Gå til innhold

Erfaringer med Apple iBook G4 (12") ønskes


Anbefalte innlegg

Postet dette innlegget i en lengre diskusjon, men tror nok at det drukner i Mac vs PC diskusjonen som pågår i den tråden, så jeg skriver innlegget her:

 

Jeg driver for tiden og skal tilbake på skolebenken i Juli. Narvik av alle steder. Uansett, etterhvert vurderer jeg en bærbar maskin for å kunne notere og slike ting, og der har jeg hoppet litt frem og tilbake, men må innrømme at Ibook virker litt interessant. Jeg har aldri brukt Mac før (eller, det er vel ikke helt rett, jeg satte en gang opp en maskin for min bestemor. Fant ikke så mye ut av det, men skal jeg være ærlig brukte jeg vel ikke allverdens med tid heller), og lurer derfor på hvor mye til hinder min Windows/DOS-bakgrunn er...

 

Er det noen her som har brukt en Microsoft-styrt maskin like lenge som meg (13 år nå) og så gått over til Mac, og som kan fortelle om overgangen.

 

Jeg har lest testen på barbara.no men ønsker flere brukererfaringer (og ikke bare synsing. Ikke det at jeg impliserer at barbara.no gjør dette, men det er alltid best med mange svar. Var inne på en mac-side og så en review, men det ble igjen litt for mye "gloating" over Mac-plattformens fortreffelighet), og aller helst om en Ibook G4 (12").

 

Kunne tenkt meg å vite følgende

 

Batterilevetid. Jeg kommer nok til å bruke min maskin mest til notering, spill kan jeg gjøre på den stasjonære maskinen min.

 

Varmeutvikling

 

Wi-Fi-adapteret. Hvor godt er dette iht signalstyrke og lignende?

 

Skjermen i bruk. Er 12" for lite?

 

Fargeholdbarhet. iBooken blir jo markedsført med stor fokus på det perlehvite designet. Hvor lenge holder perlehvitheten seg?

 

Slot-in CD-rom. Vil ikke denne medføre at det fortere kan komme støv og lignende inn i maskinen?

 

Bytte av Ram og HD. Vet at det skal funke med helt vanlig Corsair ram, men hvor kresen er en slik maskin på dette, og hvor vanskelig er det å bytte noe slikt (gjelder både HD og RAM)

 

Dametekke :) (neida, dårlig vits)

 

Og aller helst alle andre erfaringer dere har.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med iBook, enda mindre iBook G4, men jeg skriver allikevel. De fleste opplever byttet til Mac som enkelt så snart de inser at de ikke kan bruke den. Det forutsetter at man er åpen for at noe kan gjøres annerledes uten at det av den grunn er hverken bedre eller dårligere.

Setter du deg fast har macosx.com (moderatorer, arrester meg hvis jeg ikke har lov til å si dette) veldig greie brukere som hjelper deg i gang.

 

Jeg har hørt gode ting om batterilevetiden til iBook. Visstnok skal det holde i 6 timer. Trekker vi fra fanboy-faktoren og lette overdrivelser så tenker jeg vi sier 5 timer.

 

12" opplevde jeg ikke som lite når jeg så en slik. Det så heller komfortabelt ut å bære.

 

iBook er av plast, dette betyr noe for Wi-Fi (eller Airport som Apple liker å kalle det), for ulikt PowerBook skal iBook få utmerkede signalstyrker.

 

For å sitere, "everybody who's owned an iBook and carried it around for a few months know that it doesn't stay as white very long".

 

Slot-in CD-rom har fordeler og ulemper. Som Steve Jobs sa da han introduserte iBook G4, så satte de dem inn der etter kunders ønsker. De hadde fått noen tusen tilbakemeldinger fra skoler som hadde fått CD-rom-brettene knekt.

På den andre siden kan ikke slot-in ta små CD-plater.

Støv er ikke et problem, de har "støvkluter" i åpningen...

 

Bytte av RAM er en lek. I den senere tid har Apple begynt å sette skruer på slike ting, men jeg kan garantere at du, uten erfaring i nevneverding grad, kan sette inn ekstra RAM på få minutter. Bytte av HD er en helt annen sak. Som med CPU mener Apple at brukerne ikke har noe med hvilken HD som sitter i maskinen. Derfor må du ta hele greia fra hverandre og gi opp alt som kalles garanti for å bytte HD.

 

Og den er en babe-magnet. Jenter ELSKER Apple, "de er jo så søte".

 

Hva studerer du i Narvik, forresten?

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med iBook, enda mindre iBook G4, men jeg skriver allikevel. De fleste opplever byttet til Mac som enkelt så snart de inser at de ikke kan bruke den. Det forutsetter at man er åpen for at noe kan gjøres annerledes uten at det av den grunn er hverken bedre eller dårligere.

 

[snip mye interessant lesning]

Takk for et eksellent svar. Godt å slippe diskusjoner når alt en vil ha er erfaringer.

 

Åpen for nye ting er jeg, det er som sagt ikke all verdens fancy ting jeg skal bruke det til, og det er alltid kjekt å lære seg noe nytt, i dette tilfellet, et nytt operativsystem.

 

Over til svarene du gav meg:

 

Så, først, når det gjelder batterilevetid. Jeg så noe et annet sted der de skrev at batterilevetiden er 6 timer, FORUTSATT at en kjører strømsparemodus. Nå er jeg ikke helt sikker hva de mener med det, men bruker jeg en slik en kommer jeg nok til å herje verre over en skoletimes tid, så lar jeg den få hvile i pausen liksom.

 

Så 12" er ikke så lite? Det høres bra ut. Når jeg tenker over det var vel ikke de tidligere bærbare datamaskinene så voldsomt store når det kom til skjerm. Så lenge det duger for en kar med "normalt" syn (-1 på ene øyet, -0.25/0.25 på det andre) så tenker jeg jeg er godt fornøyd.

 

Det med hvitfargen høres ikke helt bra ut, men det er vel ikke annet enn forventet, sånn "plastrens" duger kanskje til å holde det mer eller mindre hvit, sammen med en liten bæreveske. Finnes det vesker i tøy eller skinn som er laget til en så liten maskin?

 

Det var og godt å få vite at det er lagt inn "støvkluter" på slot-inen. Små CD-er er ikke det jeg bruker mest av, og jeg kommer nok helt sikker ikke til å bruke det på den datamaskinen uansett, så det går nok greit.

 

Når det gjelder skifte av ram så tror jeg ikke, så sant det er tilgjengelige luker, det blir noe problem da jeg har satt sammen et par IBM-kompatible stasjonære maskiner fra scratch.

 

Angående bytte av HD er ikke det så farlig de første årene vil jeg tro, siden tja, 30 GB skal holde for skriving og slike ting. Tenkte bare etterhvert, om jeg etter endt skolegang eller oppgradert maskinpark reduserte den maskinen til et "entertainment centre". Og da er vel garantien oppbrukt.

 

Det med Wi-Fi høres også fint ut, siden jeg sikkert kommer til å besøke mor og far til jul og slikt, og vi har trådløst nettverk i hjemmet. Så får jeg heller gjøre mer spesielle ting på linux-maskinen jeg har plassert på det gamle gutterommet mitt (flyttet ut for to år siden).

 

Jeg skal studere Romteknologi i Narvik (eller Romingeniør eller hva de nå enn kaller det) og begynner 5 juli, siden jeg trenger 2mx og 3mx også. Tre-semester-ordningen er vår venn. Min i alle fall.

Lenke til kommentar
Her er en review fra en som er/var i nesten samme situasjon som deg. Powerbook review. Vet og at Zuzu akkurat har fått sin 12 ibook, kanskje han poster en review her.

Hmm. Interessant review, gav meg svar på et par ting som jeg lurte på. Takk skal du ha, så får noe tipse ZuZu om denne tråden slik at han/hun kan dele sine erfaringen. Takk så langt, og kom gjerne med mer informasjon i denne tråden om du kommer over noe i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg er den stolte eier av en Powerbook G4 12" med 866mHz, og kan si hvordan det var da jeg "konverterte" :)

 

Strøm: Min PB varer i ca 4 timer med grei bruk og strømsparing på. Dette er praktisk bruk, og fungerer veldig bra. Det aller beste med mac og strømsparing er likevel at den er så ufattelig rask opp fra dvalemodus... Slå opp skjermen, og den er på iløpet av 2 sekunder. Det må testes selv, er veldig raskt.

 

Om 12" er for lite? Absolutt ikke. Det er veldig praktisk å kunne ta med seg maskinen overalt, og denne er litt mindre enn et A4 ark, og mye mindre i tykkelse enn de fleste av bøkene mine :) 1024x768 er en veldig praktisk oppløsning, og med docken som er i mac os X føles det som at det er helt greit.

 

Vesker til maskinen: Jeg har en kjempekjekk sak i neoprene, som jeg kjøpte på applestore. Den heter Tucano Second Skin, og beskytter maskinen veldig bra mot riper og skit!

 

Slot in-cd/dvd: Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle merker bruker dette, det er helt genialt!

 

Om det å lære et nytt operativsystem: Apple os X er det mest geniale operativsystem ute på markedet pr idag. I brukervennlighet er det lysår til windows, både fordi det finnes kjekke menyer for det aller meste, men også mye fordi den er bygget på unix. Det å ha en kommandolinje tilgjengelig som faktisk fungerer skikkelig (i motsetning til leke-kommandolinjen i winxp) er meget behagelig!

 

Jeg kunne fortsatt ganske lenge, men er på jobb nå, så det går litt dårlig :)

 

Men, om du ikke har fått kjøpt deg bærbar til du begynner i Narvik nå til sommeren, kan du gjerne ta kontakt med meg. Jeg bor i Narvik for tiden, og kan godt gi deg en 5 min demonstrasjon som gjør at du kommer til å kjøpe ibook :D

Lenke til kommentar

Brukte en i forbindelse med jobb for ca. et halvt år siden. Konverteringen fra pc til mac gikk forsåvidt greit (synes fortsatt at windows er bedre, men det er nok kanskje slik at gammel vane er vond å vende), det jeg ikke likte var skjermstørrelsen, for meg som jobber med litt grafikk er det rett og slett ikke godt nok, jeg likte heller ikke å spille på den.

Til dere som sier at X ikke krasjer, det stemmer ihvertfall ikke i mitt tilfelle.

 

Kjøpte meg en bærbar Toshiba Sat 104 med 17" skjerm til privat bruk, men den er nok mer slepbar en bærbar med 4 kilo +. Foruten det så er det den beste investeringen jeg har gjort på pc fronten noen sinne. :dribble:

Lenke til kommentar
[...snip mye god info...]

 

Men, om du ikke har fått kjøpt deg bærbar til du begynner i Narvik nå til sommeren, kan du gjerne ta kontakt med meg. Jeg bor i Narvik for tiden, og kan godt gi deg en 5 min demonstrasjon som gjør at du kommer til å kjøpe ibook :D

Er det slik å forstå at du var PC-bruker tidligere? Hvor avansert PC-bruker? Jeg tror det for meg kan være et problem at jeg er "litt avansert" (ikke noen superbruker) på Windows. Og kunne svært mye i Dos når jeg var yngre da :)

 

Strøm og skjerm er meget bra mao? Høres interessant ut.

 

Du skal ikke se bort ifra at jeg tar deg opp på tilbudet ditt :) Det hele avhenger da naturligvis av om jeg får leilighet i Narvik for gode studentpriser. Vi får se.

Lenke til kommentar
Brukte en i forbindelse med jobb for ca. et halvt år siden. Konverteringen fra pc til mac gikk forsåvidt greit (synes fortsatt at windows er bedre, men det er nok kanskje slik at gammel vane er vond å vende), det jeg ikke likte var skjermstørrelsen, for meg som jobber med litt grafikk er det rett og slett ikke godt nok, jeg likte heller ikke å spille på den.

Hmm. Tja, vel, jeg skal ikke bruke grafiske verktøy i noe større grad, og spille kan jeg gjøre på en av de to stasjonære datamaskinene jeg trekker med meg oppover.

 

Når det gjelder Windows tipper jeg jeg får litt den samme opplevelsen som deg, at det er "bedre". Som du sier, det er nok fordi jeg er vant til Windows og kan en del med dette. Vel vel, da blir Mac en utfordring da. Og utfordringer liker vi...

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at du var PC-bruker tidligere? Hvor avansert PC-bruker? Jeg tror det for meg kan være et problem at jeg er "litt avansert" (ikke noen superbruker) på Windows. Og kunne svært mye i Dos når jeg var yngre da :)

Vet ikke helt hva du legger i avansert... Hjemme bruker jeg linux på den stasjonære og os X på den bærbare, og trives veldig godt med det. Jeg tar bare i windows når jeg absolutt må.

 

Om du ikke kommer til å drive med grafikk, og ikke kommer til å spille, tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd med en ibook. Skjermen er for liten til grafikk, og spill-ytelsen er veldig dårlig i forhold til bærbare pcer.

 

Et spill som fungerer veldig bra, og som jeg absolutt anbefaler, er Frozen Bubble. Kjempegøy å spille på fly eller andre ganger man har litt tid å slå ihjel ;)

 

Et par spm til du spurte:

Bytte av minne gjør du enkelt selv, løsne 4 små skruer og ta vekk et lite lokk bakpå (går ut ifra at det er likt som på PB)

 

Wi-fi kort (airport) er enda enklere å sette i, ta ut batteriet og plugg i kortet. Harddisk har jeg ingen erfaring med, men da må du helt inn i den bærbare... Tror det beste er å kjøpe stor nok harddisk med en gang.

 

Hvor godt airport-kortet er, har jeg ikke fått testet, men det fungerer greit nok for mitt bruk. På skolen kan jeg sitte å surfe i glassgata, kantina og klasserom som vender mot glassgata, noe som er veldig kjekt. Jeg har ikke opplevd at pc-brukere får nett steder hvor jeg ikke får det.

 

edit: Zuzu-petals skriver at han oppgraderte ram, men sier ikke hvor viktig det er... 640 mb ram er nødvendig for at maskinen skal føles responsiv, 256 er alt for lite. Så, kjøp ram fra en annen nettbutikk med en gang, til halve prisen av applestore. Betalte ca 1100 for min brikke.

Endret av magGen
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva du legger i avansert... Hjemme bruker jeg linux på den stasjonære og os X på den bærbare, og trives veldig godt med det. Jeg tar bare i windows når jeg absolutt må.

 

Om du ikke kommer til å drive med grafikk, og ikke kommer til å spille, tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd med en ibook. Skjermen er for liten til grafikk, og spill-ytelsen er veldig dårlig i forhold til bærbare pcer.

Avansert - En som kan gjøre enkel feilsøking og problemløsning uten å ringe rundt til hele verden og be de hjelpe, en som kan "reparere" enkle feil som oppstår. Med Linux er du nok mer enn avansert nok for å si det slik :) Har selv en Linux maskin stående hos foreldrene mine, men bruker den til fint lite annet enn nett og mail og slikt nå for tiden. Har store visjoner om å kunne lære meg Linux når jeg får tid.

 

Har nok brukt Windows en del grunnet det faktum at jeg har spilt en masse spill, i de glade Dos-Dager var det en hel del minneoptimisert som jeg måtte gjøre manuelt, selv om jeg da var bare en 12-13 år gammel liksom. (12 år siden det, nå).

 

Bruker fremdeles Windows-platformen til musikk (er ikke noe videre flink men liker å leke med Reason bl.a.), spill, og litt slikt. Regner også med at jeg kommer til å bruke det videre, og har lyst til å lære meg html/php. Har nylig investert i en ny maskin for skrive-arbeid mostly. Er lettere paranoid og skal jeg begynne med større oppgaver øsnker jeg å ha mest mulig backup og minst mulig risikofaktorer for dette.

 

Men når det kommer til bærbare datamaskiner så er det som sagt under sterk vurdering, jeg har lyst på en jeg kan notere på, og som gjerne er grei å få med meg. Tidligere så jeg bare på IBM-kompatible maskiner, men av en eller annen ukjent grunn så begynte jeg å vurdere en slik en iBook for en uke halvannen siden, og det var i den anledning jeg postet denne tråden. Så bare peis på med køl, jeg er interessert i å vite mest mulig om denne maskinen.

 

Og til ZuZu: Takk skal du ha, har lest igjennom, og det er da ting jeg kunne tenkt meg å vite om, men antar at disse kommer senere.

 

Edit: Så at du hadde svart på et par ting også. Ram kommer jeg nok til å investere i ganske snart grunnet det faktum at jeg føler jo mere, jo bedre.

 

Hvordan er det med varme på den maskinen? Er det en deilig masserende varme i håndledden eller er den kald som graven?

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Så du stilte spørsmål ved strømsparemodus. Strømsparemodus er et par tastetrykk unna og kan redde et batteri som ellers ikke ville holdt ut gjennom timene. Det involverer i korte trekk lavere hastighet på CPU, mindre lys i skjermen, tregere HD, mindre strøm til nettverkskortet (ca. halve signalstyrken går tapt) i bytte for et batteri som holder noen timer lengre per lading.

 

I Mac-land er det slik at du dobler farten hvis du dobler RAMen. Jeg anbefaler så mye RAM som du kan klemme inn der. Kjøp fra Komplett, Apple er altfor dyre på RAM.

 

Når det gjelder HD, skaff en ekstern. Med mindre du kommer til å fylle disken med dokumenter du ikke kan springe hjem etter...

 

Og varmen spørs veldig på hva du bruker den til. Hvis du har komponert musikk i 3 timer i strekk er maskinen varm, hvis du har den i hvilemodus i bilen på vinteren og så skal bruke er den naturligvis kald. Til vanlig har den en behagelig varme.

Lenke til kommentar

Om vi tar det viktige punktene først :

 

Batteriet har en levetid med Airport Extreme på mellom 3,5-4 timer om man ikke pøser på med bruk av dvd-rom/cd-r bruk og med brightness skrudd ned et lite hakk . Om man nå skal oppnå noe som nærmer seg 5 timer+ så må man kjøre absolutt sparemodus , lysstyrke ned max og alt som blåtann,airport og slik av .

 

Minnet sitter IKKE under batteriet på iBook G4 , det sitter under et deksel under tastaturet hvor også Aiport kortet sitter . Man må da ut med eventuell Airport kort for så å løsne 4 skruer (tror jeg det var) for så å sette inn minne . Corsair eller kanskje likeså god Kingston som Apple også selv bruker er en god løsning .

 

Om man har en liten tro på at man ønsker Blåtann så MÅ dette bestilles sammen med maskinen siden dette ikke kan ettermonteres .

 

Når det gjelder signalkvalitet eller om man kan kalle det følsomheten på det innebyggede Airport kortet så er ivhertfall en iBook en klar vinner over any PB . Dette har vi prøvet ut sopass sammen med mine venner at jeg garanterer godt signal . Viktig der om man setter inn dette selv er at man plugger kontakten helt 100% inn i kortet da dette kan være litt tricky og kan gjøre at man får litt sånn halv effekt . Antennen sitter i lokket som vanlig på MAC og etter min mening så fungerer dette mega .

 

Min 12 G4 800mhz har ikke på noen tid blitt så varm at det på noen måte er ubehagelig og jeg har til nå aldri hørt viften starte opp selv ved heftig spilling av Tony Hawk .

 

Jeg kan være enig i at denne slot-in drevet kan skape litt vibrasjoner i maskinen men jeg føler det slik at det er helt aksepterbart .

 

Nå kjører jeg selv en maskin med 60gb disk , 640mb ram,blåtann og Airport Extreme kort , Makinen ble kjøpt hos Eplehuset i Ålesund og jeg er så fornøyd at jeg vet nesten ikke å uttrykke meg .

 

Når det gjelder hdd så mener jeg at skal man kjøpe maskinen så er det lite lurt og ikke gå for den 60GB disken med en gang og minimum kjøpe Blåtann grunnet at dette ikke er ettermonterbart .

 

BTW så har Apple ett eget diskusjons forum på sine sider hvor du kan lese litt mere men det er helt klart at det er 12 tommeren som er mest populær og det er ikke rart siden den er så kompakt .

Lenke til kommentar

Jeg er også den heldige eier av en iBook G4 800Mhz.

 

Med vanlig bruk (internett, iTunes + noen små programmer) får jeg ca 4timer ut av batteriet. Spillte warcraft 3 mot en kamerat med PowerBook 17" (1,33Ghz) på båten fra Haugesund til Bergen for en stund tilbake. Båten tar ca 3,5 timer. Vi begynnte å spille etter ca 30min. og hans PB gikk i dvale da vi var i havn i Bergan. Da hadde jeg 1time igjen på batteriet. Trodde at spill trakk mer batteri enn "vanlig bruk", men tydligvis ikke.

 

Ellers kan jeg si at viften(e) mine går hele tiden, men det er med så liten intensitet at man må legge øret ned til maskinen for å høre noe.. Når jeg spiller derimot setter viftene opp farten, da er de hørbare. Maskinen blir da også ganske varm, ikke ubehagelig varm.

 

For et par måneder siden ble iBooken min skjev, den ene foten var altid mellom 5mm - 1cm over bakken. Leverte den inn til Mac&carry (hvor jeg kjøpte den) og de sendte den til apple idag. Har ikke hørt om noen andre iBooker som har blitt skjeve, så dette anntar jeg er en feil som kun eksisterer på min maskin.

 

Satte i 512MB Ram fra crucial.. Dette var ikke noe problem.

 

12" skjermen er helt ok, men hadde jeg hatt pengene til en PB 15" hadde jeg nok heller valgt den. 12" skjermen som sitter i iBooken har ikke den beste innsynsvinkelen noe som kan være litt irriterende dersom flere skal se på skjermen.

 

Gikk fra windows 98/2000 til Osx, dette var litt uvant i starten, ting gjøres på andre måter. Noe av det jeg reagerte mest på var hvor enkelt osx er. Fra windows er jeg ikke vant med å tenke så lette løsninger på et problem. Så lenge jeg har hatt iBooken har den ikke kræsjet værre enn at det løste seg med å restarte finder eller bruke "tvungen avslutning" på programmet som henger.. Virus er også et punkt verdt å nevne. Det finnes etter det jeg har hørt ingen vinrus til osx ennå, det finnes, eller fantes ett sikkerhetshull som man visste om, men dette tror jeg ble fikset da nyeste oppdatering av os'et kom.

 

Ellers er det to norske sider jeg sjekker ut jevnlig for informasjon om apple det er Mac1 og Amac. Der finner du sikkert svart på de fleste spørsmål du måtte ha om mac. Det er hovedsakelig der og fra kamerater med mac jeg har fått svar på mine spørsmål.

 

Håper noe av dette kan være til hjelp. Ellers vil jeg anbefale iBook på det varmeste, iallefall til det jeg har forstått er ditt bruksområde.

 

~Jostein

Lenke til kommentar
Så du stilte spørsmål ved strømsparemodus. Strømsparemodus er et par tastetrykk unna og kan redde et batteri som ellers ikke ville holdt ut gjennom timene. Det involverer i korte trekk lavere hastighet på CPU, mindre lys i skjermen, tregere HD, mindre strøm til nettverkskortet (ca. halve signalstyrken går tapt) i bytte for et batteri som holder noen timer lengre per lading.

