpha Blending Supported

Texture Clamping Supported

Texture Mirroring Supported

Texture Transparency Supported

Texture Wrapping Supported

Triangle Culling Not Supported

Trilinear Filtering Supported

Two-Sided Stencil Test Supported

Vertex Alpha Blending Supported

Vertex Tweening Supported

Volume Textures Supported

Z-Bias Supported

Z-Test Supported

W-Buffering Supported

Z-Based Fog Supported

Vertex Fog Supported

W-Based Fog Supported

Lenke til kommentar

Blir veldig spennende...

 

PowerVR har alltid brukt en meget spessiel måte å "rendre" bildet på.

En meget avansert HSR-metode.

 

Husker selv at jeg hadde et PowerVR kort for lenge siden... Matrox m3D, var en god konkurent til Voodoo 1 :yes:

 

Kyro kortene til PowerVR som var i samme prissegnent som GeForce 2 MX og slo i mange tilfeller både Radeon 256 og GeForce 2 GTS, men de hadde ikke T&L, noe som både ATi og nVidia brukte mot dem...

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg aldri har hørt om PowerVR før........

Så skal det si at det eneste jeg visste om skjermkort for 1 og et halvt år siden var at jeg hadde et 9700pro... :)

 

 

kom forresten over dette:

 

As a graphics processor developer, PowerVR has not released anything new since early 2001 and analysts of the industry rarely take this firm into the account when talking about prospects for the industry. However, PowerVR reminds the world about itself by releasing some pieces information leading to assume about its new products indirectly.

 

I 2001 var den forrige chippen lansert.

Hvordan lå den an i ytelse i forhold til nVidia, matrox og 3dfx da? (tar ikke med ati fordi de var vel ikke helt inne i high end markedet da?)

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg aldri har hørt om PowerVR før........

Så skal det si at det eneste jeg visste om skjermkort for 1 og et halvt år siden var at jeg hadde et 9700pro... :)

 

 

kom forresten over dette:

 

As a graphics processor developer, PowerVR has not released anything new since early 2001 and analysts of the industry rarely take this firm into the account when talking about prospects for the industry. However, PowerVR reminds the world about itself by releasing some pieces information leading to assume about its new products indirectly.

 

I 2001 var den forrige chippen lansert.

Hvordan lå den an i ytelse i forhold til nVidia, matrox og 3dfx da? (tar ikke med ati fordi de var vel ikke helt inne i high end markedet da?)

Hehehe, KYRO er nok før din tid i så fall...

 

Når det gjelder uttalelsen fra de analytikerne... De kjenner litt til grafikk-markedet, men har enda ikke forstått at MBX fra PowerVR mye bedre enn hva ATI og nvidia har sluppet på markedet (mobil-grafikk)., noe som gjør at jeg ville tatt den (og lignende andre) kommentaren med en klype salt.

 

Men når det gjelder KYRO...

Som Raptor sa, så var det et kort som prismessig var blant de billigste, men ytelsesmessig var mye mye bedre. Her[/url} er en test som viser at KYROen lå ikke så værst an til å være så billig. Og den har et ganske stort potensiale

This is not going to be the card for the power user that will sacrifice life and limb for that next upgrade. It is for the “Joe Six-pack” crowd that wants some decent performance that does not require you make a trip to the pawnshop. Also we were told that there will be eight manufacturers of this card so the competition on the price level should be fun to say the least.

 

Something that really gets me excited about the Power VR 3D technology is this. What do we get if we apply Tile Based Rendering to a 200MHz chipset? Maybe we will see that come to pass but it did not sound to be happening any time soon. I would certainly like to see Imagination and ST Micro make a run for the top spot though.

 

Her finner du en test fra Beyond3D som også går litt mer i dybden når det gjelder forskjellen i teknologi mellom KYRO og andre "vanlige" kort.

 

 

Når det gjelder Series 5, så er det veldig mange som har store forhåpninger til denne, da chip-familien vil også bl.a. bli brukt til å drive SEGAs nye arkade maskiner. Det eneste virkelige store spørsmålet er hvem (hvis noen) som vil produsere chipene og produsere kortene.

PowerVR er nemlig et firma som "selger" IP, og gjør ikke som ATI og nvidia (som begge er ansvarlige for å produsere kjernene til sine kort). Dermed er det en enda større kostnad å komme i gang med å selge PowerVR kort i forhold til ATI og nvidia. (Men det blir også billigere i det lengere løp)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...