Kjellis Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Håper ikke alle får inntrykk av at det er enkelt å bygge selv (men det kan se slik ut på spørsmålene i forumet), da det kreves en dose kunnskap og interesse for data/hardware. For en "ny-bygger" er det i alle fall greit å ha en kompis som har litt peil å støtte seg på, for det dukker alltids opp et problem i ny og ne'! De største databutikkene selger også ferdigbygde maskiner av høy klasse nå, og det er ikke mange kronene å spare på å bygge selv. Anbefaler derfor newbees til å kjøpe ferdigbygd :wink: Anbefaler dessuten "alle" til å kjøpe bygd pc da det er mye enklere (og kanskje billigere) å evt oppgradere eller bytte ut enkelt-komponenter senere. Chieftec 340W - xp 1700+ - Asus A7M 266 DDR - 256 ram - Seagate Barracuda IV 60GB - GF2 GTS - AMD Pro Water Kit kjøling. [ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-04-12 23:41 ] Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg bygde selv første gang uten hjelp fra noen,(ikke en eneste telefon eller noe som helst) og den fysiske monteringen gikk som en drøm. Jeg gjorde bare en "tabbe", og det var at jeg brukte feile skruer på HD, men fant jo fort ut at her var det noe galt :razz: Ellers så gikk jeg i gang med overklokking samme dagen, også helt nybegynner på det. (det er tilnærmet umulig og overklokke på ferdig-PC) Noen dager etter, så monterte jeg et omfattene hjemmelaget vannkjølingsanlegg, også helt nybegynner. Men uten hardwaresider, PC-blader og dette forumet, som jeg har lest i siden tidenes morgen... så hadde jeg nok ikke vært like stødig :wink: Jeg tror hvis man føler man kan selve monteringen i blinde, så klarer man det fint. Bruk heller litt tid på og spørre proffene om forskjellige konfigurasjoner, og oppsett før du kjøper inn. De varierer hele tiden ettersom det kommer nytt på makedet. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 16:00, GeeZuZz skrev:Jeg synes det burde blitt laget en egen kategori med spørsmål som -hvilken PC skal jeg kjøpe...?-er denne PC'en bra....?-jeg har kjøpt ny PC men skjermen er svart...?-hvordan skal jeg bygge PC'en...?Det er veldig mange slike spørsmål. Ja og dette med "Hvilket skjermkort?", ja det spørmålet har jeg sett kanskje 5 ganger på få dager, og det er ikke overdrivning! Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Alle kan bygge selv, så sant de kan lese manualer. Da jeg kjøpte min første PC (486) ville butikken ha 600 kr for å sette inn cdromen. Det var mer penger enn jeg haddde så jeg tok tingen med meg hjem og brukte ca 20min på å sette den inn. Det var første gang jeg satte mine ben i en PC :smile: Har egenbygd trekasse og masse gammel hardware liggende rundt omkring i huset :smile: Det beste argumentet for å bygge selv er at man lærer utrolig mye mer om hvordan PC-en funker enn om man skaffer en ferdigpakke. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 manual for pc bygg! v:D 1) Kast ALLE manualer 2) vit at gjør du det selv, så er det DITT ansvar 3) Du kan jo alliere deg md et lokalt "nerd" 4) sett d isammen....sats på det beste 5) husk "statisk" elektrisitet 6) Programvaren kan du alltids finne en guide til... søk på for eks "format" på yahoo...får vell en ca 150000000 treff eller noe sånt.. sant skal sies så sparer du jo en alt fra 2-10 000 på å bygge selv!! :grin: Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 16:00, GeeZuZz skrev:Jeg synes det burde blitt laget en egen kategori med spørsmål som -hvilken PC skal jeg kjøpe...?-er denne PC'en bra....?-jeg har kjøpt ny PC men skjermen er svart...?-hvordan skal jeg bygge PC'en...?Det er veldig mange slike spørsmål. Støtter dette forslaget 50 % av alt om data postene handler om hva bør jeg kjøpe osv. Lenke til kommentar
