Bullit Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Vil ha trådløst internett i leiligheten og da må jeg jo skaffe meg en bærbar, men har fint lite peil på hva jeg egentlig trenger. PCèn vil bli mest brukt til surfing, kanskje spille litt musikkk på. Hadde jo også vært digg med mulighet til å se DVD på senga. Har ikke veldig lyst til å bruke noe særlig mer enn 5-8000.- Har kikket på et par brukte Dell bærbare på bruktforumet, men vet ikke om de har det jeg trenger (må ha innebygd sak for trådløst internet!) Helst så ny som mulig, og ikke så veldig stor og tung. Håper noen kan hjelpe en fersking på området. Lenke til kommentar
ohn Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Det er nokså nylig det har blitt vanlig med integrert trådløst nettverk på bærbare. Dersom du kan godta å bruke et PCMCIA-kort i stedet blir utvalget større. Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 For å vise hvor grønn jeg er, hva er et PCMCIA-kort ? Vil helst ha så mye som mulig innebygd. Har en Nokia 6600, er det mulighet for å komme på internett med en bærbar med denne om jeg er utendørs så og si? Lenke til kommentar
ohn Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg er ingen ekspert selv Det finnes PCMCIA-kort for trådløs nettverk som du plugger inn i en brønn på den bærbare pc'en. Eksempel: 3Com Officeconnect Wireless 11g Cardbus 802.11g 54 Mbps (første jeg fant, helt tilfeldig valg) Et par centimeter av kortet vil stikke ut på siden av den bærbare. Angående tilkobling med Nokia 6600 så bør det gå greit. Du bør i så fall kjøpe en bærbar pc som støtter infrarød-teknologi. Vær ellers obs på at batteritiden på brukte bærbare ofte er elendig. Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Kan batteriene skiftes ut på bærbare pcèr? Hvis det blir brukt sikter jeg på en som ikke er stort mer enn 1 år gammel evt. Takk for svar uansett. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Vær ellers obs på at batteritiden på brukte bærbare ofte er elendig. Han mente nok at brukte/eldre bærbare har prosserorer som bruker mye strøm, ikke at batteriene er så dårlige. Når det er sagt, så kan de fleste batterier byttes ut. Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 ok, skjønner. Fikk et tips om denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300080&cks=PRL den er ny, men synes prisen var grei, men har den innebygd nettverkskort? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Med denne, maskinen trenger du bare et slik kort. Så har du alt du trenger. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 ok, skjønner. Fikk et tips om denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300080&cks=PRL den er ny, men synes prisen var grei, men har den innebygd nettverkskort? Nei, det har den ikke. Men du kan bruke kortet jeg linket til over. Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Takker for det. Vil gjerne ha ir eller bluetooth, det hadde ikke den på elkjøp så jeg. Er det anbefallt å handle pc hos elkjøp? Har hørt både og.. Lenke til kommentar
ohn Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg bidrar vel med flere spørsmål enn svar Intel Celeron har dårlig ytelse, ikke la deg lure av GHz-tallet. For dine behov er muligens ytelse ikke så viktig. Med batteritid mente jeg i utgangspunktet at batteriet blir dårligere etter hvert (på min bærbare har den blitt halvert på 2 år). Å kjøpe nytt batteri er mulig, men dyrt og dermed lite aktuelt. Pc'en fra Komplett ser grei ut. Den har WLAN (802.11b), men ikke IrDA eller bluetooth. Sikkert praktisk med widescreen for filmtitting. Ulempen er at pc'en er fysisk stor. Jeg ser ikke noen informasjon om batteritiden. Kanskje relativt dårlig batteritid pga. stor skjerm? På papiret ser det ut som et bra kjøp til den prisen. For å få støtte for IrDA: IrDA-dongle Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Takker for det. Vil gjerne ha ir eller bluetooth, det hadde ikke den på elkjøp så jeg. Er det anbefallt å handle pc hos elkjøp? Har hørt både og.. Du får tak i en ny bærbar pc på komplett til 8000,- og den har AMD XP-m prosessor. Snakker om denne. Har sjøl hatt en og vil anbefale den til folk som er ute etter et billig alternativ. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 ok, skjønner. Fikk et tips om denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300080&cks=PRL den er ny, men synes prisen var grei, men har den innebygd nettverkskort? Det var en merkelig listing. Den står oppført med WLAN (Wireless Local Area Network), men det står ikke noe nevnt lengre nede såvidt jeg kunne se (det pleier å stå noe om 802.11a, b eller g. Om en maskin har dette i sine spesifikasjoner har den garantert trådløst nett). MEN, det står at den har "10/100 LAN Ethernet integrert", noe som skal bety at den har en port der en kan koble til nettverk via kabel. Som noen andre skriver, ytelsen er ikke den beste på den, MEN, til det bruket du skissere i første post trenger du ikke noe mere enn den du nevner, den kan kanskje til og med være mer enn du trenger. Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet en mail til komplett og spurt de om den faktisk hadde trådløst nettverksupport. Håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Den har 802.11b. Sjekk her http://www.hp-expo.com/productpdfs/pb866ea_no_nor.pdf Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Takker så mye for bra svar! Hva skulle en gjort uten forumer Vurderer sterkt HP Pavilion zv5112EA nå, men ser den har 256mb ram bare, er dette nok? Snakket med en idag og mente at en burde ha 512mb ram, men vil det ha noe å si for mitt bruk? Var også på expert idag, han anbefallte en Fujitsu Siemens Amilo L6820 til 8990.- den har 512mb ram iallefall. Men hva er å anbefalle? Må si jeg liker designet bedre på hpèn. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 for guds skyld kjøp en bærbar med M prosessor. Dette er en prosessor som klokker seg opp og ned etter om den går på strøm eller batteri, etter om du spiller eller ser på screensaveren. Den har også en god ytelse, 1,6GHz M tilsvarer en 2,5-3GHz P4. litt etter programmet som kjøres. den utviklere også lite varme. resultatet er at du har en nesten lydløs pc som har en batteritid langt over en P4/celeron maskin. Når det gjelder batteri. dette er ferskvare. min Compaq N800v er nå 2 år og batteriet varer i 20 min. når den var ny fungerte den i over 3 timer! nytt batteri koster nærmere 2000,- 256MB ram er lite ja. XP trenger 384MB for å fungere ok, og med 4200rpm disk som bærbare ofte har bør du iallefall ha 512 ram. Min N800 gikk ned med 4 minutter!! i boot-tid da jeg gikk fra 256 til 512 ram. For å bruke 6600 mot bærbar bør du ha bluetooth. IR og cabel er veldig upraktisk. Spørsmålet er derimot om du har behov for å bruke bærbarmaskina mot mobil. det er ikke akkurat gratis med GSM/GPRS data. og hastigheten er jo heller ikke så veldig bra. 3com sine trådløskort med x ettellerannet har mulighet for å trykke antenna inn i maskina når det ikke er i bruk, så slipper du å knekke antenne utenom når du har kortet på da.... Vil anbefale hp og ibm foran toshiba, FS og dell. Ytelsen er mye den samme, men service og "kvalitetsfølelse" er mye bedre på de 2 første. alle funksjoner du ønsker kan bygges ut via PCMCIA. firewire, wireless, usb 2.0, bluetooth, gigabit nett etc. men en god del maskiner har ikke mer en 1 PCMCIA slot. Min N800 har i tillegg en slot på skjermen som kan utvides med wireless eller BT. Mitt stalltips er; se etter en maskin med P4m prosessor og USB 2.0. Se også etter et godt skjermkort. Har maskinen dette kan det meste av andre ting bygges ut. prosessor og skjermkort kan IKKE oppgraderes (enda), og USB 2 gjør deg veldig utbyggbar. lykke til! Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Høres ut som gode tips. Men hva er det å velge i blandt bærbare med M-prosessor til rundt 10k? Begynner å bli rimelig lost i utvalget nå, ser expert averterer en HP Pavilion ze5609 til 10k, den har 512mb ram, og en intel celeron 2,8 ghz prosessor lurer litt på denne også, men som sagt jeg er rimelig lost nå, utvalget er jo bare sinnsykt. Endret 1. juni 2004 av Bullit Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Holder hardt å få en NY maskin med M til den prisen ja.... men en pent brukt N800 f.eks. men da har du et batteribytte i nær fremtid da. ellers kan jeg anbefale denne tror jeg: http://www.whitebox.no/default.asp?Action=...fy&nComputer=10 Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 Tok en liten edit der. Vil helst ha et kjent merke, som f.eks HP og en butikk jeg kan henvende meg til hvis det blir problemer (noe det sikkert gjør med mine pc ferdigheter..). Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 tror witebox er bra. snakka med et par som har og er meget godt fornøyd. software support hos ibm og hp er nok ikke all verden, og pris/kundeservice henger ofte sammen. handler du en hp av komplett etc. får du nok ikke mye support fra noen. hos en lokal butikk får du kanskje mer, men prisen er nok høyere. 300099 hos komplett er vel kanskje et alternativ da? + 256MB sodimm ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå