Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tetningstoff til radiator - erfaringer?

Xpi

Anbefalte innlegg

Har en Golf 1987 mod som lekker litt kjøleveske! Tror problemet ligger rundt der radiatoren er festet til bunnen! Klarer ikke helt å se dette! Det er ikke mye tap det er snakk om.

Spørsmålet er egentlig om dette tetningstoffet du får kjøpt som du heller i kjølevæska holder til mindre lekasjer.

Noen som har noen erfaring med dette, og må du først rense kjølesystemet? Hvis du bruker dette stoffet til å tette, må du da tappe ut kjølevæska og helle i nytt etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Golf 1987 mod som lekker litt kjøleveske! Tror problemet ligger rundt der radiatoren er festet til bunnen! Klarer ikke helt å se dette! Det er ikke mye tap det er snakk om.

Spørsmålet er egentlig om dette tetningstoffet du får kjøpt som du heller i kjølevæska holder til mindre lekasjer.

Noen som har noen erfaring med dette, og må du først rense kjølesystemet? Hvis du bruker dette stoffet til å tette, må du da tappe ut kjølevæska og helle i nytt etterpå.

Brukte dette på russebilen vår, og det funka som juling det.

Men det er jo sjølsagt avhengig av størrelsen på lekkasjen.

Lenke til kommentar

Jeg brukte et sånt middel på bilen min. Det lakk fra varmeapparatregisteret.

Husker ikke hva det het, men det er masse produkter på markedet.

Det jeg brukte måtte jeg rense systemet først. Tømte for kjølevæske, og kjørte varmt med rent vann, gjorde dette 2-3 ganger. Deretter kunne jeg ha på tettemiddelet. Så var det bare å tømme på nytt, og fylle opp med kjølevæske igjen. :)

Ble 99.99% tett, kjenner en liten eim av kjølevæske av og til... Hadde sikkert blitt helt tett med en runde til, men jeg gadd ikke.

Lenke til kommentar

Har prøvd etpar typer, og fant at "Barrs Leaks" er det som funker skikkelig. Finnes på noen stasjoner, og tror Torshov har det.

Men pass på:

Kjører du en rad.rens vil det lekke igjen.

Anbefaler også å kjøre en radiator-rens hvert 3. år og bytte kjølevæska. Det er UTROLIG så mye møkk, rust og slam som samler seg opp, det eter jo opp pakninger og lagre om det får være der. :scared:

Lenke til kommentar
Har prøvd etpar typer, og fant at "Barrs Leaks" er det som funker skikkelig. Finnes på noen stasjoner, og tror Torshov har det.

Men pass på:

Kjører du en rad.rens vil det lekke igjen.

Anbefaler også å kjøre en radiator-rens hvert 3. år og bytte kjølevæska. Det er UTROLIG så mye møkk, rust og slam som samler seg opp, det eter jo opp pakninger og lagre om det får være der. :scared:

Hørt om å ha kanel på radiatoren?

Gammelt knep som funker veldig bra, og så er det jo billig da!

Lenke til kommentar
Holt's - RadWeld, funker knallgodt den også.

Men som andre nevnte her, så oppløses denne også hvis man renser systemet etterpå.

Men det anbefales å rense kjølesystemet før du heller tetningstoffet i eller?

Lenke til kommentar

Ingen som går for det med kanel?

Under montering av ekstralys på en gammel Datsun jeg hadde så glapp skrujernet og vips, en tynn liten stråle stod ut av radiatoren. Frem med kanelpakken og en teskje på radiatoren og tett ble det.

Husk på at NAF anbefaler å ha en pakke kanel liggende i bilen.

Kanel er jo en tresort som er oppmalt og når den blandes i kjølevæska og skal trenge igjennom et tynt hull dannes det en trepropp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...