rulleguru Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg har akkurat fått et SLR kamera og er ganske ny innen fotografering. Så jeg lurer på hvilke ISO verdier på filmen jeg bør benytte? Og hvilke verdier til hvilket bruk? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Jeg har akkurat fått et SLR kamera og er ganske ny innen fotografering. Så jeg lurer på hvilke ISO verdier på filmen jeg bør benytte? Og hvilke verdier til hvilket bruk? Nå vet jeg ikke om du tenker på analogt eller digitalt SLR, men jeg tipper digitalt. Da er ISO et mål for lysfølsomheten, og den er betemt av signalforsterkningen i bildebrikken. Siden en forsterkning også vil forsterke støy, vil en høy ISO-verdi gi mer støy enn en lav ISO-verdi. Samtidig vil en høy ISO-verdi gi deg muligheten til å bruke mindre lys, dvs kortere lukkertid eller mindre blenderåpning. Man kan si det sånn at du vanligvis ønsker å bruke lavest mulig ISO-verdi, men at du av og til må øke verdien for å kunne bruke kort nok lukkertid eller mindre blenderåpning. F.eks. hvis det er lite lys, hvis du skal bruke mye zoom, eller hvis du ønsker stor dybdeskarphet (altså liten blenderåpning)... Les mer om dette i en hvilken som helst bok om fotografering Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Var analogt jeg tenkte på, men regner med at det er tilsvarende! Takk for hjelpen, skal nok prøve skaffe meg en bok om fotografering Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Var analogt jeg tenkte på, men regner med at det er tilsvarende! Takk for hjelpen, skal nok prøve skaffe meg en bok om fotografering Omtrent tilsvarende. Filmen har jo ingen "forsterkning", men lysfølsomheten gjør at film med høy ISO gjerne gir mer støy i form av kornete bilder. Ellers blir logikken den samme som for digitalt. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 så lav ISO som mulig i enhver sammenheng er vel det mest logiske svaret... Men fra 400 og ned merker du absolutt ingen forskjell. Det var for et par år siden en test av to proffilmer av samme merke, en på 200ISO og en på 400ISO (testen var i det norske magasinet "Fotografi") og det var absolutt ikke mulig å se forskjell på testbildene, enda de var veldig blåst opp/zoomet inn. Så analogt: prøv å komme ned på 400ISO digitalt: så lavt som kameraet tillater, da det her er merkbart mye mer støy allerede fra f.eks 50ISO og opp til 100ISO på de fleste kamera. lykke til. Lenke til kommentar
Narvis Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Fått med meg at lav ISO gir minst støy i bildene, men hva er lav ISO, 50 eller 400? -Narvis- Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Ja, ISO er vanligvis mellom 50 og 6400, mens verdiene mellom 50 og 400 blir oftest brukt. På digitale kompaktkamera er støyen gjerne synlig allerede ved ISO100, på digitale speilrefleks er det ofte synlig fra ISO400, og på film er det synlig fra ISO800 (tror jeg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå