Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server i hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Har nå fått tak i en Compaq Deskpro EN SFF som jeg hadde tenk å bruke som server i nettverket..

Specs:

Pentium III - 1 GHz

512MB, PC133 SD-RAM

20GB HDD

Jeg har ikke gjort dette før så jeg trenger tips om hva den kan "serve" i mitt hjemmenettverk.. Nå har jeg satt den opp som et tilgangpunkt for WLAN (har WLAN kort i den)

Noen som kan komme med forslag om hva mer jeg kan bruke den til og hvordan man setter den opp til det? Har 2 megabit ADSL fra telenor koblet til en SMC barricade Router med 4 ports switch innebygd.. Har 3 maskiner i mitt nettverk koblet til switchen i routeren.

Tenkte på å sette den opp som WEB (http) server til å laste opp filer (dele med kamerater), bilder (til å bruker f.eks her i forumet) osv.. Hvordan gjør man det? trenger man å åpne porter i routeren?

Jeg bor i 2-mannsbolig. De under har også nettverk hjemme hos seg med 4 maskiner koblet til router med innebygget switch og 2 megabit ADSL fra telenor. Lurte på om det går an å koble begge nettverkene sammen? Om det blir no konflikt mellom DHCP serverne i routerne, og i tilfelle hvordan jeg kan unngå det? Forslag til løsning?

Forslag og hjelp mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Web, FTP, IRC-bot, P2P, lagring av filer, mail (exchange), domene.

Det er noen av tingene jeg bruker min server til.

Hvordan funksjon har serveren der?

EDIT: Hvordan sette den opp som web server f.eks?

Endret av burnoutboy
Lenke til kommentar
Noen som har server på hjemmenettverket her a? hva bruker dere den til?

Joda, har Windows Server 2003. Kjører ActiveDirectory og bruker den som DNS server. Foreløpig går det mest i å lære meg W2K3 og leke med AD og domene, men det var vel ikke akkurat det du er ute etter. :p

Lenke til kommentar
Noen som har server på hjemmenettverket her a? hva bruker dere den til?

Joda, har Windows Server 2003. Kjører ActiveDirectory og bruker den som DNS server. Foreløpig går det mest i å lære meg W2K3 og leke med AD og domene, men det var vel ikke akkurat det du er ute etter. :p

hehe.. nei.. men er IKT lærling da.. så det hadde kanskje ikke vært så dumt... :p

EDIT: Gidder ikke melde min hjemme PC (gaming maskin :) ) inn i domene ass... :p

Endret av burnoutboy
Lenke til kommentar
Hvordan funksjon har serveren der?

Hva mener du?

Det første du trenger er et operativsystem, som f.eks windows XP, eller eventuelt Server 2003/Linux. Siden du egentlig ikke vet hva du vil, så er XP et bra valg.

XP er installert på den.. den funker nå som WLAN node og kjører en CS server....

Lenke til kommentar
Jeg bor i 2-mannsbolig. De under har også nettverk hjemme hos seg med 4 maskiner koblet til router med innebygget switch og 2 megabit ADSL fra telenor. Lurte på om det går an å koble begge nettverkene sammen? Om det blir no konflikt mellom DHCP serverne i routerne, og i tilfelle hvordan jeg kan unngå det? Forslag til løsning?

Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar

Slå av den ene DHCP serveren!

Det vil funke uten problemer å koble nettverkene sammen, det er bare å kable/koble det, Ethernet er greit slik, husk at du skal bruke krysset kabel mellom to switcher.

Litt planlegging på forhånd er aldri dumt heller...

Snakker du derimot om lastbalansering mellom to linker mot Internett er ikke det fullt så enkelt og liketil å få i stand (men det var ikke det du mente med å koble sammen nettene vel?)

timtowtdi

Lenke til kommentar
Slå av den ene DHCP serveren!

Det vil funke uten problemer å koble nettverkene sammen, det er bare å kable/koble det, Ethernet er greit slik, husk at du skal bruke krysset kabel mellom to switcher.

Litt planlegging på forhånd er aldri dumt heller...

Snakker du derimot om lastbalansering mellom to linker mot Internett er ikke det fullt så enkelt og liketil å få i stand (men det var ikke det du mente med å koble sammen nettene vel?)

timtowtdi

Nei.. poenget er at vi skal bruker hver vår egen internett uten å påvirke den andres DHCP eller internett... men vi skal kunne være på LAN... hehe.. korleis gjer man det? om det er mulig...

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om det?