LeItZ Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Her er det bare en ting å si,seff kan alle bygge selv så lenge man vet hva man gjør.Men husk at datakomponenter er ekstremt følsomme mot elektrostastike støt.Mange har sikker fått støt idet man skal åpne en dør/bildør el.lignende,tenk hva som skjer dersom man tar i en minnebrikke/hovedkort/skjermkort m.mer og overfører det støtet til komponenten.Skal ingenting til for å skade slikt utstyr.Hvorfor ikke koste på det lille ekstra Komplett f.eks tar for å sette komponentene sammen.Man får jo tross alt 3 års garanti og fri telefonsupport hvis man velger det.Sparer seg selv for masse unødvendig slit og tid.La folk med erfaring gjøre dette. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 16:19, Kjellis skrev:Håper ikke alle får inntrykk av at det er enkelt å bygge selv (men det kan se slik ut på spørsmålene i forumet), da det kreves en dose kunnskap og interesse for data/hardware.For en "ny-bygger" er det i alle fall greit å ha en kompis som har litt peil å støtte seg på, for det dukker alltids opp et problem i ny og ne'!De største databutikkene selger også ferdigbygde maskiner av høy klasse nå, og det er ikke mange kronene å spare på å bygge selv. Anbefaler derfor newbees til å kjøpe ferdigbygd :wink:Anbefaler dessuten "alle" til å kjøpe bygd pc da det er mye enklere (og kanskje billigere) å evt oppgradere eller bytte ut enkelt-komponenter senere. Alle må jo begynne en gang... Lenke til kommentar
Roella Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 17:43, sanoj_20 skrev: Quote: On 2002-04-12 16:00, GeeZuZz skrev: Jeg synes det burde blitt laget en egen kategori med spørsmål som -hvilken PC skal jeg kjøpe...? -er denne PC'en bra....? -jeg har kjøpt ny PC men skjermen er svart...? -hvordan skal jeg bygge PC'en...? Det er veldig mange slike spørsmål. Jeg begynte som aktiv bruker av dette forumet for en to ukers tid siden. Jeg kunne ikke stort om hardware før den tid, kun de elementære betegnelsene. Og jeg har lært så utrolig mye. Jeg har flere ganger spurt en av de eksemplene du kommer med, og fått flere svar og tips på det. Av folk med lang erfaring. Og det setter jeg stor pris på. Og en dag vil jeg også sitte og gi tips. De startet slik en dag de som gav meg tips også. Et sted må man starte, mener jeg. Og gjennom forumet og alt det har å by på så går dette fort det. Hvis det plager noen, så må de nok bare leve med det. Et forum er et forum. Slik er dette forumet at alle kan skrive inn. Og tydeligvis er det ikke alle de erfarne som blir irriterte. Noen tar seg tid til å svare, og det er vi nybegynnere veldig takknemlige for. Ja og dette med "Hvilket skjermkort?", ja det spørmålet har jeg sett kanskje 5 ganger på få dager, og det er ikke overdrivning! Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Det som irriterer meg mest er joSELVSAGT ikke nybegynnere som gjerne vil lære mer om maskinens oppbyginng, men de idiotene som hiver alt av manualer, og ikke er inressert i å lese en eneste setning før de begynner og så når hele greia tryner, kommer de hit, og syter om alt mulig slag dritt. Når de endelig få det til å virke, er det ustabilt, tregt og dyrt, og da tror de de har fått peiling, og tasser rundt her og skal lære andre ha de bør gjøre. Det er gjerne de mest erfarne folkene som får gjennomgå (spør "byggeren" (jeg regner han som erfaren) om han noen gang har blitt fortalt av en tulling at han tar feil, selv om han VET hva han driver med....) Jeg har jo ingen garanti for at det har skjedd, men jeg regner det som sannsynlig. Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Bygging av PC blir jo bare lettere og lettere , snart er det like lett som å bygge et legohus ! Lenke til kommentar
house Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!... tenk litt over det.. hvis du er newbie, og ikke kan en dritt, seff henvender du deg til norges største hardware forum, her vil du jo garantert få svar, men hvis folk skal drive å kverulere på denne måten, så begynner jeg virkelig å lure! man skal hjelpe de svake, ikke gå forbi dem! Housey Lenke til kommentar
