Gå til innhold

Nybegynner innen vannkjøling søker hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg planlegger å kjøpe ny maskin om ikke alt for lenge, i den forbindelse vil jeg gjerne ha en litt stille maskin, maskinen skal ikke overklokkes. I den forbindelse lurte jeg på om vannkjøling var ett bra alternativ, jeg er ikke spesielt fingernem, så noe avansert bygging er ikke særlig aktuelt, alt som kjøpes bør kunne monteres med en skrutrekker, betratninger ønskes om følgende temaer:

Prisen: Hvordan blir denne i forhold til en stille luftkjøling?

Risikoen: Lekkasjer, er dette bare noe som folk er redd for, fordi det er vann, eller skjer det faktisk?

Vedlikehold: Trengs det noe vedlikehold?

Så til litt mer generelle betraktninger, det virker som radiatoren ofte plasseres på innsiden(?) av kabinettet, personlig synes jeg det virker noe meningsløst, da man ved å plasere den på utsiden av kabinettet kan flytte all varmen ut av kabinettet, slik at man ikke trenger kabinettvifter, eller vifte på radiatoren (en god radiator burde klare fint å kjøle vannet om den står i ett vanlig rom, eller er jeg optimistisk nå?).

Jeg har sett på denne zalmenen som virker til å være noe i den gate som jeg ønsker meg, og jeg ser også at man kan kjøpe en vga-blokk til den, noe som virker veldig ønskelig, da man bare sitter igjen med en hovedkilde til varme, nemlig strømforskyningen. Er det noen som vet om noe liknende i en billigere prisklasse?

Jeg har sett vannkjølte strømforskyninger, men det er to ting som bekymrer meg, 1. De er veldig dyre 2. Vil det overbelasete radiatoren?

Til sist lurer jeg på hvor lett det er å skaffe nye deler til slikt? La oss si at zalman får konk om 2 år, ett år senere skal jeg ha en ny maskin, kan jeg bare kjøpe vga og cpu-blokk da, og koble det til, å forsette min lykkelige tilværelse?

PS: jeg leste dannkjølingsguiden, del1, men lurer forsatt på/trenger en nøyere forklaring til, det jeg lurte på.

På forhånd takk for hjelpen, og takk for at dere orker å lese igjennom ett såpass lang og omstendelig innlegg.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lang post dette :) skal se hva jeg klarer å svare på..

Prisen: siden du ikke skal overklokke, vil det være "waste of money" ved å kjøpe vann.

risikoen: hvis alt er montert riktig med stips eller slange klemmer, så er det veldig lite risiko for å det skal lekke..

Vedlikehold: jeg har hørt om folk som har kjørt vannkjøling i 2 år uten no som hels vedlikhold.. det eneste vedlikeholdet du evt vil få er bytte av vann, og rensing av blokkene.. men med destilert vann og frost væske i systemet kan det ta LANG tid før du evt må gjør det.

poenget med radiatoren er å overføre varmen fra vannet til luften. og jo kaldere luften er, jo bedre overføres varmen (energi kan ikke skapes, bare omformes)

det beste stedet å sette radiatoren er nederst i front så den suger inn kald luft.

den zalmanen er en smaks sak.. og en radiator med ei stille vifte på ville virke bedre.

du kan få kjøpt ferdig vannkjølt psu, men det er dyrt (husker ikke hvor de hadde det)

vannkjølings utstyr er veldig enkelt å få tak i.. og evt om du ikke får tak i akkurat den blokken du evt hadde, så kjøper du bare en ny en som har samme diameter på niplen som den du hadde..

de vanlige dimensjonene på blokkene er 3/8 (10mm) og 1/2 (12mm)

på slanger så er det 3/8 ID og 1/2 ID som passer de overstående ;)

håper min lange post forklaret noe ;)

Lenke til kommentar
poenget med radiatoren er å overføre varmen fra vannet til luften. og jo kaldere luften er, jo bedre overføres varmen (energi kan ikke skapes, bare omformes)

det beste stedet å sette radiatoren er nederst i front så den suger inn kald luft.

den zalmanen er en smaks sak.. og en radiator med ei stille vifte på ville virke bedre.

Jo det er jo greit, men om amn først overfører varmen, så kan man jo overføre den helt ut, om du skjønner hva jeg mener, da er varmen utenfor kabinettet, og dermed slipper man å ha vifter i kabinettet (hovedgrunnen til å ha vifter er jo å videretransportere varmen fra cpu og gpu, siden ribbene og viftene deres bare kjører luften vekk fra kjernen og inn i resten av kabinettet).

Når det gjelder zalmannen, tror du den vil virke "bra nok", til å kjøle ett normalt klokket system?

Når det gjelder prisen, så har jeg tenkt som så: ett par stille vifter og filter ca 300, gpu som er stille, kanskje 200 ekstra (i forhold til billigste type), skikkelig ribbe og vifte, ca 600, da er man oppe i 1100 kr, la oss si man kan få tak en vifteløs vannkjøling til 2k (inkluder gpu-kjøler), da er ikke prisen så voldsomt mye større, og den delen av systemet er helt stille. Men jeg er kasnje litt utenfor i estimatene mine?

Hvordan er det forresten med pumpen, vil den lage merkbar støy?

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive ett langt og utfyllende svar

AtW

Lenke til kommentar

jojo, men når du vannkjøler så har ikke cpu behov for den "store" luftstrømmen, men selve hket trenger en liten sirulasjon av frisk luft for å ikke bli for varmt. (Det er ikke bare cpu/chipsett som blir varmt på et hk)

zalmanen har en liten pumpe inni. og de fleste pumper lager ikke no serlig lyd, det er mer en vibrering så hvis du setter pumpa på no skumgummi e.l. så er de så og si lydløse.

når det er med prisen i forhold til zalmanen, så kan du jo få et komlett stille luftkjølt system til langt under den prisen..

pluss at du kun kjøler cpu med den zalmanen.

ps. jeg er litt trøtt, så beklager hvis jeg ikke får med alt :)

Lenke til kommentar

Trådstarter: Det er kjempefint med et vifteløst system, men etter min mening helt bortkastet. I mitt tilfelle har jeg 2 vifter i kabbiset. En i PSU og en på radiator. Ingen av dem hører jeg. Det som derimot fremdeles lager støy er harddiskene. Så dersom du ikke har noen vanvittig stillegående harddisker, mener jeg det er meningsløst å streve etter en vifteløs PC. Og når CD-romen min freser opp, bråker den mer enn mine gamle 35dB vifter.

Den Zalman'en du henviser til, har fått dårlige tester, men siden du ikke skal klokke, er det sikkert nok. Jeg ville heller gått for selvkomponert vannkjøling, der du kjøper Eheim 1046 pumpe, passende blokker, og en slik radiator, som da kan monteres rett i et 80mm viftehull. Kjøp også 3stk slike. 2 av dem på radiator, og en av dem i PSU (bytter ut den gamle, så sant du ikke allerede har en svært stillegående en)

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Huff, så lang post. Hvis noen har svart på dette fra før av, sorry... Den Zalman saken tror jeg ikke akkurat egner seg til så suuper overklokking, det er ingen vifter + at pumpa er innebygd (ikke regn med noen kald cpu i hvertfall)

EDIT: ops trodde den SKULLE overklokkes jeg :blush:

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...