Gå til innhold

Erfaringer med Apple iBook G4 (12") ønskes

Anbefalte innlegg

Masse bra!

Kan ikke annet enn å si meg helt enig. Jeg har aldri eid en mac før nå, men jeg har brukt det mye i forbindelse med skole og jobb. Etter å ha kjøpt iBooken har jeg bare glist hele tiden. Alt er så stilig, brukervennlig og stabilt. Morsomt var det også å se kompisen min (som er Windows-avhengig) hvor lett iBooken min startet Win2000 i Virtual PC. :D

Dette blir ikke min siste Mac for å si det sånn. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden på min G3 800MHz forstyrrer ingen. Den har et ørlite grann mer støyende tastatur enn den nye G4, men ikke verre enn at man må være litt forsiktigere ved tasting. Det har hendt på min at viften har begynt å gå ved spilling e.l., men ikke sjenerende for noen rundt. Dette i motsetning til den forrige bærbare PC'en, som man kunne høre over hele lesesalen (og derfor ikke ble brukt til formålet).

Jeg har hatt maskinen min i nesten et år, og kjæresten har hatt den noen måneder. Det blir sikkert flere riper, men igjen, det ser ikke ut til at de blir veldig synlige. Skal du være helt sikker, må du selvfølgelig høre med noen som har hatt maskinen i mange år eller behandlet den dårlig, men etterhvert som man har hatt en maskin noen år synes man jo ikke den blankheten er så veldig viktig uansett... Det er vel gjerne i begynnelsen det er mest stas med ting som ser ubrukte ut, såfremt det ikke er en bil.

Jeg har hatt to problemer med denne maskinen. For det første har jeg syntes at word har oppførert seg litt laggete til tider, men detser det ikke ut til at andre har problemer med. Det er nok noen programvareinnstillinger. For det andre har det utviklet seg en ørliten sprekk på det fremre høyre hjørnet av håndleddstøtten. Det har ingen praktisk betydning, men jeg har likevel sendt den inn til Apple. Det vil jo forringe salgsverdien. Dette er et problem som flere har hatt med G3-varianten. Les mer om dette her: http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=208106

Men for all del, la ikke det skremme deg. Dette er sannsynligvis bare en produksjonsfeil på noen maskiner som gjør at plasten stresses for mye på det punktet. Jeg skal poste mer når jeg får tilbakemelding fra Apple/Mac&Carry. Leser du mer på macnn-forumene, så vil du også finne at mange har utsatt iBook'en sin for tøffe utfordringer uten at noe har gått i stykker.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å installere noen av disse programmene:

- Dreamweaver

- Photoshop

Photoshop er bygd til OS X og kjører ekstremt bra, ingen windows maskiner er i nærheten på ytelse her. Kjører på jobb G5 dual 2ghz med 4gb ram og det

er et skikkelig knuse oppsett. Åpning av bildefil på 160 mb fra server tar 5-6

sekunder f.eks.

Dreamweaver som kjører på en gammel kjerne er ekstremt tregt i OS X. Men

det skyldes at Macromedia ligger etter i å oppdatere kjernen i DW. Men kan

nevne at dette ikkje merkes på G5.. på G4 mindre en 1ghz vil man merke

at det er tregt i forhold til en Windows maskin med samme spec. På G4 500 mhz

med 1.5 gb ram er DW umulig å bruke.

Mye ram er veldig viktig for disse programmene.

Lenke til kommentar
Hvor stor plass tar mac os x?

Som så ofte før er det lettest faktisk å sjekke dette hos produsenten. :D Her er hva Apple skriver:

"While the amount of disk space required depends on your computer and the way you are installing Mac OS X, you are recommended to have at least 2.0 GB of available space on your hard drive, or 3.5GB of disk space if you install developer tools."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...