Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kostnad for å tilrettelegge telefonsentral for ADS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VELDIG offtopic, men dette overrasket meg virkelig:

"Jara er navnet på produktporteføljen som Telenor Networks tilbyr teleoperatører og videreselgere i det norske telekommunikasjonsmarkedet." - jara.no

"Velkommen til Yara. Tidligere Hydro Agri og Hydro Gas and Chemicals." -yara.no

Så lite originalt, hvem var egentlig først? Moro at to av Norges største selskaper velger akkurat det samme navnet.

Begge henspiller på det 12. runetegnet i norrønt skriftspråk (yara/jara), som bety "godt år" og "god avling".

Endret av puretamil
Lenke til kommentar
Sant. Men Muligheten er der  ;)

joda, har ennå ikke sett noen son tilbyr dette til sluttkunder.

Smålbånd til private blir tilgjengelig fra slutten av juni/juli trur eg

puretamil: artig. trur neppe de vet om dette! :laugh:

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt det dere med kundeinitiert adsl utbygging.

Vil det si at jeg, som kunde, må gi garantier for at telenor får så og så mange abonement?

Ser at smalbandaksess er helt uaktuellt. Stive priser må jeg si! Virker mer som et tilbud til bedrifter i utkanten som kanskje er avhengig av oppkobling, men ikke har mulighet for adsl.

Et lite spm. Er jara et datterselskap av telenor?

Merkelig at kunden må gjøre telenor oppmerksom på et behov, selv om det er markedkreftene som rår

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt det dere med kundeinitiert adsl utbygging.

Vil det si at jeg, som kunde, må gi garantier for at telenor får så og så mange abonement?

Det er tilbud hvor man kan kjøpe seg en utbygging, mange kommuner o.l gjør dette for og få tilgang til xDSL langt raskere enn og vente på at det kommer av seg selv.

Luster kommune i S og F-fylke har vel gjort dette på samtlige sentraler i kommunen.

Jara er er Telenor Networks sitt navn utad mot kundene og de er et datterselskap av Telenor.

Lenke til kommentar

Jara er navnet på produktporteføljen til Telenor Networks

Det er lagt opp til at du som kunde skal garantere at Telenor Networks får så og så mange kunder. Men det er jo mulig å få ned antallet abbonement ved å finansiere utbyggingen av sentraler. Men helst er det nok bedrifter som dette er aktuelt for.

Der jeg bor hadde kommunen satt av 600 000 til utbygging av sentraler (4 stk) og dette dekket hele utbyggingen. så Telenor Networks har da ren profitt på disse sentralene.

Lenke til kommentar
Hva med å høre med NGT, Bluecom, Firstmile, +++ også?

NGT og BC kan man bare glemme, de konsentrer seg om store sentraler.

FM er jo en mulighet når de får bevist at de fortsatt ønsker og videreføre idden om og satse på småsentralene.

BKK og andre lokale i området er jo absolutt en større mulighet enn noen av de nevnte.

Lenke til kommentar

Hei

Hva het det firmaet fra Bergen som hadde vært billigst på oppkoblingsinternett i flere år nå, som nå satset på ADSL. Det sto om dem her på HW også.

Jeg forsto det som om de skulle bygge ut eget nett.

Når det gjelder om NGT og de andre vil bygge ut, tror jeg det er et spørsmål om penger. Om NGT blir tilbudt like mye penger som Telenor for å bygge ut, tror jeg neppe NGT hadde vært i tvil.

Lenke til kommentar
Når det gjelder om NGT og de andre vil bygge ut, tror jeg det er et spørsmål om penger. Om NGT blir tilbudt like mye penger som Telenor for å bygge ut, tror jeg neppe NGT hadde vært i tvil.

Selvsagt er det spørsmål om penger, jara er en av de ytterst få som har satt en sum for dette og har ordninger for en slik utbygging.

Men jeg tviler svært sterkt på at NGT hadde brydd seg fordi det er ikke så fett og ha 3 - 40 kunder på en sentral.

Lenke til kommentar
Telenor leverer også SDSL. Vet jeg i sin tid søkte (På telefonnummeret) men kan ikke finne den linken i farten

Da hadde han hatt mulighet for ADSL fra før av i og med disse to henger sammen i TN sine utbygginger.