 

Ah, så det er en praktisk strømsparemodus? En trenger ikke så mye fart når en skriver så det kan nok være veldig praktisk

 

I Mac-land er det slik at du dobler farten hvis du dobler RAMen. Jeg anbefaler så mye RAM som du kan klemme inn der. Kjøp fra Komplett, Apple er altfor dyre på RAM.

 

Hmm. Bruker PSdata en hel del jeg, vurderte en slik en Geil ram-bit med minnekjøler (antar at det er so-dimm iBooken bruker. Men er det 266 mhz eller 333 mhz?) men kom til å tenke på en ting. Er det plass til en slik en tror du? Den tar nok ikke mye mere plass men sikkert litt mere...

 

Det du sier om varme høres bra ut, så lenge det ikke er fare for håndledd og bord og slikt så tror jeg det går greit. HD blir nok kanskje en hjemmesnekra ekstern løsning. De har jo et par nice 2.5" HD-kabinett på komplett, hvilket vil innebære små og portable eksterne disker.

 

Batteriet har en levetid med Airport Extreme på mellom 3,5-4 timer om man ikke pøser på med bruk av dvd-rom/cd-r bruk og med brightness skrudd ned et lite hakk . Om man nå skal oppnå noe som nærmer seg 5 timer+ så må man kjøre absolutt sparemodus , lysstyrke ned max og alt som blåtann,airport og slik av .

 

Med andre ord, bruk sunn fornuft? Nesten en kardemommelov for dataverdenen det, så lenge du er snill og grei med batteriet er det snilt og greit med deg. Blåtann informasjonen din setter jeg pris på. Hva koster en slik blåtann-ekstradel da, ferdig montert og med mye glede å by på?

 

Nå kjører jeg selv en maskin med 60gb disk , 640mb ram,blåtann og Airport Extreme kort , Makinen ble kjøpt hos Eplehuset i Ålesund og jeg er så fornøyd at jeg vet nesten ikke å uttrykke meg

 

 

Såpass. Det høres bra ut. Airport extreme sier du. Er dette en mere heftig variant av Airporten en kan få med, eller ER det Airporten en får med iBooken?

 

12" skjermen er helt ok, men hadde jeg hatt pengene til en PB 15" hadde jeg nok heller valgt den. 12" skjermen som sitter i iBooken har ikke den beste innsynsvinkelen noe som kan være litt irriterende dersom flere skal se på skjermen.

 

Vel, tviler på at jeg har lyst å dele det jeg gjlør på maskinen med så mange, og egentlig hater jeg det når folk kikker på hva jeg gjør, uavhengig av hva jeg FAKTISK gjør (om det så er mail eller nettsurfing) så det er jo nesten en fordel for meg det derre med innsynsvinkelen

 

Ellers er det to norske sider jeg sjekker ut jevnlig for informasjon om apple det er Mac1 og Amac. Der finner du sikkert svart på de fleste spørsmål du måtte ha om mac. Det er hovedsakelig der og fra kamerater med mac jeg har fått svar på mine spørsmål.

 

Sikkert gromme sider begge. Jeg så en review av en slik iBook på mac1, må si jeg ble litt frustrert der når deler av den gikk på direkte sammenligning av mac og pc (esken var fin med bilder av maskinen, på PC får man ikke slik). Men det er sikkert samme andre veien og. Kommer nok til å benytte de sidene om og når jeg kjøper meg iBooken.

 

I alle fall, takk skal dere tre ha, tror at om jeg skal kjøpe meg en bærbar maskin blir det nok en iBook. Får bare få betalt alt jeg trenger i sammenheng med en evt. flytting så får vi se.

 

Men igjen, pøs på med erfaringer, både positive og negative (så som det Joostein nevnte med skjevheten), jeg setter pris på det.

Lenke til kommentar

Ikke alltid lett å vite hva ting er når Apple gir alt et fancy navn. For det meste har de det samme utstyret som alle andre PCer, men med andre navn.

 

FireWire: IEEE 1994. Kalles også iLine av Sony og FireWave av Dell.

Combo drive: DVD-ROM/CD-RW

Superdrive: DVD-brenner

Airport: 802.11b 11MBps

Airport Extreme: 802.11g 54MBps (altså ca. 5x raskere enn Airport. AE er nå standard)

G3/G5: CPUs fra IBM.

G4: CPUs fra Motorola.

Endret av voice-
Lenke til kommentar

Jeg er selv opprinnelig PC-bruker, men kjøpte meg en 12" iBook G3 på grunn av størrelse, støynivå, pris og batterilevetid, og den har ikke skuffet på noen av disse områdene. Den er veldig prakitsk i en studiesituasjon. Jeg kan godt ha maskinen oppe på lesesalsplassen hele dagen uten å måtte sette i kontakten. Da bruker jeg den selvfølgelig ikke konstant, og den går i hvilemodus nå og da, men det er mer enn jeg kunne forvente av den forrige bærbare PC'en jeg hadde (uten mobile-prosessor, da).

 

Når det gjelder hvitfargen, så har jeg ikke merket særlig til at den blir styggere. På området hvor man hviler hendene har det selvfølgelig en tendens til å bli litt skitnere enn ellers, men det kan man tørke av. Man ser overraskende lite til riper på plasten, selv om det etterhvert blir en del av dem. Verken min maskin (G3) eller kjæresten sin (G4) ser så veldig annerledes ut enn da de var nye, såfremt man ikke tar frem forstørrelsesglasset.

 

Noen nevnte innsynsvinkel. Denne er svært god både på min og kjæresten sin. Jeg har hørt at Apple får skjermene fra forskjellige produsenter, og at noen av dem ikke har like god innsynsvinkel som andre. Dette gjelder visstnok også for Powerbooks (se ibook-forumet på http://www.macnn.com, mener det var der jeg leste det). Det at det er dårlig innsynsvinkel bør dog ikke være noe stort problem med tanke på bruksområdet for en 12 tommers iBook til (man kjøper seg ikke 12" skjerm for å bruke den som prosjektør).

 

iBook skal også være en ganske solid maskin, selv om enkelte synes det er litt skummelt at plasten knirker noen ganger.

 

Overgangen fra PC (Linux/XP) har ikke vært spesielt smertefull for det jeg driver med, nemlig å skrive, men skal man nerde mer aktivt, så er det selvfølgelig nye tenkemåter å sette seg inn i. Det er imidlertid bare gøy, og OSX med Darwin (UNIX) gir jo Mac en dimensjon som ikke fantes før. Tidligere var det jo litt vondt for en geek å være bundet av et noe begrenset grensesnitt.

 

Jeg tror dette er den nyttigste laptopen jeg noen gang har hatt, og skreddersydd til studiebruk. Airport har jeg dog ikke testet.

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på akkurat det samme som trådstarter...

 

Kommer mest sannsynleg til å kjøpe iBook eller powerbook til hausten...

 

Nokon som har sterke argument for å betale nokon tusen ekstra for powerbook? Fordelen er vel større busshastighet og ei meir solid maskin? Er det verdt 5000 ekstra?

 

Skal stort sett bruke maskina til skriving++ (har pc til speling++)

Lenke til kommentar

Mer eksklusiv, men ikke mer solid. iBook er faktisk maskinen som anbefales for guttene fordi den bedre tåler å gå i bakken (enda ikke anbefalt). Fordeler med PowerBook er Superdrive, raskere CPU, flere kontakter, bedre skjermkort og en mer eksklusiv look. Skulle jeg velge i dag hadde jeg tatt en iBook. De er plenty raske nok, har bedre batteritid, AppleCare koster mindre og de gir deg ikke støt (hadde faktisk dette problemert med min PowerBook. Strømmeg gikk fra kabelen og inn i casingen. Når jeg tok i den fikk jeg støt. Dess lengre den hadde laddet uten å bli rørt, dess større støt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...