Slå av DHCP og skriv inn IP manuelt. det er mye bedre etter mitt syn. når det er så få maskiner i nettverket er det bedre og ha tildelingen manuelt.

strekk en nettverks kabel mellom de to routerne, benytte samme ip del feks

hos nr1: router: 192.168.1.1 maskin1 192.168.1.2 maskin2: 192.168.1.3

hos nr2: router: 192.168.1.10 maskin1 192.168.1.12 maskin2: 192.168.1.13

bare strekk en vanlig TP kabel mellom router 1 og router 2 så har dere lokal nettverk. hvis det var det du mente da? hvis du mente og benytte begge linjene på internett, altså dele på 2 linjer så kan du få kjøpt router med 2 stk wan porter som skal dele nettet likt ( teoretisk dobbel hastighet hvis du har 2 like linjer )

Til topic. hvis du ikke vet hva du skal bruke en server til så har du vel ikke så veldig mye bruk for den heller? det jeg mener er at folk setter som oftest opp servere fordi de har bruk for trenestene, ikke for og sette opp tjenestene for artighet. men uansett så kan du sette opp DNS, WEB, MAIL, FIL, FTP, SPILL server

AD server er vel ikke så veldig utbredt på hjemme markedet. eller du kan slenge inn linux og bruke den til privat shell server ( irc boter, psybnc osv )

finnes mye du kan bruke servere til. det jeg gjorde med en av mine var og slenge alle de største diskene mine i en, slik at jeg brukte den som filserver, fordelen med det er at alle har tilgang til programmer og sånt, feks 1 maskin har alle mp3 ene i nettverket så slipper du og ha samme sang på 2 maskiner?!?! en fordel til med det er at de andre maskinene blir raskere da diskene som står i de ikke er fulle. jeg merket veldig stor ytelses forskjell da jeg kun hadde en 160gb disk i maskina mi.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om det?

Slå av DHCP og skriv inn IP manuelt. det er mye bedre etter mitt syn. når det er så få maskiner i nettverket er det bedre og ha tildelingen manuelt.

strekk en nettverks kabel mellom de to routerne, benytte samme ip del feks

hos nr1: router: 192.168.1.1 maskin1 192.168.1.2 maskin2: 192.168.1.3

hos nr2: router: 192.168.1.10 maskin1 192.168.1.12 maskin2: 192.168.1.13

bare strekk en vanlig TP kabel mellom router 1 og router 2 så har dere lokal nettverk. hvis det var det du mente da? hvis du mente og benytte begge linjene på internett, altså dele på 2 linjer så kan du få kjøpt router med 2 stk wan porter som skal dele nettet likt ( teoretisk dobbel hastighet hvis du har 2 like linjer )

Til topic. hvis du ikke vet hva du skal bruke en server til så har du vel ikke så veldig mye bruk for den heller? det jeg mener er at folk setter som oftest opp servere fordi de har bruk for trenestene, ikke for og sette opp tjenestene for artighet. men uansett så kan du sette opp DNS, WEB, MAIL, FIL, FTP, SPILL server

AD server er vel ikke så veldig utbredt på hjemme markedet. eller du kan slenge inn linux og bruke den til privat shell server ( irc boter, psybnc osv )

finnes mye du kan bruke servere til. det jeg gjorde med en av mine var og slenge alle de største diskene mine i en, slik at jeg brukte den som filserver, fordelen med det er at alle har tilgang til programmer og sånt, feks 1 maskin har alle mp3 ene i nettverket så slipper du og ha samme sang på 2 maskiner?!?! en fordel til med det er at de andre maskinene blir raskere da diskene som står i de ikke er fulle. jeg merket veldig stor ytelses forskjell da jeg kun hadde en 160gb disk i maskina mi.

Dette hørtes ikke så dumt ut... så bare setter vi hver vår gateway til den respektive internetten vi skal ha da?

Lenke til kommentar

Vel.... Jeg bruker den gamle pcen min (pIII 733, 20+80 gig hd) til webserver, hvor jeg tester diverse små php script jeg lager, lærer meg mer om linux, nettverk osv osv, men egentlig bare for å leke meg... :)

Jeg har også alle mp3ene mine der, begynner å bli over 50 gig nå... :p bruker et php script ( andromeda: http://www.turnstyle.com/andromeda/ ) til å holde styr på alt, laster opp nye greier med ftp. En av fordelene er jo at resten av folket i huset kan høre på de samtidig som meg lett, takket være apache+andromeda..

Og så bruker jeg den til filer jeg trenger på skolen, da bare ssh-er jeg inn til den (har dyndns.org subdomene) og legger de i ei mappe som webserveren ser så jeg kan laste de ned... Ellers er den grei til backup, og jeg har filmer på den og.... Like greit, jeg hadde vel slettet de om de lå på pcen jeg bruker til vanlig for å få plass til spill....

Hadde winxp på den, men tør ikke kjøre noen server ut mot internett på det... :p

Dessuten er linux mye bedre egnet til servere etter min mening, mye lettere å administrere + ordentlig firewall, +++

bare noen ideer... høres ikke ut som du vil føle deg heeelt komfortabel med linux osv (mulig jeg tar grovt feil), men bare prøv. Ikke vanskelig, kanskje du lærer noe og...

Endret av pett
Lenke til kommentar
nettv.jpg

Her er forresten oppsettet her i huset pr i dag!

er det bare å krysse den kabelen som går ned da? og sette opp en switch nede (i og med at deres router er full) og koble en kryssa kabel mellom den og routeren nede?

Kom inn på tanken om å sette inn et nettverksort til i serveren og bridge de to tilkoblingene.. så setter jeg heller switchen jeg har oppe nå nede isteden... vil det fungere? så slipper jeg å kjøpe en switch til...?

EDIT: Skriveleif

Endret av burnoutboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...