Gå til innhold

Kjøpe brukt bærbar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trådløst internett: Trådløst nettverkskort (integrert eller PCMCIA)

surfing: Høy oppløsning er en fordel, XGA (1024x768). Hva slags oppløsning har du nå? Prøv 1024x768 og se hva du synes. Jeg ville foretrukket SXGA (1400x1050), men dette koster mer.

DVD på senga: Hvis du har strømuttak i nærheten så er ikke det noe problem, hvis du skal kjøre på batteri bør du ha god batterikapasitet. En god del DVD-rom-spillere bråker mye ved avspilling, men det er vanskelig å si stort om på forhånd.

Ikke stor og tung: Sjekk fysiske mål.

Nokia 6600: IrDA eller bluetooth (førstnevnte mest vanlig, mulig å kjøpe separat)

Det kan være en fordel for deg å velge en pc fra en kjent leverandør siden du da får preinstallert operativsystem/programvare (og bedre support).

Pc'er med Pentium M-cpu (Centrino) har best batterikapasitet, best ytelse og er mest stillegående. Intel Celeron er bare best på pris, men dårlig ytelse. Pentium 4-M (mobile) er et godt alternativ ved kjøp av brukt pc.

Angående 256 vs. 512 MB minne i Windows XP. Det går greit med 256 MB, blir først problemer dersom du gjør mye på en gang. Med 128 MB går derimot alt i stå.

Ny pc med Intel Centrino, 512 MB, SXGA-skjerm hadde selvfølgelig vært et bra valg, men da sprenger du budsjettet ditt... Begge billig-pc'ene fra Komplett og også den fra Expert ser på papiret ut som kurante kjøp. Selv så holder jeg en knapp på HP Pavilion zv5112EA fra Komplett av de tre.

Her er noen eksempler fra bruktmarkedet, fint hvis andre kommer med innspill: (godt mulig de allerede er solgt:))

pc1

pc2

pc3

Endret av ohn
Lenke til kommentar
en centrino er jo ikke nødvendig men m prosessor er iallefall å trakte etter. og har du en centrino har du jo wifi og bt også så.

Er vel også et ukjent merke dette, men blir en avveining. pris/service.

Når blei bt en av kriteriene for Centrino baserte maskiner? Hvis du mente at ECS er ukjent merke, så er det faktisk ikke så veldig ukjent for de som vet litt.

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt HP Pavilion zv5112EA nå, men er det noen som vet om det evt. går ann å oppgradere til 512mb ram, hvis det viser seg at 256mb ram ikke holder? Og hvor mye vil slikt koste? Hvordan er komplett.no å handle med? rask levering/service osv. Kjøpte den stasjonære pc`n min fra multicom og må si meg kjempefornøyd med leveringstiden, har heller ikke hatt noen problemer med pc`n utenom de jeg har greid å lage selv :blush:

Endret av Bullit
Lenke til kommentar

Ang. det om hvordan det er å kjøpe fra komplett, så har jeg bare gode erfaringer med dem! Hvis det skulle være noe tull er det bare å komme tilbake til dem, så fikser de det uten å krangle på noe.

Jeg kjøpte en stasjoner pc hos dem som absolutt ikke fungerte, den leverte jeg inn og fikk etter et par dager pc`en igjen med mye bedre komponenter enn dem jeg hadde betalt for! Det er bra service vil jeg si! :thumbup:

Skal kjøpe bærbar nå jeg og, i budsjettklassen.. så dette er god lesning for meg! Mye bra tips, stå på alle sammen! :w00t:

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for Pavilion zv5112EA, stor skjerm og et fint utseende og siden jeg kan oppgradere ram så kan jeg ikke se noen problemer. Tusen takk for all hjelp! Har faktisk lært meg litt om ditt og datt i pc verdenen nå :)

Lenke til kommentar

Satser på at dette blir bra. Gleder meg som en unge nå. Må få handlet meg en sånn trådløs boks til uken, slik at alt er klart til pc`n kommer :) Gir tilbakemelding når pc`n er oppe går. *glede seg, glede seg, glede seg*

Lenke til kommentar

Da var både pcèn og det trådløse nettverket oppe å går! Fantastisk digg! Fikk den bærbare igår, så har ikke testet ut så mye ennå men så langt er jeg veldig fornøyd :D Ser frem til solrike surfedager på verandaen og slappe dager på sofan mens jeg surfer nå :green:

Lenke til kommentar
Da var både pcèn og det trådløse nettverket oppe å går! Fantastisk digg! Fikk den bærbare igår, så har ikke testet ut så mye ennå men så langt er jeg veldig fornøyd :D Ser frem til solrike surfedager på verandaen og slappe dager på sofan mens jeg surfer nå :green:

Høres ut som du går en vidunderlig sommer i møte. Kombiner det med litt øl om du liker det og du har en vinner. Hvem trenger Syden når man har veranda, internett og øl?

Lenke til kommentar

Har selv et lyseblått håp om noenlunde friske sommerkvelder i det kolde nord der jeg kan surfe og drikke øl samtidig. Skal begynne som student i Narvik, har vurdert en iBook, men har muligens nå fått tilbud på en brukt pentium3-basert bærbar maskin, så får vi se prisforskjellene. I så fall blir det nok til at jeg investerer i et PCMCIA kort som gir WLan.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt mer om pcen? Støyer den mye?

Lenke til kommentar

Så langt kan jeg ikke si jeg er plaget av noe støy fra maskinen. Klokka er nå snart 3 om natta mens jeg skriver på laptoppen, hører den ene viften går mens jeg skriver her, men det er absolutt ikke plagsommt på noen måte for min del. Eneste jeg kanskje har å utsette litt på er batteritiden, men dette var jeg jo klar over. Ca. 2t vil jeg tippe med aktivt brukt, før batteriet begynner å nå kritiske stadier. Ellers må jeg si meg veldig fornøyd med skjermen, selv om det ikke er den råeste oppløsningen på den. Harmon kardon høytalerne er kanskje en smule oppskrytt? Er iallefall ikke noe rå lyd som kommer ut av de, men greit nok.

Endret av Bullit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...