Stratos Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Er det riktig at alle skal bygge sin egen PC? Jeg begynner å få intrykket av at _alle_ tror de kan bygge sin egen maskin, uansett hvor lite peiling de har på data.(hardware) Det er sikkert 100vis av poster på forumet som er fra folk som bygger PC for første gang, og som ikke vet forskjellen på ISA og PCI! Jeg får også intrykket av at mange her anbefaler hvem som helst å bygge selv fremfor å kjøpe ferdig. Er det alltid lurt? Maskinvare og Programvare er 2 vidt forskjellige ting. Så om man har hatt data i 5 år, og er en racer på windows, betyr ikke det av man vet en dritt om hva som er inni maskina. Mange legger tydeligvis inn et forslag til maskin på forumet, noen med åpenbare feil, som f.eks SCSI disk på vanlig HK, AMD XP CPU på intel HK osv.... Jeg blir lei av alle ferskingene som spør etter hjelp, når de ikke engang har giddet å lære nok på forhånd til å vite hva de skrur på. Kunne de ikke lært seg et bitte lite minimum om datamaskinens oppbygning før de kjøpte in deler? SÅ: Er det ikke lurere å be newbiesene å spørre en med peilig om hjelp, og heller la han bygge mens man ser og lærer? Så slipper vi alt maset? Er det ikke kulere med litt tøffere utfordringer?? Det er så uroooolig mange her som lager problemer for seg selv pga for liten peiling!! Ønsker gjerne litt debatt rundt dette, hvis det i det hele tatt er noen som skjønner hva jeg mener. :razz: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 skjønner hva du mener. Denne siden er vel perfekt å lese gjennom før en spør spørsmål på forum/irc/newsgroup: smart questions Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Dersom folk er interesserte nok til å komme her er det IMHO ikke bra å anbefale dem compaq og de andre drittmerkene. Da er det bedre at dem heller banner noen ganger over at Asus suger osv fordi dem selv ikke er kompetente nok, så får dem heller lære det på den harde måten. Personlig så har jeg vanskelig å for å forstå at man får store problemer, men det er kanskje fordi jeg selv kan det å bygge og dermed ikke ser hva som er vanskelig for newbies? Men det finnes en mellomløsning mellom Compaq og bygge selv; Skreddersydde PC-er. Alle de store butikkene som PS Data, Komplett mfl har gode PC byggere slik at man får gode komponenter satt ferdig sammen, testet og konfigurert. Som regel skal butikkene bare ha litt under 1000kr for jobben (noe som slett ikke er så ille IMHO). Når de først har en god maskin er det lettere å oppgradere den. Når du har gjort rundt 5 forskjellige oppgraderinger bør du være kompetent nok til å klare å bygge en maskin fra grunnen av. Å bygge selv er ikke noe problem dersom man tar seg god tid(2 timer?), leser manualen(eller vet at det du gjør er riktig) og passer på at hver komponent sitter skikkelig før du begynner på neste. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 når en skal bygge maskin for første gang er det vel som med linux; en bør kjenne en som har kjennskap til sakene...slik at det går mest mulig smertefritt for seg..... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Måtte egentlig flire da jeg så TV2 hjelper i går... Snakk om tufs som prøver å fixe en pc selv om Multicom sier at han skal prøve. Hadde noen av dere forsøkt å reparere motoren på bilen hvis verkstedet sa at du skulle prøve? Selvsagt ikke. TV2-saken beviser bare at det er forferdelig mange teite forbrukere der ute :smile: _________________ SI-korrekt sig: MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7 [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-12 14:29 ] Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 12:44, Stratos skrev:Er det riktig at alle skal bygge sin egen PC? Nei, men de fleste på forumet kan det nok Quote: Mange legger tydeligvis inn et forslag til maskin på forumet, noen med åpenbare feil, som f.eks SCSI disk på vanlig HK, AMD XP CPU på intel HK osv.... Så link oss til minst 3 av de mange eksemplene. Egentlig skal det gå greit å bygge en PC hvis du leser manualene... Lenke til kommentar
Xane Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Er ikke noe av vitsen med dette forumet å hjelpe nybegynnerne? Og vi har alle vært newbies Selvfølgelig kommer det mange dumme spm fra folk som ikke forstår alt enda, men det er bedre enn at de sverger til ferdig-pc. Lenke til kommentar
airguard Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Nei ! ikke bygg pc uten hjelp første gang. Det er like dumt som og lære seg : Mengdelære og logikk. Lineære differenslikninger. Lineære likningssystemer, Gauss-eliminasjon. Matriser, matriseregning og determinanter. Vektorer i 2, 3 og n dimensjoner: Lineær uavhengighet, basis, dimensjon. Indreprodukt, ortogonalitet, norm, ortogonal projeksjon. Lineære transformasjoner. Egenvektorer og diagonalisering med Generell realkompetanse lykke til da airguard Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg er enig med Anders; folk som kommer hit og spørr er tydelig vis interresert i å lære mer om hvordan en PC virker og da skal vi ikke be dem gi opp og si de skal kjøpe Compaq i stede bare fordi de gjør noen feil. Jeg vil tippe at de fleste her har rimelig mye mer peil på HW nå en det de hadde da de begynte å bygge sin første maskin. Hvis du kunne alt du trengte å vite når du satte i gang planene med å bygge din første maskin, synes jeg du gjorde det alt for sent :wink: De som kommer her og spør om de kan bruke en AMD 1900+ XP på et ASUS TUV4X (FCPGA) har i hvert fall rota litt rundt på webshopene og prøvd å finne ut noe. Jeg synes det er værre med de som ikke er veldig interisert å lære HW, men som har hørt at det kan være lurt og bygge selv, og kommmer her og bare sier "jeg skal bygge min første maskin, hvilke komponenter bør jeg ha?" (slutt på posten :wink: ) Den første maskinen jeg bygde selv brukte jeg nesten et 1/2 år å planlegge. Når jeg begynte ante jeg ikke forskjellen på slot1, fcpga, socketa o.s.v. men jeg lærte det i løpet av planlegginga. Og det ble spiren på men store hobby.... Hardware.... i likhet med de fleste her. Da trengte jeg ny PC fordi jeg satt på en svett pentium 100MHz som jeg ikke fik oppgradert til Win98 engang, men siden da har stort sett alle oppgraderinge vært basert i "nå er det lenge siden jeg har kjøpt noe nytt HW" (ofte er det ikke lenge siden heller, men det blir en annen sak :wink: ) I dag har jeg PC fordi jeg synes det er gøy å jobbe med maskina, og jeg lærer nye ting om HW hver dag, som et resultat av interessen som startet med den første maskina jag bygget. Så selvom folk ikke gjør ting riktig med en gang, så ikke anta at de ikke har interesse for å lære. Kommer de hit er det jo mye som tyder på at det er akkurat det de vill. Når det er sagt er det jo ikke noe i veien for å få folk til å lese litt både her på forumet og andre steder før de begynner å spørre å grave. Det er jo tross alt det man lærer mest av :wink: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: airguard skrev (2002-04-12 14:56):Nei ! ikke bygg pc uten hjelp første gang.Det er like dumt som og lære seg :Mengdelære og logikk. Lineære differenslikninger. Lineære likningssystemer, Gauss-eliminasjon. Matriser, matriseregning og determinanter. Vektorer i 2, 3 og n dimensjoner: Lineær uavhengighet, basis, dimensjon. Indreprodukt, ortogonalitet, norm, ortogonal projeksjon. Lineære transformasjoner. Egenvektorer og diagonaliseringmed Generell realkompetanse lykke til da airguard hmmm, du står ikke forran tyngere en eksamen i matrisemetoder her vel?? :wink: Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Hei! Jeg skal snart kjøpe meg en ny kraft pakke :razz: Lenke til kommentar
airguard Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 ahh en som vet :smile: jup det gjør jeg og påvirker meg vel litt sorry airguard Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: airguard skrev (2002-04-12 15:03):ahh en som vet :smile:jup det gjør jeg og påvirker meg vel litt sorry hehe... glad jeg er ferdig med det der.... fikk mer og mer frysninger på ryggen etter hvert som jeg leste posten din :wink: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 14:29, borre skrev:Måtte egentlig flire da jeg så TV2 hjelper i går...Snakk om tufs som prøver å fixe en pc selv om Multicom sier at han skal prøve.Hadde noen av dere forsøkt å reparere motoren på bilen hvis verkstedet sa at du skulle prøve? Selvsagt ikke.TV2-saken beviser bare at det er forferdelig mange teite forbrukere der ute :smile: Med forbehold om at jeg kun kjenner saken gjennom den linken du gav så synes jeg det sier mer Multicom enn om kunden. Multicom som er den profesjonelle parten bør være klar over at det å montere en CPU regnes som vanskelig. Da bør dem ikke si at kunden skal fikse feilen selv uten å forsikre seg om at kunden faktisk har den kompetansen som trengs. Når det gjelder bilmotoren så hadde faktisk jeg gjort det dersom bilforettningen(det er ikke snakk om verksted her, det er snakk om en nybilforettning) sa at det kunne jeg fikse selv. Jeg hadde da nemlig gått utifra at det var en enkel sak å fikse. Ingen seriøs bedrift gir da kunden beskjed om å fikse vanskelige feil? Hadde jeg vært denne 26 åringen så hadde jeg mest trolig gjort akkurat det samme som ham. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Litt enig, selv om jeg er litt fersk selv. Kan alt om en pc, både teoretisk og praktisk, men blir ofte litt varm når jeg står og skal bygge min nye P4, men det er jo ikke så vanskelig, så hvis du har rette deler, er det jo bare PLUG AND PLAY! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 15:02, hasuwest skrev:Hei!Jeg skal snart kjøpe meg en ny kraft pakke :razz: CPU'en er enklere enn rykte tilsier, men vær varsom med den. Bøyer du noen av pinnene under så sliter du fort. Utover det så at det bare å sette den riktig vei ned og vippe fast låsepinnen. Når du åpner eska med HK så ta deg tid til å bla litt i manualen. Når jeg skal sette ned HK i ny kabinett så er det første jeg gjør å holde HKet ca 5 cm over der det ca skal sitte. Da vet jeg nemlig hvor jeg skal skru inn skruer i kabinettet(kabinett kommer med noen ferdige monterte avstandsskruer, men resten må du skru inn selv). Det er en enkel jobb, men du bør se etter at du faktisk setter skruer der det skal være. Så er det bare å legge HK ned i kassa og skyve det inn i portåpningene på kabinettet. Kortet skrus fast og voila så er HKet montert. En del folk velger foresten å feste CPU og ribbe før du setter fast HK. Det er i de fleste tilfeller enklere. Sånn, det var de 2 tingene. Jeg vil tro du er klar for å bygge maskin selv, men ta deg god tid og forsikre deg om at komponentene sitter ordentlig på!. Når du setter i en ny del vet du nemlig hva som ikke er gjort riktig dersom det skjærer seg. Når du har bygd en hel PC så er det ganske mange flere ting som kan være feil. Derfor bør du se til at komponentene er riktig satt opp før du går løs på neste. Da minimerer du sjansen for at du får sort skjerm ved oppstart. btw Asus har generelt meget gode manualer til hovedkortet. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 15:17, Anders Leipsland skrev:Med forbehold om at jeg kun kjenner saken gjennom den linken du gav så synes jeg det sier mer Multicom enn om kunden. Multicom som er den profesjonelle parten bør være klar over at det å montere en CPU regnes som vanskelig. Da bør dem ikke si at kunden skal fikse feilen selv uten å forsikre seg om at kunden faktisk har den kompetansen som trengs.... Joda... jeg er generelt enig at Multicom gjorde en feil. Men samtidig gjorde forbrukeren en like stor feil ved å påta seg en oppgave som han i utgangspunktet burde skjønt at han ikke maktet. Det er kanskje bare meg, men men jeg er en "racer" på IT/data, men en idiot når det gjelder f.eks. biler. Hadde en bilforhandler/verksted fortalt meg at jeg skulle fixe motoren selv, hadde jeg ikke gjort det. Da hadde jeg enten fått en kompis til å hjulpet meg, sendt bilen på verksted eller på en sikker måte funnet ut hvordan det skulle gjøres. Men som sagt, så er det kanskje bare meg... Lenke til kommentar
airguard Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Ok prøver en gang til. Det er lett og bygge en pc, men det er også mange fallgruver jeg vil nevne noen: 1. skru ikke hovekortet rett på plata i kabinettet. bruk gullskruene for og feste det. 2. veldig forsiktig med og feste vifta på en AMD-cpu. 3. De små "led" ledningene bør festes på riktig + og - plass kan være litt vanskelig og skjønne noen ganger hvor de skal være. 4. Ide kablene bør monteres på riktig + og - også :smile: 5. sett ikke pci kort på plasser som irq er opptatt av f.eks. agp kort. 6. osv busy Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Ok.. Det høres bra ut! Men jeg har heller ikke montert en CPU vifte før. Er det noe specc jeg bør passe på med denne? Utenom å sette den riktig vei og sette i strømmen til den på HK? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg synes det burde blitt laget en egen kategori med spørsmål som -hvilken PC skal jeg kjøpe...? -er denne PC'en bra....? -jeg har kjøpt ny PC men skjermen er svart...? -hvordan skal jeg bygge PC'en...? Det er veldig mange slike spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå