Gå til innhold

Sony Digital HG Vidvinkel 0,7 VCL-MHG07A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti en del av sonys linser, og som regel er de svært bra. At den er merket High grade betyr også at den skal være ekstra bra til sony å være, tror jeg.

Men: linsen har bare 0.7x forstørrelse, og dette er dessverre ikke nok til å få noe fisheye-effekt. Jeg tror 0.21 er det som regnes for å være ekte fisheye (helt rundt bilde). Det betyr at bildet blir 4.8 ganger videre (1/0.21). Med en såkalt semi-fisheye (0.4x) blir det 2.5 ganger videre, men med 0.7x blir det bare 1.4. Det vil selvsagt hjelpe, men ikke håp på noen super-effekt.

Lenke til kommentar

EYH!!! Jeg selger min gamle Ø52mm 0,7 vidvinkel dersom du er interessert! Har hatt den ute for salg nå ei stund.... PM meg dersom du er interessert.

Men desverre vil du ikke få noen fisheye-effekt av såpass svake linser... du må nesten ned i 0,4x-0,3x for å få det. Da må du sannsynligvis bestille fra utlandet.

Lenke til kommentar
Finnes en helt ny Fisheyelinse fra Sony som heter VCL-SW04. Ligger på 1350 veil.

Vidvinkel kalles ikke forstørrelse, men "forminskelse" :)

Du regner ut vidvinkel på følgende måte, minste vidvinkel på PC105, er 50mm
ganger du det med 0,4, få du 20 mm vidvinkel, hvilket er svært mye, og gir bra effekt uten altfor mye tønne effekt.

High grade linsen har bedre glasselementer og gir mindre tønne effekt, mindre forstyrrelser, og mindre tap av lys i forhold til de konvensjonelle Sony linsene, f.eks, VCL-0630 som blir alternativet som passer ditt kamera.

Utfra tallene gir den også mer vidvinkel enn 0,7 linsen. :)
Lenke til kommentar
Vidvinkel kalles ikke forstørrelse, men "forminskelse"  :)

Nja.. jeg vil si det heter forstørrelse uansett. Har du en tele-konverter med 2x er dette en forstørrelse, har du en vidvinkel-konverter det står 0.7x på er dette også en forstørrelse, bare en negativ sådan. Alle forstørrelser under 1x er forminskelser, ja, men å si at en linse har en 0.7x forminskelse blir litt som dobbel nektelse for meg - som med "jeg har ikke gjort ingenting". ;) Nok om det..

og gir bra effekt uten altfor mye tønne effekt.

Jeg tror hele poenget hans er å få tønne-effekt. Hos fotografer er som regel dette en uting, men i skateboardfilmer, jackass o.l, som han skriver om selv, er dette ordentlig stas.

Problemet med å finne skikkelig fisheye til kameraer som Sonys PC-serie, er at gjengene rundt linsa er så små.

20 mm vidvinkel, hvilket er svært mye

VCL-SW04 vil som du sier gi langt bedre vidvinkeleffekt enn den linsen han hadde sett på i starten, men den vil antagelig ikke gi så mye (eller "lite") effekt som 20mm brennvidde. Problemet (tror jeg - er ikke bombesikker) er at denne linsen er tilpasset kameraer med både 25, 30 og 37mm filtergjenger. PC105 har Ø30mm, og derfor vil linsen være større enn linsen på kameraet hans. Selve linsen er vel også en del mindre enn filtergjengene. Resultatet er en del "cropping" som gjør at han vil få langt mindre effekt enn de originale 0.4x'ene.

Jeg husker forresten en gang jeg filmet sammen med noen som hadde festet en svær fisheye på et av disse PC-kameraene (husker ikke nøyaktig modellnr). Dette var en linse som var tilegnet de større og tyngre kameraene, som f.eks Sonys VX-serie. Denne linsen var altså alt for tung for dette lille kameraet, og resultatet var at hele fronten på kamerahuset brakk av!

Lenke til kommentar

hvilket kamera er linsen for? ser at linsen du la ut link til er 52mm. da vil jeg anbefale deg en raynox mx3000 pro. denne er riktignok 58mm men det burde funke fint med en stepring. har selv denne linsen til xm2. ikke akkurat noe CO men det duger så lenge du ikke har tenkt å bruke 8000 på linse.

du kan også få tak i en soligor linse (0.25x) fra www.cyberphoto.se

vet at de har den der i allefall. har også hatt denne linsen for en stund siden men var ikke så imponert over kvaliteten på den.

fisheye som har mer en 0.3x i vidvinkel er ikke vanlig. century optics 0.3, også kalt death eller baby death, er "standard" innen skateinsdustrien. (holder på med dette selv)

hvis kameraet ditt har mindre filterdiameter, vil jeg anbefale raynox qc-303. den passer på alle kameraer med 27-37mm filter. det er en snap-on linse som man bare klikker på foran på kameraet. veldig enkelt.

men gå for raynox mx3000pro og en stepring. det burde duge.

jeg bestilte den fra www.scandinavianphoto.se

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...