Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nett over 300m, hva slags utstyr?

Anbefalte innlegg

nå har det seg slik at jeg kan ikke få adsl da sentralen jeg er tilkoblet ikke skal bli utbygget på ett år, mens en nabo som bor ca 300-400m unna får adsl da han er tilkoblet på en annen sentral som skal utbygges innen meget kort tid :(

iogmed jeg har fri sikt til denne nabo'en så har jeg tenkt på følgende, hva om jeg installerer ett adsl modem og trådløst utstyr hos han og monterer opp en mottaker hos meg, da kan jeg og få adsl.. tanken er fin, jeg liker den meget godt men jeg har ett lite problem. jeg vet ikke hva slags trådløst utstyr jeg trenger for å få sendt signalet over denne distansen.

så jeg spør her, hva slags utstyr trenger jeg for å gjøre dette? og hva vil det koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er 2 løsninger på det probleme her en billig og en litt dyrere men da er det bare og montere opp liksom.

det du må ha uansett er:

1stk basestajon (men pass på så den har KUN 1 anten som du kan bytte ut) koster ca mellom 500kr og 1000kr sjekk litt rundt.

1stk Bridge pass på at du har KUN 1 antenne, har bruk ,Linksys Trådløs Ethernet Bridge 11Mbps (modem nr wet 11 v2, må bare oppgrader firmewaren) så er helt grei liksom koster ca 850kr på mpx.

dyr løsning er:

kjøpe 2stk . Directional Grid Antenna, 21 dBi ,N-Male Connector

og en plugg som går fra ap til antenne husk når du skal ha så langt, er det anbefalt ikke ha mer en 0,5m med antene kabel (alså sett ap og bridge ved antenna) siden den skal være over 300m. ikke for vent det mer enn 1mbit link "kansje" 2mbit.

når du skal stille inn antene har vær mm noe og si på posisonen, og om den står vertikalt eller horisontalt. hvis det er over vann(innskjø/hav kan du bare glemte alt over 200m).

billig løsning (student løsning)

som antenner så kan du få tak i 2 billige gammle parabol skåler (helst ikke offset.)

offset vil si at hode står under senter på parabolen med pinne ned som regel

er det "set" så er den i senter normalt med 4 eller 3 pinner ut til vær side fra mitten)

har du fått kun tak i offset må du mekke litt eller sett parabolen vedlig på skrå( eller bygge den om,men da må du være veldig nøye.

så bare feste helle basen der hode skal stå ,så antennen står på den så du ser --- sånn når du står foran antenne og se på den , kan hende at basen må stå litt på siden for anten MÅ stå i mitten og den skal IKKE stå med antenne rett mot da mister du 60% signal ca. siden signalen kommer ut fra siden av atenne og ikke midten. så er det bare og stille dem rett mot verandre (vær veldig nøye) dad får du nok mellom 50-60% link (ja faktisk bedre men di er MYE stører og styggere).

lurer du på noe om det kontakt meg på efnet nick Erik er helle tiden på

#polarparty ,spør etter erik hvor jeg er hvis jeg ikke svarer så får du nok kontakt.

Lenke til kommentar

har brukt en del tid på nettet i går kveld og søkt etter trådløst utstyr som kan brukes over distanser, og har funnet noe som kan passe meg, tror jeg.. :)

airBridge TOTAL ser ut til å være genialt enkel og har en utmerket rekkevidde på 8km. har videre funnet en forhandler av utstyr produsert av smartBridge, produsenten bak airBridge, og har sendt dem mail hvor jeg spør etter om de har mulighet til å ta inn to enheter og hva slags pris det vil komme på. har en liten følelse dem er litt vel dyre, fant en butikk i tyskland som listet per enhet enhet til 240€.. ;)

ellers så har jeg kikket på antenner og funnet noen grid antenner for direkte link på 24dBi til 67$ stykket og sett på basestasjoner og klient-kort i prisguiden her på hw.no, men akkurat den studentløsningen har jeg ikke tenkt på.

har goså tenkt litt på å strekke en skjermet TP kabel og grave den ned, (er bare en mark som skiller oss) og kjøre kabelen på 10mbit. det skulle gå ifølge teorien. ;)

jeg får sette meg ned å regne på det, og se på hva som blir den mest effektive og mest lønnsomme metoden når jeg får svar ifra den norske forhandleren av smartBridges

Lenke til kommentar
har goså tenkt litt på å strekke en skjermet TP kabel og grave den ned, (er bare en mark som skiller oss) og kjøre kabelen på 10mbit. det skulle gå ifølge teorien. ;)

Hmm, hvilken teori da?

fra en meget meget gammel tråd på dette forumet, husker ikke hvem som skrev dette, men personen var/er ganske flink i dette området.

Det er ikke bare signalstyrken som forhindrer deg i å trekke lange TP-kabler. Vanlig LAN som de fleste har i dag (Ethernet 802.3) bruker såkalt Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection (CSMA/CD) for å "snakke" på nettverket.

Det betyr i klartekst at når en PC skal sende en pakke ut på nettverket, sjekker den at det ikke foregår noen sending på nettverket og dersom det ikke er det i øyeblikket den sjekker, så sender den i vei. Det som da gjerne kan skje er at en annen PC gjør akkurat det samme, samtidig. Siden det tar tid for signalet å bre seg i ledningen, vil ikke disse oppdage hverandre før de er godt i gang med sendinga.

Når så det nettverkskortet som sender data, oppdager at det kommer inn et annet signal på nettverket, vil den straks slutte og sende data, og i stedet sende et jammesignal. Når de andre nettverkskorta mottar dette signalet vil de også slutte og sende, og vente en tilfeldig valgt tid før de prøver på nytt.

Problemet her er at dersom du trekker en altfor lang kabel, vil signalene bruke så lang tid fra den ene enden av nettverket til den andre, at det vil være tid til å sende en hel pakke ferdig før et evt. jammesignal mottas av den som sender. Når senderen klarer å få ut hele pakka uten å motta jammesignal, trur den at pakka har blitt overført korrekt.

Tida det tar for et signal å gå fra ene enden av nettverket, til den andre og tilbake igjen, kalles for Round Trip Delay (RTD). Dette kan man enkelt regne ut. Man veit at minste pakkestørrelse for Ethernet er 64 oktetter (byte). Dersom man sender på 100 Mbps vil det ta 64 * 8 / 100 = 5,12 µs å sende de minste pakkene. Utfra hvor fort signalene vandrer i vanlige TP-kabler, veit man at for å få RTD under 5,12 µs må man ikke ha lengre kabel enn ca. 125 m fra ytterpunkt til ytterpunkt. For å være sikker har man satt grensa til 100 meter.

Dersom du trekker kabelen stort mer enn 100 m har du altså ikke noen garanti for at pakkene kommer fram, og du vil med til tider få feil i overføringa som ikke blir retta opp.

Det du kan gjøre er å:

- kjøre på 10 Mbps. Da vil maks RTD bli 51,2 µs og du kan trekke kabelen over 1 km før dette blir noe problem. (Dette er teoretisk, ikke regn med å få til noe stabilt på denne avstanden

- sette inn en router eller store-and-forward-switch (ikke cut-trough-switch) på midten. (Ikke så praktisk med mindre du har et annet hus på midten av strekket

- øke minimum pakkestørrelse. Med andre ord: lage din egen nettverksstandard. Dette er blant annet gjort på gigabit Ethernet (ville jo blitt maks avstand 12,5 m(!)), ved at man legger til ekstra oktetter (Carrier Extension) for å fylle ut de minste pakkene.

Vel, det er vel det første alternativet som er mest aktuelt. Det vil sannsynligvis funke best med 10 Mbit i alle fall, siden du må regne med enkelte forstyrrelser på en så lang kabling. Spørs også om du ikke bør ha STP-kabel (Shielded Twisted-Pair), da denne er mindre sårbar for elektrisk støy. Med 10 Mbit kan du jo også bruke coaks-kabel. Denne er enda mindre sårbar. (Avstandene jeg nevner ovenfor gjelder både Coaks og TP.)

Vel, håper du ikke blei altfor forvirra nå. Lykke til.

som sagt, i teorien.. det spørs også om signalstyrket blir for svak over såpass lange avstander. for nå så lar jeg kabelen ligge og ser litt mer nøye på WLAN alternativer.

fikk akkurat mail fra den norske forhandleren av smartBridge

Hei,

Produktet er tilgjengelig for oss. Vi vil få det ut på vår web i løpet av et par dager. Det har varenummer 809421.

Jeg skal prøv å følge opp så du får beskjed når det ligger ute.

Med vennlig hilsen

Stein Hjorth Andresen

Advance AS

www.advance.no

Taz, takker for linkene. er meget lett for meg å skaffe tilveie større mengder i alu-plater i mange forskjellige tykkelser gratis, så dette er intressant for meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...