Ingebrigt Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Topic sier alt, hvor fåt man tak i heatpipe i Norge , i nærheten av Bergen ville vært fint. -Ingebrigt Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 hva slags heatpipe er det du skal ha? Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Du får det meste på microplex.no Er det heatpipe til CPU eller GPU? (Skjermkort?) Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 hva slags heatpipe er det du skal ha? For å presisere: trenger løse heatpipes for mitt eget prosjekt, ikke ferdige heatpipekjølere. -Ingebrigt Lenke til kommentar
stidz Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 kobberrør? det får du vel hos en rørlegger eller no sånt Lenke til kommentar
razer Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Ikke kobberrør, det var heatpipes han spurte etter... Har dessverre ikke sett noen plass de selger dette løst.. Lenke til kommentar
stidz Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 er ikke heatpipes laget av kobberrør da? det er ihvertfall mine Lenke til kommentar
arnosmith Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 er ikke heatpipes laget av kobberrør da? det er ihvertfall mine ja, det er jo bare å lage... kobberrør er jo myke nok til å bøye selv til og med... Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 Ja, har letet litt på det store brede internettet i dag. problemet med å lage pipes selv er etter hva jeg har funnet ut at de enten må stå vertikalt, eller du må ha DYRT utstyr for å lage dem . Er ikke BARE kobberør, må ha kjølemiddel (egentlig varmetransportmiddel) og for ikke-vertikal montering trengs det en 'veke' som leder den kondeserte vesken tilbake til utgangspunktet. Og så må du sette røret under riktig trykk (hva nå enn det er...) Får se om jeg begynner å eksperimentere etter sommeren en gang. -Ingebrigt Lenke til kommentar
stidz Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 fyll den med noe som fører varme lett vekk. tror isopropanol funker Lenke til kommentar
razer Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Vil tro Heatpipes er litt mer avansert enn som så du.. Er en grunn til at de leder varme ca. 16 ganger bedre enn kobber (ikke helt sikker, men ganske, skal prøve å finn kilden) edit: kanskje ikke så vanskelig å lage selv likevel: Linkie linkie edit2: Link 2 Endret 1. juni 2004 av razer Lenke til kommentar
stidz Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 ok da. men kan fylle med sølv da det leder jo bedre enn kobber eller bare koble kobberrøra som fører kaldt vann til krana gjennom pcen først Lenke til kommentar
Pyro_smurf Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Ja, har letet litt på det store brede internettet i dag. problemet med å lage pipes selv er etter hva jeg har funnet ut at de enten må stå vertikalt, eller du må ha DYRT utstyr for å lage dem . Er ikke BARE kobberør, må ha kjølemiddel (egentlig varmetransportmiddel) og for ikke-vertikal montering trengs det en 'veke' som leder den kondeserte vesken tilbake til utgangspunktet. Og så må du sette røret under riktig trykk (hva nå enn det er...) Får se om jeg begynner å eksperimentere etter sommeren en gang. -Ingebrigt Skal prøve å komme med en kjapp forklaring av noe av prinsippet til heatpipes..... Er ingen ekspert på dette men den grunnleggende fysikken er ganske enkel. La oss si at vi utfører et ekspriment med vann. Du har et oppsett med en varmekilde som er i stand til å få vannet til å koke. Du tar to beger med vann (like store) og setter det ene på boret og det andre varmer du til vannet koker ikke lenger til at det akkurat har begynt å koke. Så tømmer di dette vannet i det andre begeret. Vi gjentar eksprimentet men denne gangen med en slange som leger dampen fra det begeret du koker igjennom et rør eller en slange slik at det kommer ut under overflaten i det andre begeret. Nå skal du sitte igjen med to begere som inneholder like mye vann ( eller så nært like mye at forskjellene er uvesentlig (mindre en 1%)) Hvis du måler den høeste temperaturen i de begerene på benken så vil du se en klar forskjell. Det begeret som du ledet dampen ned i har en vesentlig høyere temperatur enn det andre begeret... Hvorfor? Forklaringen er ganske grei.. Når vannet går fra væske til damp (gass) kalles det faseskifte. Faseskifte krever energi når gassen slippes ut under vannoverflaten foregår nok et faseskifte fra gass til væske dette faseskifte frigir energi. Det er denne effekten som utnyttes i heatpipes. For å få kokepunkte(faseskifte) til å ligge på riktig temperatur må man ta hensyn til vesketypen og trykket inne i røret(heatpipen). For kokepunkte varierer med trykket. Man må også tenke på at ved overgang fra væske til damp stiger trykket (på grunn av utvidelsen som er en naturlig del av faseskiftet) Dette vil igjen påvirke kokepunktet. Så det blir tre viktige faktorer å ta hennsyn til ved konstruksjon av heatpipes. Det er Væsketype og trykk for å oppnå ønsket kokepunkt, men også innvendig volum da gassens utvidelse vil ha innvirkning på trykk og kokepunkt. Her er noen eksempler Føler vibbene fra noen gamle fysikktimer en gang i tden Pyro_Smurf Endret 2. juni 2004 av Pyro_smurf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå