bjoernf Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Har en usb-disk som jeg gjerne vil ha automagisk montert under linux(Bruker FC2), på lignende måte som CD/DVD-rommen. Har skjønt at /sbin/hotplug spiller en rolle her. Såvidt jeg har forstått skal det gå an å få hotplug til å lage en linje i /etc/fstab, når man stikker inn usb-disken. Jeg kan i dag montere den manuelt selv ved å bruke: mount /dev/sda1 /mnt/usb. Monteringspunktet /mnt/usb har jeg selv laget. Men å få dette til å fungere slik at man få automatisk tilgang den, når jeg stikker den i usb-porten (hotplugging dvs. når maskinen er på, og bootet opp under Linux), det har jeg ikke funnet ut av ennå. Noen som har tips? Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 er ikke dønn sikker men dette kan du prøve: logg inn som root. gå til /etc. høyreklikk på fstab fila å velg open with. så legger du inne denne verdien helt nederst: mount /dev/sda1 /mnt/usb default 0 0 har iallefall brukt å gjort slik selv. med Red Hat 8. vet de verdiene kan legges inn på andre måter også, men jeg synes denne er den enkleste. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 wil: Han vil at disken skal automagisk monteres når han plugger den inn. Han må derfor benytte hotplug. Det du kommer med, hjelper lite. Trådstarter: Har ikke noe intelligent å komme med selv, da jeg ikke har mye kjennskap til hotplug. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Hvis du legger inn /dev/sda1 /mnt/usb vfat noauto,user 0 0 burde det fungere noe bedre - den blir ikke montert ved boot, og du kan montere den uten å være root. merk at du må ha med vfat, men ikke mount i fstab. (bare se på de andre oppføringene) Men den blir ennå ikke montert automagisk. Ekstra irriterende at jeg ikke greier å finne igjen den linken til det scriptet. Det det gjorde var å automatisk montere et usb-kamera/mp3-spiller, og kopiere over filene/åpne for browsing i konquerror. ARG!! Lenke til kommentar
bjoernf Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Har googlet litt og funnet ut litt til, og tror det scriptet som noen av dere henviser til er her, har testet dette overfladisk, men det ser ut til at det virker... Her er en annen link om samme emne. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Var ikke AKKURAT det, jeg tenkte på et annet script. Men det går ut på det samme. Noen som vet om det hadde vært noen måte å 1. tvinge pc'n til å skrive med en gang (sync?) 2. Automatisk avmontere når den blir dratt ut - eventuellt med slemme konsekvenser for de programmene som er inne på den Hadde vært nyttig på skolen. I dag lager vi et mountpoint /mnt/usb til /dev/sda1 noauto,user som standard på alle pc'ne, men desverre har nok ikke folk altid helt fått det med seg at du må AVMONTERE når du drar ut. Om så sesjonen til brukeren hadde blitt drept hvis de dro ut uten å umounte hadde det vært ok. Det er temmelig enkelt i gnome uansett... Scriptet jeg tenkte på var spesialisert opp mot USB-kameraer og mp3-spillere. Når du satte i et kamera det gjenkjente (du "registrerte" det først med scriptet), ble det montert, filene kopiert til et predefinert sted på disken, minnekortet slettet, kameraet demontert og det sa "pip - du kan trekke meg ut". Mp3-spillere ble automagisk montert, og konquerror åpnet. Lenke til kommentar
andersfk Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) En "enkel" løsning for å få USB-enheter til å avmontere seg selv, som fungerer for meg. Et script som avmonterer etter at den er fjernet, høres ikke helt "clean" ut... Denne måten benytter seg av såkalt "idle time", altså den avmonteres etter å ha vært inaktiv i et visst antall sekunder. Settes denne verdien lavt nok, er det relativt stor sjanse for at en riktig avmontering skal kunne skje. # yum install autofs //hvis ikke allerede innstallert (standard FC2 tror jeg) # nano /etc/fstab //kommenter ut evt. sdax (ofte sda1) i /etc/fstab, autofs bruker ikke fstab # nano /etc/auto.master //legg til følgende linje: /var/autofs/removable /etc/auto.removable --timeout=5 # nano /etc/auto.removable //legg til: usb -fstype=vfat,umask=000 :/dev/sda1 # mkdir /var/autosfs/removable //NB! ikke legg filer eller mapper manuelt her # ln -s /var/autofs/removable/usb /mnt/usb # /etc/init.d/autofs restart Når vi nå åpner symlinken /mnt/usb, vil automagisk /var/autosfs/removable/usb bli montert. Etter "timeout"-sekunder uten at noen befinner seg i eller bruker enheten, vil den også bli avmontert. Om den er blitt montert/avmontert, sjekk med $ mount Så er det bare å endre "timeout" til noe som passer... (Håper jeg fikk med alt... skrev delvis ut fra hukommelsen) Endret 3. juni 2004 av andersfk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå