Gå til innhold

Windows XP Home --> Pro

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows XP Home Edition (norsk) installert på maskinen her nå, men for et par dager siden stilte alt seg tilbake etter en reboot. Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke, men det var hvertfall håpløst.

Den Home Edition jeg har installert på maskinen her er den jeg fikk med fra Dell. CD'n har jeg ikke lenger, men serialen står under maskinen.

Det jeg lurte på var; går det ann å putte inn Win XP Pro (norsk) og kjøre en re-install over Home Edition her, uten at noe skade skjer?

Fattern har Pro liggende her, så da er vel like greit å legge inn den, istedet for å la den ligge ubrukt.

Så... vil dette gå?

På forhånd takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøpte fra Dell skal det følge med en XP recovery-disk, men hvis du ikke har den har du nok et lite problem. Du kan ikke gjenopprette Home med en Pro-CDn hvis det er det du lurer på, men du kan jo ha Pro på maskina i stedet for Home edition.

Lenke til kommentar

Har tenkt tanken på å formatere først, men det er så utrolig mye installering og sånn som må til da :S

Jeg skulle hatt XP Recovery Disken ja, men det er den jeg har klart å rote bort.

Har egentlig lite lyst til å installere noe som helst, men når alt ikke fungerer helt 100%, så må jeg jo nesten gjøre det også.

Jeg får vel bare venne meg til tanken å re-installere OS'et tenker jeg. Er vel 4-5 mnd siden sist nå tror jeg. Og da er det like greit å legge inn Pro tenker jeg.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg formatert disken, og så kjørt en ny install med XP pro fra bunnen av. Det koster deg ca to timer inkl innstallering av programvaren du skal ha - og etterpå har du en helt strøken og feilfri setup i mange måneder. Hvis du vil være virkelig lur, så skaffer du deg et image-program, som f. eks Drive Image 7, og lager et image etter at du har innstallert XP, kjørt alle oppdateringene fra Windows Update, og innstallert programvaren din. Da trenger du ikke bekymre deg for at problemer som måtte oppstå skal føre til ny reinnstallering. Du bare kjører imagefila, og vips! - så har du en "fresh" install på under en halvtime, med alle programmer og oppdateringer inntakt.

Er den XP pro-versjonen du har aldri blitt innstallert på noen maskin før forresten? For hvis den er det, og den har blitt aktivert, så er den ubrukelig for deg. Hvis du forsøker å innstallere den på en maskin nr. 2 - så vil du ikke få den aktivert. og den vil slutte å virke etter 30 dager...

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...