Gå til innhold

temp. måler i skjemkort?


eUnaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg vet i alle fall om ett kort med temp måler (husker ikke hva det heter, men tror det var ASUS som hadde dette).

 

Men hvis du overklokker litt om gangen og kjører noen tester før du overklokker mere så vil du etterhvert få "kluss i grafiken" når det blir for varmt.

Det kan også hende maskina bare henger seg og du får en BSOD (blåskjerm) hvis det blir for varmt.

 

For mye overklokking KAN skade hardware, men det pleier å gå bra hvis du tar bare litt om gangen.

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-12 13:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 13:27, John_^ skrev:

Ja jeg vet i alle fall om ett kort med temp måler (husker ikke hva det heter, men tror det var ASUS som hadde dette).


Men hvis du overklokker litt om gangen og kjører noen tester før du overklokker mere så vil du etterhvert få "kluss i grafiken" når det blir for varmt.

Det kan også hende maskina bare henger seg og du får en BSOD (blåskjerm) hvis det blir for varmt.


For mye overklokking KAN skade hardware, men det pleier å gå bra hvis du tar bare litt om gangen.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-04-12 13:28 ]</font>


 

ok, så grefikk kort ryker ikke så fort som cpu'er...

Lenke til kommentar

tillegg.

ellers er det ganske enkelt å lage dette selv.

 

1. 1-stk digital temp måler. feks uten/inne 100kr.

 

bytt ut eller fil/skjær bort ALL plast osv. på temp sensen.(det som blir igjen er da selve NTC (ca 1,5 x 1,5 x1,5 mm stor bare) eller bytt den ut med slike som følger med HK,(evnt kjøp ny NTC) denne er som regel 10 Kohm.

 

2. dremel (liten alTmulig drill) med liten fres. fres så passe stort spor til temp sensen din. fyll i litt goop. vips ferdig.

Lenke til kommentar

Quote:


eunaas skrev (2002-04-12 13:49):

selv om du kjenner at du har klokka formye?



 

Jeg kjenner ikke at jeg har klokket for mye på noen annen måte enn at noe klikker (feks. at maskina ikke starter) eller at pc'en er ustabil.

 

De fleste som overklokker prøver seg frem til det blir litt ustabilt, og går deretter litt tilbake for å få et stabilt system.

 

Overklokking går som regel greit uten varige skader, men det er som i all annen sport at innimellom kan noe gå galt selv om det har funket før.

Lenke til kommentar

Blåskjerm skyldes aldri ustabilitet. Blåskjerm er feil drivere eller noe feil som DU har lagt inn.

 

Restart og at maskina "henger" seg er ikke uvanlige trekk på en ustabil maskin.

 

Enklere enn dette kan ikke gjøres: Lim rett og slett måleren(filt ned) på baksiden av GPU med termisk lim. Man vil få en litt høyere temp enn det som skal!

 

CPU temp 41

Bak Cpu 47,5 g

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 19:00, simiden skrev:

Blåskjerm skyldes aldri ustabilitet. Blåskjerm er feil drivere eller noe feil som DU har lagt inn.



 

Ikke helt enig.

Maskina mi funker fint til vanlig, dvs. ingen ustabilitet eller blåskjerm. (Kan kjøre 3dmark og cpu stability test i timesvis uten problemer, maskina kan stå på dagesvis uten restart osv...)

 

Når jeg overklokker for mye (spess på skjermkortet) får jeg blåskjerm innimellom. Det stemmer at det er driverene det er noe iveien med (takler ikke hastigheten) når dette skjer.

 

Konklusjonen er da at driverene på skjermkortet mitt (eller konflikt mellom div. drivere) forårsaker ustabilitet ved overklokking på mitt system.

 

Dvs: Blåskjermen viser at systemet mitt ikke er stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...