[RCG]Balthazar Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Lego er et nøkkelord :smile: Jeg vil likevel komme med to anbefalinger for dem som skal bygge for første gang: 1.Ha en datakyndig kompis i nærheten. 2.Hvis det er mulig ha en maskin med internett slik at du får tak i drivere og vevntuelt manualer/forums for hjelp. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-12 12:44, Stratos skrev:Er det riktig at alle skal bygge sin egen PC?Jeg begynner å få intrykket av at _alle_ tror de kan bygge sin egen maskin, uansett hvor lite peiling de har på data.(hardware)Det er sikkert 100vis av poster på forumet som er fra folk som bygger PC for første gang, og som ikke vet forskjellen på ISA og PCI! Jeg får også intrykket av at mange her anbefaler hvem som helst å bygge selv fremfor å kjøpe ferdig.Er det alltid lurt? Maskinvare og Programvare er 2 vidt forskjellige ting. Så om man har hatt data i 5 år, og er en racer på windows, betyr ikke det av man vet en dritt om hva som er inni maskina.Mange legger tydeligvis inn et forslag til maskin på forumet, noen med åpenbare feil, som f.eks SCSI disk på vanlig HK, AMD XP CPU på intel HK osv....Jeg blir lei av alle ferskingene som spør etter hjelp, når de ikke engang har giddet å lære nok på forhånd til å vite hva de skrur på. Kunne de ikke lært seg et bitte lite minimum om datamaskinens oppbygning før de kjøpte in deler?SÅ:Er det ikke lurere å be newbiesene å spørre en med peilig om hjelp, og heller la han bygge mens man ser og lærer?Så slipper vi alt maset?Er det ikke kulere med litt tøffere utfordringer??Det er så uroooolig mange her som lager problemer for seg selv pga for liten peiling!! Ønsker gjerne litt debatt rundt dette, hvis det i det hele tatt er noen som skjønner hva jeg mener. :razz: Du lærer ikke noe ved å la andre bugge PC-en for d,Eg leste manualen til abit sitt hk,Brukte manualen fra a til å ,Virker alltid.Bruk veldig god tid på å sette sammen PC-en. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg bygget min første maskin uten noe kunnskap om hvordan det skulle gjøres. Og det var griselett.. Men jeg tok meg tid og ikke stresset og så var den oppe og gikk. (Brukte mellom 1-2 timer) Det har blitt en del maskiner i ettertid, og det er jo den letteste saken å sette de sammen. Men har man overhode ikke peiling, så synes jeg ikke synd på den personen hvis de gjør noe galt. Er mange idiotiske spørsmål her, og mange av de kunne vært unngått hvis de f.eks leste manualen! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: house skrev (2002-04-15 14:18):man skal hjelpe de svake, ikke gå forbi dem! jo, jøss, men det er greit å skille de svake fra de late. Det er mange som spør fordi de ikke gidder å lete selv, de gidder ikke lete her på forumet en gang. Jeg hjepler gjerne newbier, siden jeg selv er den typen som alltid gjerne vil lære mer, og er newbie selv på mange felter (ikke pc bygging, da :wink: ). Sånn sett synes jeg de fleste spørsmålene her på forumet er greie. Men det er irriterende når folk påster (f.eks. i "annet om data") "hvordan kan jeg dele adsl-linja mi mellom 2 maskiner?" Da vet du at de ikke har lest mye på forumet. De har ikke engang lest nok til å finne ut at det finnes en nettveks-kategori. Slike poster gidder jeg aldri å svare på for sånne folk er ikke ute etter å lære, de skal bare ha en kokeboks-oppskrift op en idiotsikker løsning, for de gidder ikke legge mer innsats i det. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Til alle sammen: den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært. han er ferdig. man lærer av erfaring. seff av andres erfaring også, men det er ikke like gøy. den siste oppgraderingen jeg har gjort, kom som en følge av statisk elektrisitet. skulle inn og sjekke om cpu-viften gikk rundt, noe den ikke gjorde. vet ikke hvor lenge den hadde stårr på slik, men jeg vil tippe ca rundt (24t*21 dager, el mer) det var en intel p3-533. etter å ha rengjort viften for støv og alt annet dritt, så skulle jeg montere alt sammen igjen. sjekket at cpu-viften funket. satte den på cpu'en igjen, satt cpu nedi slot, slo på maskinen. svart skjerm, og morsekoden pip...pip...pip... maskin av. regnet med at cpu ikke satt skikkelig ned i sloten, prøvde litt forskjellige stillinger (fcpga + slot1 = dårlig ide). fremdeles svart skjerm, og morsekode. tok borti hd'en med fingeren (bare for å sjekke), ops. gnistring! når jeg da fikk nytt hk, cpu og ram, skulle jeg teste om hd'en virket... ingen respons! jippi, en død disk. rett i søpla med den. så, ikke plukk inni pc, med mindre du er kvitt s.e :smile: Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-12 12:44, Stratos skrev:Er det riktig at alle skal bygge sin egen PC?Jeg begynner å få intrykket av at _alle_ tror de kan bygge sin egen maskin, uansett hvor lite peiling de har på data.(hardware)Det er sikkert 100vis av poster på forumet som er fra folk som bygger PC for første gang, og som ikke vet forskjellen på ISA og PCI! Jeg får også intrykket av at mange her anbefaler hvem som helst å bygge selv fremfor å kjøpe ferdig.Er det alltid lurt? Maskinvare og Programvare er 2 vidt forskjellige ting. Så om man har hatt data i 5 år, og er en racer på windows, betyr ikke det av man vet en dritt om hva som er inni maskina.Mange legger tydeligvis inn et forslag til maskin på forumet, noen med åpenbare feil, som f.eks SCSI disk på vanlig HK, AMD XP CPU på intel HK osv....Jeg blir lei av alle ferskingene som spør etter hjelp, når de ikke engang har giddet å lære nok på forhånd til å vite hva de skrur på. Kunne de ikke lært seg et bitte lite minimum om datamaskinens oppbygning før de kjøpte in deler?SÅ:Er det ikke lurere å be newbiesene å spørre en med peilig om hjelp, og heller la han bygge mens man ser og lærer?Så slipper vi alt maset?Er det ikke kulere med litt tøffere utfordringer??Det er så uroooolig mange her som lager problemer for seg selv pga for liten peiling!! Ønsker gjerne litt debatt rundt dette, hvis det i det hele tatt er noen som skjønner hva jeg mener. :razz: er ikkje dette eit forum kor folk utan peiling skal få lov til å spørja folk med peiling om hjelp? sjølv bygte eg pc'en min for ca. ein månad sidan utan kunnskap sjølv eller kjennskap til andre med kunnskap. brukte berre dette forumet og #hardware no på IRC. skulle eg kjøpt ein ferdig pc med same spesifikasjonane måtte eg nok ha punga ut med ein god del meir. Mitt forslag til deg blir: klapp igjen. om du ikkje har noko vettugt å koma med på dette hjelpeforumet anna enn å refsa dei som treng hjelp, så trur eg ærleg talt ikkje du har noko her å gjera. Du er vel ein av dei typane som er så kry over kunnskapane dine innan IT, at du oppfører deg som ein dritt når folk ynskjer hjelp frå deg. korleis ville samfunnet blitt om alle var slik som deg? at ingen kunne spørja om hjelp, eller noko som helst utan at slike "forståsegpåar" skal spela viktige. Gå og grav deg ned.... ----------------------------------------------- ... blei kanskje litt usakleg på slutten, men slike uttalelsar irriterer meg grenselaust... ----------------------------------------------- Lenke til kommentar
Smoothly Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Tror ikke den tavlen ville blitt så stor og populær hadde det ikke vært for nybegynnerene. Godt er det,for vi trenger å øke datakompetansen her i landet. Og da må vi hjelp de som er på "scratch". :smile: Når jeg kjøpte min første kvasi286 i 1986 hadde jeg ingen å spørre om hjelp. Dager, netter, uker og måneder med [Ctrl+Alt+Del] med pålydende [Pling] måtte til, men fikk den nødvendige innsikt i Pc'n. Jeg ble jo en liten "guru" i nærmiljøet og har hjulpet menge venner og bekjendte med PC/Mac-problemer. Håper at flere stiller kritiske spørmål, har flere konkrete problemer og bidrar med å hjelp hverandre isteden for å diskutere hva som er best av Lamborgini og Ferrari. Ingen av oss har råd til det allikevel. Vi for nøye oss med billig chiptrimming og større intercooler. Håper dere ser paralellen. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-12 12:44, Stratos skrev:Det er sikkert 100vis av poster på forumet som er fra folk som bygger PC for første gang, og som ikke vet forskjellen på ISA og PCI! Når det gjelder ISA og PCI, så er ISA for det meste "utgått", og du finner det vel sjeldent i moderne hovedkort (skulle jeg tro). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå