Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kostnad for å tilrettelegge telefonsentral for ADS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Halla!

Lurte på om det er noen her som vet, sånn omtrentlig, hvor mye det koster for en operatør å tilrettelegge en telefonsentral for adsl?

En 48-porters Zyxel DSLAM koster ca 1600,- pr port inkl modem eksl MVA.

Så kommer kabling, motør, telelosji osv i tilegg samt linjeleier og internettforbindelse i tilegg.

Så jeg vil tro kostnaden vil ligge på i overkant av 120000,-

Lenke til kommentar

Da tipper jeg nok at jeg ikke kommer til å få ADSL før dovre faller, eventuellt ikke før helvete fryser.

Finnes det andre alternativer enn adsl via telefon? Finnes det alternativer via satelitt? Eventuellt hvor dyrt er alternativene?

Alt annet enn ISND!!!

Lenke til kommentar
Da tipper jeg nok at jeg ikke kommer til å få ADSL før dovre faller, eventuellt ikke før helvete fryser.

Finnes det andre alternativer enn adsl via telefon? Finnes det alternativer via satelitt? Eventuellt hvor dyrt er alternativene?

Alt annet enn ISND!!!

du kan få det over satelitt av tiscali tror jeg, men det er dyrt og tregt og dessuten så får du å adsl til slutt, bare vent

Lenke til kommentar

Må kanskje Kirkens nødhjelp sende litt tepper og varme klær til helvete først, for det kommer til å bli kaldt der før jeg får ADSL!

Det som irriterer meg mest, er at BKK, (kraftselskap), sitt største anlegg ligger i bygden min, og det virker ikke som de er villige å gi litt tilbake.

Finnes det noe engsjement jeg kan foreta for å kanskje pushe litt på?

Synes staten burde kreve, eller gjøre noe med bredbånd-situasjonen. Den er pokker så desentraliserende

Lenke til kommentar

Vil tippe det bor rundt 300-400 i området. Skole, 4 bedrifter (12-15 arbeidsplasser på hver)

Vil da tippe rundt 100 husstander, hvorav mellom 30-40 kunne tenke seg ADSL om dette hadde vært tilgjengelig. Av disse er det hovedsaklig familier, med til sammen en hel del småunger.

At kommunen ikke har pushet på skjønner jeg ikke helt, siden skolen er med i et prosjekt, og dermed har fått satelitt-tilkobling. Med en trang kommuneøkonomi, ville det nok kanskje lønnet seg å pushet på for å oppgradere en telefonsentral. Men den gang ei. Blir sprø!!!! Har lyst på BREDBÅND!!!!

Lenke til kommentar
Vil tippe det bor rundt 300-400 i området. Skole, 4 bedrifter (12-15 arbeidsplasser på hver)

Snakk med bedriftene, de er viktige og bruke som brekkstang mot kommunene så sant de ønsker BB da.

Meld deg inn i et politisk parti som er næringslivsvennlig og har folk i kommunestyret, veien er mye kortete for de som er medlemmer når man har noe man ønsker og få på dagsordenen.

Lenke til kommentar

M-kane, hvor kan jeg sjekke om jeg kan få sdsl?

Lurer kanskje på om jeg skal skrive et bra brev, kopiere det opp, og putte i postkassene til folk rundt om. Forklare situasjonen til folket, og de kan skrive under på oppropet på den lokale nærbutikken.

Deretter kan jeg kanskje sende listen til forskjellige institusjoner, som kommune, bkk, osv!

Høres ut som en god plan?

Sittet og tenkt litt på at det er godt med litt engasjement!

Lenke til kommentar
Telenor leverer også SDSL. Vet jeg i sin tid søkte (På telefonnummeret) men kan ikke finne den linken i farten

Da hadde han hatt mulighet for ADSL fra før av i og med disse to henger sammen i TN sine utbygginger.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke ut kundeinitiert ADSL utbygging:

Kundeinitert utbygging

Eller muligheten for smalbåndsaksess:

smalbåndsaksess

"4.1 Minimum antall sluttkunder Kunden garanterer for et minimum antall sluttkunder for å inngå avtale om Kundeinitiert DSL utbygging. Med sluttkunde menes DSL abonnement kjøpt av enten Kunden eller en av Telenors videreselgere av DSL (både Telenors interne og eksterne videreselgere).

Kunden skal garantere for at det innen ett år etter idriftsettelsesdato av sentralen skal den aktuelle sentral normalt ha følgende antall sluttkunder, med mindre annet er avtalt

1. Det skal oppnås 80 abonnement per sentral dersom at utbyggingen nødvendiggjør kun lav investering i samband og/eller telelosji.

2. Det skal oppnås 190 abonnement per sentral dersom utbyggingen nødvendiggjør større investeringer i samband og/eller telelosji

Med Lav investering menes: Samband er tilgjengelig (kun små tilkoblingskostnader) og telelosji er tilgjengelig (kun mindre tilpasninger i telelosjirommet).

Med Større investering menes: Føre frem nytt samband (dvs samband ikke tilgjengelig mellom sentral og bredbåndsaksesspunktet(BAP), investere i telelosji (nytt rom, utvidelser endringer av eksisterende rom etc))

Med idriftsettelsesdato menes tidspunktet da Telenor gir endelig melding til Kunden om at sentralen er faktisk klargjort for DSL tjenesten."

utdrag fra avtalen om kundeinitert ADSL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...