Ikke nødvendigvis, kunne få SDSL her ihvertfall 2 år før ADSL var tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Får snart ADSL jeg også ;) og da kommer det også :), Telenor, Hesbynett og bluecom tilbyr i sept/okt! :wow: hva ville dere valgt! Bor i en bygd med ca. 1100 folk (hele bydelen regnet med da!) Håper på å få ADSL fra nextgentel da. Men eller ser jo bluecom lovende ut da!

Lenke til kommentar

registrer deg som intressert hos telenor, de lover å dekke 80% av norge med ADSL, her kom den nettopp opp, men den står ikke ferdig før 30.juni.

muligheten er der :)

*ser på antennen med kikkert fra 2.4km hold :love: *

Lenke til kommentar

ARGH! Blir grønn av misunnelse her jeg sitter på isnd!

Husker når de begynnte å reklamere for internett for en del år siden. Surfe på internett kalte de det, og da var vel adsl nesten ukjent for de fleste. HA!

Virker ikke som å surfe på internett med isnd, mer som å ro daskebåten i full storm!

har registrert meg som intressert hos telenor, får krysse fingrene og håpe de ser at jeg er en snill gutt som trenger raskere tilkobling!

nord, hvor mange bor der du får adsl nå?

Lenke til kommentar

Da er første steg tatt for å få utbygd sentral hjemme!

Sendte nettopp mail til BKK, om jeg kan søke om støtte til mitt lille prosjekt. Eventuellt at BKK kan dekke utgifter til utbygging.

Kanskje et skudd i blinde, men anlegget til BKK er jo tross alt deres største selveide anlegg!

Tipper de har en rimelig fet interlinje!

Lenke til kommentar

Stor honnør til BKK bredbånd!

Sendte en forespørsel på hvordan det lå an med utbygging der jeg bor.

Tre dager etter ringer de og lurer på hvor stort potensiale det er der, med tanke på bedrifter, antall husstander osv....

De ønsket at jeg kunne gjennomføre min plan om å prøve å finne ut hvor mange som er interessert.

Vi skulle ha en løpende dialog!

Takk BKK bredbånd, takk!!!!!

Og i tillegg var jeg inne på bgnett.no og sjekket ut nummeret. Og voila: planlagd utbygd 1. kvartal 2005! Dette er som sagt bare i planene, ingenting fastsatt.

Folkens: Det skjer ting!!!! HURRA!!!!

Til dere som bor i utkantstrøk, og tror ikke det er mulig å få BB før fen fete damen har sunget; Engasjer dere! Oppsøk selskapene som bygger ut! PRØV!

Endret av Ghost Tulsa
Lenke til kommentar
Til dere som bor i utkantstrøk, og tror ikke det er mulig å få BB før fen fete damen har sunget; Engasjer dere! Oppsøk selskapene som bygger ut! PRØV!

Man må jobbe selv for og få disse sakene opp på dagsordenen, veldig mange av utbyggingene baserer seg på ildsjeler som jobber systematisk for og få løsninger.

Lenke til kommentar
Stor honnør til BKK bredbånd!

Sendte en forespørsel på hvordan det lå an med utbygging der jeg bor.

Tre dager etter ringer de og lurer på hvor stort potensiale det er der, med tanke på bedrifter, antall husstander osv....

De ønsket at jeg kunne gjennomføre min plan om å prøve å finne ut hvor mange som er interessert.

Vi skulle ha en løpende dialog!

Takk BKK bredbånd, takk!!!!!

Og i tillegg var jeg inne på bgnett.no og sjekket ut nummeret. Og voila: planlagd utbygd 1. kvartal 2005! Dette er som sagt bare i planene, ingenting fastsatt.

Folkens: Det skjer ting!!!! HURRA!!!!

Hei Tulsa

En enkel løsning for deg ville jo vært å flytte? (du virker jo ganske desperat mener jeg :-p

Fra spøk:

De sentralene Telenor bygger ut nå om dagen har ca 400-500 nummer, altså knøttsmå sentraler (kan ikke skjønne at de kan være penger i dette, men de forsøker vel å skaffe seg litt goodwill i markedet sikkert).

Pr dags dato dekker de litt over 70% av befolkningen, det må bety at de skal bytte ut MANGE veldig små sentraler i 05 og 06 for å nå målet om 90% dekning. De kommer nok til deg også skal du se.

BKK som du drømmer om, anbefaler jeg at du tar med en klype salt, tviler sterkt på at de leverer noe som helst før alle muligheter for tap er ekskludert . Hvilken aksessform skal de levere på forresten? Strømkabelen? Trådløst?

-r

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...