baldviking Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Noen som har en tysk eller sovjetisk krigskirkegård nær der de bor? Det skal være fem tyske og syv sovjetiske i Norge, da flere hundre krigskirkegåder (vi har bl.a 17.000 tyske soldater begravd i Norge...) ble samlet tidlig på 50-tallet, men enda så mye jeg leter klarer jeg ikke å finne ut hvor mer enn et par av dem ligger ved hjelp av Internett... Lenke til kommentar
runela Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Du mener slike massegraver der de stappa fult av soldater ned i? Sånne er det noen av her i område... Men vet ikke om det er tyskere eller russere eller norske soldater som ligger i dem.... Men vil ikke akuret kalle det en kirkegård For det er ikke noen kirke eller noe arangerte greier... det er likosm bare en donge med lik som er gravd over Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Se hva jeg fant: I samråd med sovjetiske myndigheter ble det anlagt en egen sovjetisk krigskirkegård med ca. 8000 falne på Tjøtta i Helgeland (innviet 8.7. 1953). 2098 sovjetiske fanger omkom — sammen med nordmenn og tyskere — da Rigel ble senket av allierte fly ved Rosøya utenfor Tjøtta 27.11.1944. De gjenfunne ble gravlagt på egen kirkegård, Tjøtta internasjonale krigskirkegård. I tillegg finnes 6 egne kirkegårder med sovjetiske fanger, bl.a. på Jørstadmoen (954 falne), Oslo, Vestre Gravlund (349 falne) og Vinjeøra i Sør-Trøndelag (165 falne). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå